SelectSelect

Mazda CX-5 2021 Skyactiv-D een uitstekend alternatief

Mazda CX5 nieuw model

Terwijl zowat alle autofabrikanten vol inzetten op elektrisch aangedreven auto’s komt Mazda met een nieuwe diesel. Je kan je afvragen of er bij Mazda wat stroomdraadjes verkeerd zijn aangesloten of dat zij een andere, visionaire, blik op de toekomst hebben dan de andere autofabrikanten?

Toekomst van mobiliteit

Bij Mazda hebben ze nooit een groot geloof gehad dat elektrische auto’s de oplossing voor een groene toekomst zijn. Zij gaan ervan uit dat we nog lang fossiele brandstof nodig zullen hebben en zeker nog 40 à 50 jaar diesel en dat die diesel steeds “groener” wordt. 

Ook aan elektrisch rijden zitten nogal wat kanten die niet bepaald “groen” zijn te noemen. Neem alleen al het feit dat er heel veel “grijze” stroom voor het opladen wordt gebruikt, dat de opslag van accu’s een probleem gaat vormen omdat ze voor een heel groot deel niet recyclebaar zijn en dat er voor het maken van accu’s grondstoffen nodig zijn die op gevaarlijke manieren worden gedolven met nadelige gevolgen voor de gezondheid van de mensen die dat spul moeten delven. Bovendien is de verwerking van die stoffen vaak erg milieubelastend.

Mazda CX-5 2021

Is waterstof het antwoord?

Bij Mazda geloven ze nog steeds in een toekomst voor waterstof en je ziet ook dat een bedrijf als Shell miljarden gaat investeren in de productie van waterstof. 

Maar de brandstof is niet het enige waarnaar gekeken moet worden willen we de milieudoelstellingen halen. Bij Mazda kijken ze naar de hele levenscyclus van de auto. Waar komen de materialen vandaan om de auto’s te bouwen en wat kan er aan het einde van de cyclus nog worden hergebruikt en wat kan worden gerecycled. Zo wordt bijvoorbeeld in het interieur van nieuwe Mazda’s materialen gebruikt van gerecycled plastic. Op deze manier draagt Mazda bij aan een circulaire autoproductie die minder belastend is voor natuur en milieu.

CX-5 het paradepaard van Mazda dankzij oude Japanse tradities

In 2012 introduceerde Mazda de CX-5. Het was de eerste Mazda die gecreëerd was vanuit de aloude Japanse tradities zoals de Kodo filosofie en het Jinba Ittai begrip en was uitgerust met Skyactiv technologie. Het is ook niet verwonderlijk dat de CX-5 een groot succes is geworden. Het bijzondere van het uiterlijk van de CX-5 is het Kodo effect waardoor het lijkt of de auto altijd in beweging is. Dit Kodo effect wordt alleen verkregen door met de hand en een speciale slijpsteen het model uit een grote berg klei te maken. Slechts een paar Japanse kunstenaars zijn in staat deze werkwijze te gebruiken. Door het Kodo effect wordt op een bijzondere manier het licht op de carrosserie gereflecteerd. Deze bewegingen zijn niet door een computer te evenaren.

Jinba Ittai is het Japanse begrip dat vroeger gegeven werd aan de eenheid van een ruiter en zijn paard. Deze krijgers konden vanaf een galopperend paard een doel feilloos raken met peil en boog. Het paard was zo getraind dat het de ruiter in alle opzichte aanvoelde en de “lijn” bleef volgen met de snelheid die de krijger nodig had.  

Mazda past het begrip Jinba Ittai toe in de vormgeving van het interieur dat rond de bestuurder is gemaakt, waarbij alle belangrijke bedieningselementen en instrumenten op ergonomische wijze rond het focale punt van het stuurwiel zijn geplaatst.

Dit alles gecombineerd met de uitstekende rijeigenschappen maakte de CX-5 tot een heerlijke auto voor zowel korte als lange ritten eventueel met een trailer of caravan erachter.

Skyactiv technologie

Ook introduceerde Mazda in 2012 bij de nieuwe CX-5 de Skyactiv technologie. In 2017 was de introductie van G-Vectoring Control (GVC) waardoor de CX-5 comfortabeler, verfijnder en responsiever werd.

Verdere verfijning

De CX-5 van 2021 zet de voortgang op het gebied van design, techniek en technologische verfijning voort met een nog beterde rijdynamiek door de motor- en transmissie-upgrades en meer praktisch gebruiksgemak, comfort en veiligheid, met een verbeterde Human Machine Interface (HMI) technologie en de nieuwste MyMazdaApp Connected Services functies.

De CX-5 is en blijft een fantastische en veilige auto om mee te rijden. Het interieur zit als een maatpak rond de bestuurder. 

Maar de CX-5 is ook een heel krachtige auto. Hij heeft een trekgewicht tussen de 1800 en 2100 kg. Hiermee trek je elke caravan met groot gemak over de Alpen, Pyreneeën of Apennijnen. Door het comfort en de rijeigenschappen rijdt de CX-5 heerlijk soepel en maakt het haast niet uit of je een korte rit of lange vakantie rit maakt. Het put je niet uit doordat je veel minder inspanning moet leveren om de auto te besturen. Bovendien laat de CX-5 zich besturen als een sportieve sedan. 

Maar de CX-5 is niet alleen voor de bestuurder een feest om in te rijden. Mazda heeft ook veel oog voor de passagiers.  Zeker door de comfortabele zitplaatsen maar ook door het vernieuwde multimediasysteem met een heel zuivere DAB+ radio en met Apple CarPlay. Bovendien is de CX-5 uitgerust met het Bose premium audiosysteem wat in combinatie met de goed geplaatste speakers ervoor zorgt dat je het gevoel krijgt dat je aanwezig bent bij het concert van je favoriete zanger/ zangeres of popgroep.

De beleving van het rijden in een CX-5

Natuurlijk is er nog heel veel meer te schrijven over de nieuwe CX-5 maar je kan beter een afspraak maken bij de Mazdadealer voor een proefrit. Ik kan hier nog zo veel interessants schrijven over deze auto maar daarmee heb je nog niet de beleving en het plezier van het rijden met deze auto. Er zijn twee Skyactiv-G benzinemotoren t.w.  165 pk en 194 pk, en een Skyactiv-Diesel met 184 pk. Je kan kiezen tussen een handgeschakelde 6-bak of een 6-traps automaat. Verder heb je de keuze tussen een CX-5 met standaarduitrusting, de Comfort, Sportive, Luxury en Signature.

De adviesprijzen zijn vanaf € 36.990 voor de CX-5 Standaard benzine 165 tot de Mazda CX-5 Signature Automaat 4WD van € 57.540. De diesels variëren van € 45.190 tot € 63.140.

Jos Huffmeijer voor b4men.nl Foto’s: Jos Huffmeijer/ b4men

Written by
Jos Huffmeijer

In 1994 raakte ik bijzonder gepassioneerd door de drank cognac. In de jaren daarna bouwde ik mijn kennis hiervan uit en startte in 1998 mijn bedrijf Le Nez Promotion om professioneel het mooie distillaat cognac te gaan promoten. In 2004 werd ik ambassadeur van Rémy Martin cognac waar ik mij nog steeds met heel veel plezier voor inzet.
Sinds ’n jaar of 5 schrijf ik ook voor B4men over drank en auto’s wat ik heel leuk vind en hier heel veel plezier aan beleef. Dat hoop ik nog vele jaren te blijven doen.

View all articles
Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .
Written by Jos Huffmeijer