De Mazda CX5: een stoere en comfortabele suv

Ruimte, comfort en een hoge instap. De suv is niet meer weg te denken. Het aanbod suv’s is inmiddels enorm. Lukt het nog wel om op te vallen tussen al die andere? De Mazda CX5 is een mooi voorbeeld dat dit zeker nog kan. Ik mocht de Mazda CX 5 meenemen voor een week en eens kijken of ik ook deze Mazda aan mijn verlanglijstje kan toevoegen.

De Mazda CX5 getest door B4men

Tot mijn grote verbazing kwam ik erachter dat ik de Mazda CX5 nog helemaal niet op de blog had staan. Ik heb al wel eerder gereden met de Mazda CX3 en de Mazda 6, beide auto’s hebben mijn hart gestolen. Eens even kijken of de mooiste van allemaal mij rijdend ook kan overtuigen. De Mazda CX5 heeft nog niet lang geleden een enorme facelift gehad. Ik vond de Mazda CX5 al een mooie auto, echter was hij wel wat degelijk. Door de nieuwe styling is hij agressiever en stoerder geworden. Ik persoonlijk vind het de mooiste auto van Mazda en een hele mooie suv. Mazda is een best moeilijk merk. Het is voor mij niet een merk wat in het rijtje thuis hoort met BMW, Audi of Mercedes. Toch zijn de auto’s qua uitstraling en luxe enorm goed uitgerust. Daardoor krijg je soms het idee dat de auto tussen wal en schip valt. In mijn ogen echt heel erg zonde, omdat dit echt een hele fijne en mooie auto is, die past bij een gezin maar ook zakelijk goed mee kan.

Een week rijden met de Mazda CX5

De styling in de auto voelt inmiddels vertrouwd na het rijden van de andere modellen. Mazda zegt auto’s te maken die helemaal één zijn met de rijder. Zittend in de auto voelt dit inderdaad echt zo. Ik hoef niet naar knopjes te zoeken, want alles zit op een logische plek. Dat geldt verder voor het gevoel van de auto ook. Je hoeft bijna niet te wennen en voor je het weet zit je rustig te genieten in de auto. Hier schuilt echter ook een gevaar. De Mazda CX5 voelt zo ontspannen en relaxt dat hij bijna saai wordt. De uitvoering die ik heb gereden is deΒ GT-M met eenΒ 2.5 liter motor met 194 pk. Geen kleine motor die sportief rijden ook mogelijk maakt. Toch voelt de auto niet heel snel en je hebt de neiging om juist rustig te rijden. Zodra je het gaspedaal intrapt heeft de motor even nodig om waker te worden. Deze auto is dus echt gericht op comfortabel rijden en het is geen opgefokte bak. Soms mis ik de sportiviteit eerlijk gezegd wel een beetje. De rest van het gezin viel het zelfs op dat ik een stuk rustiger reed. Whahaha hen beviel het juist weer wel πŸ˜‰

De ruime suv

Wat vooral heel erg lekker is van de CX5 is de ruimte in de auto. De auto is groot en heeft heel erg veel ruimte. Toch voelt de Mazda CX5 niet heel groot in zijn rijden. Iets wat deze auto uitermate geschikt maakt voor gezinnen. Op vakantie gaan met de CX5 is geen probleem en ook de grote boodschappen passen met gemak in de auto. Ook op de achterste zitrij is er veel ruimte en de luxe van stoelverwarming. (moest even gemeld worden door de kids) Dit maakt de Mazda CX5 ook zakelijk geschikt. Je kan hier met een gerust hart klanten/gasten in rondrijden. Zeker door het mooie panoramadak voelt de auto helemaal ruim en licht.

De Mazda CX5 na een week rijden

Wij als gezin en ik in het bijzonder hebben een zwak voor Mazda. Ook de Mazda CX5 vult dit gevoel verder aan. Toch voelt deze auto wel iets meer praktisch en iets minder op plezier gebouwd. Maar dit is echt maar een heel klein kritisch nootje wat ik moest kraken. De Mazda CX5 die wij hebben gereden is met € 50.890,- zeker niet de goedkoopste. De Mazda CX5 is er al vanaf € 31.990,- Β een heel mooie prijs voor een heel mooie auto.

Written by
Jan Willem Huffmeijer

Als barbier ben ik al heel veel jaar bezig om mannen letterlijk mooier te maken. Via mijn blog B4men probeer ik niet alleen je haar mooier te maken maar ook je leven. Mijn passie voor uiterlijke verzorging combineer ik graag met de innerlijke verzorging. Ik schrijf graag over de onderwerpen die jij leest. Veel plezier op mijn blog voor mannen.

View all articles
Written by Jan Willem Huffmeijer