Column Pascal Meulenbelt: Suistudio: het perfecte antwoord op de succesvolle campagnes van Suitsupply

Jaar in jaar uit bewijst Suitsupply dat zij als geen ander hen marketingcampagnes onder de aandacht kunnen brengen. Met weinig middelen een groot bereik creëren. Dat is de opdracht die iedere marketeer regelmatig voorbij ziet komen. Hoe dat exact moet weet, naar mijn inzien niemand, maar er zijn een paar handvatten waar marketeers naar kunnen grijpen. Een daarvan is controverse. Hoe controversiëler de campagne is hoe meer publiciteit het oplevert. Een ander handvat is seks. ‘Seks sells’ dat is een van de eerste dingen die er geroepen worden tijdens een brainstormsessie tussen marketeers en creatievelingen. De mannen van Suitsupply hebben deze handvatten succesvol weten te combineren. Met als gevolg: Veel bespraaktheid over het merk, feministen in het harnas maar uiteindelijk, onderaan de streep, verkoopcijfers die door het dak gaan.

De afgelopen jaren waren de campagnes van Suitsupply kanonnenvoer voor feministen. Het zou vrouwonvriendelijk en respectloos zijn. Dit heeft er toe geleid dat het mannenpakkenmerk meerdere malen is aangeklaagd voor seksisme. Ondanks deze aanklachten is het merk door blijven gaan met het maken van controversiële campagnes. De scheidingslijn tussen controversieel en negatieve reclame is nog dunner dan de meeste modellen die gebruikt worden in de campagnes. Ga je een stap te ver dan ziet de toekomst voor het merk er direct minder rooskleurig uit. Als er dan überhaupt nog sprake is van een toekomst. Persoonlijk vind ik het extreem knap hoe Suitsupply ieder jaar deze grens opzoekt maar er toch in weet te slagen de boodschap helder over te brengen. Want zeg nou eens eerlijk, jij weet ook precies waar het merk voor staat.

Vanwege de campagnes is het merk niet heel geliefd bij de meeste vrouwen. Met name de vrouwen die strijden voor het feminisme zijn het merk liever kwijt dan rijk gezien de demonstratieve acties tegen de abri’s de afgelopen jaren. Suitsupply, een merk wat met name vrouwen tegen zich in het harnas wist te jagen, lanceerde een aantal weken geleden hen nieuwe lijn en hen campagne omtrent deze lijn. Niet alleen Suitsupply lanceerde een nieuwe lijn maar ook dochteronderneming Suistudio lanceerde een nieuwe lijn. Tijdens de lancering van deze nieuwe lijn kwam ook de nieuwe campagne aan het licht. Suitsupply behoudt geheel hetzelfde campagneconcept bij haar dochteronderneming, maar nu omgekeerd. Nu worden er mannen schaars afgebeeld, worden de schaars geklede mannen gebruikt door de vrouwen. Met de slogan: ‘Not dressing for men’ laat Suistudio duidelijk zien dat de vrouw zelfstandig is en niet onderdoet voor de man. Een geniale zet! Suitsupply zwicht niet voor de ‘maatschappelijke’ druk, zetten niet de tegenaanval in maar omarmen de vrouwen. ‘If you can’t beat them, join them.’ zal het campagneteam van Suitsupply gedacht hebben.

Je zou denken dat feministisch Nederland deze campagne zou kunnen waarderen maar niets blijkt minder waar. Ook over deze campagne was veel ophef en werd er geen spaan heel gelaten van Suistudio. Maar wederom hebben ze het voor elkaar gekregen. Keer op keer blijkt het maar weer dat het gebruik maken van gevoelige middelen om een groot bereik te creëren een uiterst succesvolle manier is. Dus als ik een advies mag geven aan alle negatievelingen; omarm de campagnes of negeer ze volledig. Tot die tijd zal het effect alleen maar groter worden en zal het respect van de marketeers, incluis mijzelf, voor Suitsupply blijven groeien.

Written by
Jan Willem Huffmeijer

Als barbier ben ik al heel veel jaar bezig om mannen letterlijk mooier te maken. Via mijn blog B4men probeer ik niet alleen je haar mooier te maken maar ook je leven. Mijn passie voor uiterlijke verzorging combineer ik graag met de innerlijke verzorging. Ik schrijf graag over de onderwerpen die jij leest. Veel plezier op mijn blog voor mannen.

View all articles
Invalid OAuth access token.
Written by Jan Willem Huffmeijer