GezondheidGezondheid

SSANGYONG TIVOLI EEN HEERLIJK LUXE “WERKPAARD”.

Toen ik een poosje geleden de nieuwe Tivoli van het automerk SsangYong zag staan schoot mij het gezegde “je hebt werkpaarden en luxe paarden” te binnen. Waarom dat gebeurde wist ik eigenlijk niet, maar het zal te maken hebben gehad met het uiterlijk van deze auto. Ik vind Koreaanse auto’s niet echt mooi om te zien. Ik vind ze wat plomp en hoekig in plaats van gestroomlijnd. Nu ben ik niet iemand die een auto als verlengstuk van mijn ego of status zie, ik heb vooral een auto nodig voor mijn werk. Dus een auto moet in mijn geval praktisch zijn met veel ruimte. Hij moet mij wel op een comfortabele en veilige manier zonder problemen van A naar B brengen. Natuurlijk wil ik geen Spartaanse wagen, dus ik let ook wel op het uiterlijk én het innerlijk van een auto. En op deze manier keek ik dus ook naar de Tivoli en die is beslist niet Spartaans, verre van dat, maar het is ook geen Frans ontwerp.ssangyong-tivoli-1[1]

 

SSANGYONG TIVOLI Een weelde in de auto.

Bij het openen van het portier moet ik toch wel heel verbaasd hebben gekeken want ik kreeg gelijk de vraag of er iets aan de hand was. Dat was eigenlijk ook wel het geval alleen het was een positieve verbazing. Ik stond perplex van het interieur. Wat een ruimte en wat een weelde. Dat drong pas echt goed tot mij door toen ik in de auto ging zitten. Heerlijke zetels en ik keek op een heel overzichtelijk dashboard. Zelden zoveel praktische “toeters en bellen” gezien in een auto in deze prijsklasse. Onder andere stoelverwarming en stoelventilatie, stuurverwarming, verwarmde buitenspiegels, mooi geïntegreerde 7” touchscreen met audiofunctie en achteruitrijcamera. Een stuurwiel dat je in verschillende standen kan zetten, cruise control, climate control, stoelen die je helemaal naar eigen believen kan verstellen enz. enz. Niet alles zal er standaard inzitten, maar met alle opties erbij kost deze auto toch nog minder dat zijn concurrenten.

2015_Ssangyong-Tivoli_04[1] ssangyong-tivoli-1[1] ssangyong-tivoli-posterior[1]

SSANGYONG TIVOLI Een feest om in te rijden.

Maar dan het rijden zelf. Dat is in één woord gezegd geweldig. De Tivoli rijdt als een limo. Heel soepeltjes stuur je de auto door druk stadsverkeer en op de snelweg is hij best pittig met een redelijk snelle acceleratie. Ook tijdens het rijden weer veel veiligheden in en aan de auto met lampjes, piepjes en symbooltjes. Natuurlijk wordt ook aangegeven of je zuinig of minder zuinig rijdt, maar wat vooral opvalt, is het comfortabele rijden. Hij zoeft over de weg waardoor je heel relaxt in je stoel kan zitten en toch, of juist daardoor, heel alert bent.

Zoals ik al eerder aangaf is een auto voor mij een vervoersmiddel die ik vooral voor mijn werk nodig heb, dus eigenlijk een werkpaard. Maar ik hecht wel aan wat luxe en vooral comfort juist omdat ik vaak lange ritten moet maken. Dan zijn die dingen samen met veiligheid absolute voorwaarden en de Tivoli heeft dat allemaal heel mooi gecombineerd in zich. Het is voor mij een auto waarmee je voor je plezier op een vrijdagochtend naar het Franse eiland Ile De Ré rijdt om daar ’s avonds heerlijke oesters en vis te gaan eten. Zaterdag dan nog lekker op het eiland vertoeven en op zondag weer terug naar huis. Met de Tivoli doe je dat zonder de dagen daarna nodig te hebben om weer “bij te komen”. Rijden met deze auto is een feestje waar je niet genoeg van kan krijgen.

Kortom, de SsangYong Tivoli is zowel een luxe- als een werkpaard. Ga eens naar een dealer van SsangYong om met deze auto een proefrit te maken. Ik denk wel dat de verkoper bepaalde voorwaarden zal stellen om de auto binnen een redelijke tijd weer terug te krijgen, maar dat zal de ervaring er niet minder om maken.

Nog wat specificaties:

De Tivoli is verkrijgbaar in diverse modellen en met een benzine en dieselmotor.

De benzinemotor levert 128 pk/cv, 160 NM/4600 rpm, 1.6 liter viercilinder. Heeft een 6 bak en gebruikt 6,4 l op 100 km.

De dieselmotor levert 115 pk/cv, 300 NM/1500rpm. Ook hier een 6 versnellingen en heeft een gemiddeld verbruik van 4,2 l op 100 km.

Standaard uitrusting van het exterieur:

  • LED dagrijlichten
  • Mistlampen voor
  • 18” diamond cut velgen
  • Zijspiegels met geïntegreerde LED knipperlichten
  • Privacy glass.

Standaard uitrusting van het interieur:

  • Stuurwiel met 3 instelbare rijmodi (normaal, comfort, sport)
  • 7” touchscreen met audiofunctie en achteruitrijcamera
  • Duale zone automatische airco
  • Elektrisch bediende en geventileerde bestuurdersstoel
  • Stoelverwarming voor.

maxresdefault[1] 642c4417e1bf005c675022577fbe4201[1]

Prijzen vanaf € 21.950,- oplopend tot ± € 30.000,-

Jos Huffmeijer voor www.b4men.nl

20160120_141206

Written by
Jan Willem Huffmeijer

Als barbier ben ik al heel veel jaar bezig om mannen letterlijk mooier te maken. Via mijn blog B4men probeer ik niet alleen je haar mooier te maken maar ook je leven. Mijn passie voor uiterlijke verzorging combineer ik graag met de innerlijke verzorging. Ik schrijf graag over de onderwerpen die jij leest. Veel plezier op mijn blog voor mannen.

View all articles
Leave a reply
Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .
Written by Jan Willem Huffmeijer