Game of Thrones: The Last Watch geeft ons kijkje achter de schermen

Film en series recensies / reviews

Er geen plek of uithoek meer te vinden waar HBO’s televisieserie Game of Thrones niet besproken wordt op dit moment. Na acht jaar lang (sinds 2011) de franchise in stand gehouden te hebben, is onlangs het achtste en laatste seizoen van start gegaan. Sterker nog, afgelopen zondag ging de laatste aflevering in premiere. Hoe het laatste seizoen, dat de verhaallijnen uit de boeken van George R.R. Martin voorbij is gegaan, ontvangen wordt laten we even in het midden. Er ligt namelijk een televisiedocumentaire op de plank!

Open doek over productieproces?

In de trailer is te zien hoe we als kijker meegenomen worden naar het productieproces van de immens populaire serie. Er zijn veel beelden van acteurs te zien, de verschillende sets, green screens, persmomenten en meer. De bijna twee uur durende documentaire gaat veel emoties en ontroering vertonen, precies zoals echte fans het willen zien. Ook spreekt regisseur openhartig over hoe dit immens grote project zijn leven heeft veranderd.

Openhartig, maar hoe openhartig?

De trailer oppert een veelbelovend inkijkje in de proces achter Game of Thrones te geven, alleen vraag ik mij wel direct af in hoeverre dit dan al niet al commercieel ingestoken gaat worden. Persoonlijk ben ik niet alleen benieuwd naar hoe geweldig het hele team dit heeft gevonden, maar ook naar tegenslagen, botsingen en misschien zelfs dieptepunten. Waarschijnlijk gaat HBO het allemaal vrij positief en welvarend houden, ondanks dat het verhaal in principe afgesloten is.

Zit er nog meer aan te komen?

Wat mij betreft gaat deze documentaire heel goed passen binnen de afsluiting van Game of Thrones in het algemeen. Ik zou dan ook niets liever willen dan dat de producers deze franchise achter zich laten en zich storten op iets volledig nieuws. Zolang dit niet verder uitgeknepen gaat worden tot het ons echt tegen gaat staan hebben ze naar mijn idee al het recht om dit als een zeer geslaagd project – of eigenlijk ’tijdperk’ – de filmgeschiedenis in te laten gaan.

De trailer is misschien geen primeurtje, aangezien het YouTube-kanaal van Game of Thrones vorige maand al een teaser over de documentaire heeft gedeeld, maar het is wel onlangs pas opgepakt door de media. Game of Thrones: The Last Watch verschijnt op 26 mei op HBO. Ga jij het checken? Zie hieronder de trailer: