Het gaat goed de laatste jaren met Hyundai in Nederland. De slogan van hun commercial “Ziet u ook zoveel Hyundai’s de laatste tijd” is dan ook geen loze kreet. En ik kan je voorspellen dat het succes van deze autobouwer voorlopig nog niet ten einde is. Zij hebben de smaak van de Europeaan te pakken en dat vertaalt zich in hele goede verkoopresultaten. Vorig jaar hebben zij wereldwijd 4,7 miljoen voertuigen verkocht. Het succes is zo’n beetje begonnen met de i20 – en de i30 serie, daarna ging het als een speer omhoog met de IONIQ, die ook nog eens als de meest aantrekkelijkste auto bij vrouwen uit een onderzoek kwam, en ook de vorig jaar gelanceerde HYUNDAI KONA verkoopt heel goed. Voor dit jaar is het de beurt aan de nieuwe Hyundai i30 Fastback, het derde model in deze serie.

 

Hyundai en het Ciudad de las Artes y las Ciencias.

Deze nieuwe loot aan de Hyundai boom werd pas geleden in het Spaanse Valencia aan de pers gepresenteerd en B4men was daar uiteraard bij. Ze hadden geen betere locatie voor deze i30 Fastback kunnen verzinnen. Deze presentatie was in het hypermoderne en futuristische museum van kunst en wetenschap. Het is gelegen tussen de oude stad en de Middellandse zee. Gebouwd in de bedding van de oorspronkelijke rivier die dwars door Valencia loopt en door Franco is droog gelegd. Het museum waar kunst en wetenschap samen komen was omgebouwd tot een heel groot Hyundai-podium en gaf precies aan waar het bij de nieuwe i30 Fastback om draait, de kunst van het ontwerp en de wetenschap van de techniek.

Valencia zelf een drukke stad met brede boulevards en kleine straatjes. De omgeving voorzien van de vele sinaasappelboomgaarden en Kaki-plantages en wat verderop de bergen. Door dit alles konden wij als testrijders de nieuwe i30 op alle soorten wegen, weggetjes en paden testen om te concluderen dat deze auto zich overal uitstekend thuis voelt. De auto is zeer wendbaar in het drukke stadsverkeer, handig in de smalle straatjes, snel op de autosnelweg en soepel in de bochtige bergen. Het is een ideale gezinsauto waar je heerlijk mee op vakantie gaat, maar ook een uitstekende en representatieve zakenauto.

De i30 wagon was al eerder aan de serie toegevoegd, maar de Fastback doet er weinig voor onder wat de ruimte betreft want de i30 Fastback is ook de eerste vijfdeurs-coupé in het compacte segment.  Hij heeft dus ook een prima uitstraling, ziet er modern en zeker ook sportief uit en heeft van binnen veel comfort. Je komt dus ook niet geradbraakt uit de auto na een lange rit.

Veilig, strak en elegant.

Natuurlijk is er ook veel technisch vernuft aan boord om de veiligheid en het comfort zo groot mogelijk te maken. En wat zo prettig is bij Hyundai auto’s is dat alleen de meest essentiële voorzieningen als het nodig is een piep of bel geven. De Hyundai i30 Fastback loopt in zijn klasse voorop als het gaat om actieve veiligheid. Standaard is Forward Collision-Avoidance Assist. Dit systeem maakt gebruik van camerasensoren en opereert in drie fasen: 1, met een visueel en akoestisch signaal. 2, als het nodig is met een kleine remingreep en 3 het systeem remt de auto maximaal af om de kans op schade te minimaliseren als een ongeval onvermijdelijk is. Dit systeem heeft ook een frontradar voor voetgangersherkenning. Ook standaard zijn Driver Attention Warning dat waarschuwt als de bestuurder vermoeid begint te worden en High Beam Assist die grootlicht automatisch inschakelt en voorkomt dat medeweggebruikers worden verblind. Ook Lane Keeping Assist is standaard en waarschuwt als je de rijstrook per ongeluk dreigt te verlaten met zo nodig een subtiele stuurcorrectie.

Maar er is natuurlijk veel meer. Wat dacht je van een audiosysteem met monochrome display en Bluetooth-connectiviteit. Naast dit alles zijn er natuurlijk ook veel optie mogelijkheden om je veiligheid nog groter te maken naast mogelijkheden om je i30 nog comfortabeler te krijgen. De i30 Fastback is beschikbaar in drie uitvoeringen: Comfort, Premium en Premium 18” met panoramisch schuifdak.

De kunst van de techniek.

De Hyundai i30 is te leveren in twee turbobenzinemotoren die we al eerder zagen in de i30 hatchback en Wagon. Dat zijn de 1.0 T-GDI driecilinder met 88 kW (120 pk) en de 1.4 T-GDI viercilinder met 103 kW (140 pk). De auto’s zijn standaard voorzien met een handgeschakelde zesversnellingsbak. De 1.4 T-GDI is optioneel leverbaar met een zeventraps DCT-automaat met dubbele koppeling. De i30 heeft standaard het integrated Stop & Go-systeem. Er zijn negen kleuren waaruit je kan kiezen. Een aantal zijn zonder meerprijs en een aantal met meerprijs. Bij die laatste zitten de nieuwe mica-kleuren die de auto een zeer stijlvolle uitstraling geven. Ikzelf vind de Phantom Black fabelachtig mooi. Heel anders dan muisgrijs, appelgroen of tomaatrood.

De prijzen van deze nieuwe Hyundai i30 Fastback beginnen bij € 27795,- voor de 1.0 T-GDI Comfort 6MT en eindigen bij de 1.4 T-GDI Premium 7DCT 18” met panoramisch schuifdak voor € 37795,-. De Hyundai i30 Fastback komt in april aanstaande op de markt, maar is al te bezichtigen bij de Hyundai-dealer.

Jos Huffmeijer voor B4men.

Foto’s: Hyundai en B4men.