MuziekMuziek

Column Pascal Meulenbelt: spread the love

Ik heb eerder al eens mijn licht laten schijnen over de geniale marketingcampagnes van SuitSupply en Suistudio. Onlangs heeft Suitsupply een nieuwe campagne gelanceerd. Hoogstwaarschijnlijk kent een ieder deze maar voor de mensen die onder een steen leven, zal ik het kort omschrijven. Het is een campagne waarin gebruik gemaakt wordt van zoenende/kussende mannen die model staan voor de kleding van Suitsupply. Net zoals de vorige campagnes speelt dit ook weer volledig in op controverse. En hoe! Binnen no-time stond het www en alle social kanalen vol met reacties en meningen. Iedereen heeft een mening over deze campagne. Of het nu positief of negatief is en ieder mengt zich in de discussie.

Al gauw bleek dat een gedeelte van Nederland minder tolerant is dan velen van ons (waaronder ik) dachten. Waar eerdere campagnes oproer veroorzaakte, leidde deze campagne zelfs tot een boycot van Suitsupply en ‘fans’ die het merk ontvolgden en achter zich laten. “Niet iedereen hoeft gay te zijn”, “dit is walgelijk”, “Mijn kinderen kunnen dit ook zien”. Dit is zomaar een greep uit een aantal reacties betreffende deze campagne. Inhakende op deze opmerkingen, mogen jouw kinderen een man en een vrouw elkaar wel een kus zien geven? Als er een man en een vrouw op zouden staan, zou dan iedereen hetero moeten zijn? Anno 2018 in ‘tolerant’ Nederland is er nog steeds sprake van homofobie.

Gelukkig waren er ook heel veel steunbetuigingen voor Suitsupply en waren er vele toffe en gave reacties omtrent deze campagne. Door middel van deze campagne is het onderwerp in ieder geval weer aan de kaak gesteld en is er weer een gesprek tussen voor- en tegenstanders. In Nederland heeft een iedereen recht op zijn eigen mening en mag hiervoor uit komen. Ondanks dit feit vond ik het schokkend dat actiegroep Gezin in Gevaar een petitie heeft verspreid als protest tegen de campagne met de zoenende mannen. Deze actiegroep refereert ook aan eerdere campagnes om hun woord wat kracht bij te zetten maar iedereen weet dat het specifiek met deze campagne te maken heeft. “Eerst sadistische onderwerping van vrouwen, nu zoenende mannen in erotische pose”, schrijft deze actiegroep. Onderwijl loop ik door de stad en zie ik posters van energiedrankjes, parfums en auto’s waar vrouwen en mannen zeer schaars gekleed zijn en in een zeer erotische pose gefotografeerd zijn. Dit mogen de kinderen blijkbaar wel zien, anders zou de petitie niet alleen aan Suitsupply gericht zijn maar in het algemeen.

Beste lezers, vind wat je wilt vinden maar wees in ieder geval consequent of kom rechtstreeks voor je mening uit. Kom niet aan met een algemene omschrijving dat kinderen die seksistische campagnes niet mogen zien om vervolgens alleen tegen de Suitsupply een petitie te starten met een duidelijke link naar de zoenende mannen. Volgens mij kan je geen televisie aanzetten, geen website openen zonder ‘blootgesteld’ te worden aan verleidende campagnes. Of dit goed is voor kinderen om te zien en of dit getolereerd mag/moet worden is een tweede. Maar een onschuldige campagne waar twee mannen (volledig gekleed) elkaar een kus geven is een vorm van liefde. In de huidige samenleving waarin versnippering en afstand naar elkaar de kernwoorden zijn, kunnen wij wel wat meer liefde gebruiken.

Written by
Jan Willem Huffmeijer

Als barbier ben ik al heel veel jaar bezig om mannen letterlijk mooier te maken. Via mijn blog B4men probeer ik niet alleen je haar mooier te maken maar ook je leven. Mijn passie voor uiterlijke verzorging combineer ik graag met de innerlijke verzorging. Ik schrijf graag over de onderwerpen die jij leest. Veel plezier op mijn blog voor mannen.

View all articles
Written by Jan Willem Huffmeijer