BEETLE SUNSHINE TOUR 2016: VAN KEVER CABRIOLET NAAR DE BEETLE CABRIOLET.

Zoals ik al in mijn vorige verslag over het Volkswagen Beetle weekend in Travemünde schreef wist Volkswagen zijn trouwe fans heel aangenaam bezig te houden met o.a. prachtige toertochten en evenementen op het terrein. Er waren oude tot zeer oude Kevers in allerlei uitvoeringen en nieuwe persoonlijk gepimte Beetles te bewonderen. Daarnaast was er meer dan voldoende te drinken en te eten zoals de enige echte Volkswagen-worst, verkocht uit een prachtig VW-busje met dito kar.1 De aanwezigen werden ook nog getrakteerd op muziek van Dj’s en de presentatie door bekende Duitse televisiepersoonlijkheden van de nieuwe Beetle modellen 2017. Kortom het was een prachtig feestje waar heel veel genoten werd.

2

Voor de genodigden had de organisatie ook een aantal Kevers en Beetles in verschillende uitvoeringen klaar staan om te testen, te vergelijken en gewoon om van te genieten. Met een paar landgenoten hebben we een aantal prachtige tochten en fotoshoot gemaakt met een vuurrode Kever Cabrio uit 1975 en een splinternieuwe stoere Beetle cabriolet Dune 2.0 l TSI. Het contrast tussen deze twee auto’s was natuurlijk heel groot.9 8 In vergelijking met de Beetle was de Kever Spartaans. Geen rem- en stuurbekrachtiging, motor achterin en een interieur waar je niet al te lang in moet zitten. Maar het was ontstellend leuk om hierin te rijden en te genieten van dit nostalgische icoon.  De Beetle Dune had zo’n beetje alle opties die er mogelijk zijn en dat betekende een 6- speed DSG dual-clutch gearbox, nóg meer comfort, uitstraling en veiligheidsvoorzieningen dan waar de auto standaard al mee uitgerust is. Het rijden hiermee was, zeker met het prachtige weer wat we hadden, op zich al een geweldig feest.

3 4 5 6

Maar de meest bijzondere ervaring in dat weekend was de rit met de meest excentrieke en sportieve Beetle ooit gemaakt: de Beetle CUP. Dit is een Beetle speciaal gemaakt voor de autosport. Volkswagen begon hiermee in 1999 één jaar na de introductie van de nieuwe Beetle. Een totaal gestripte Beetle werd voorzien van een RSI 3,2-liter-VRS-motor. De carrosserie werd voorzien van verstevigingen, veel koolstofvezels en veel aluminium. De piloot en copiloot zaten in prachtige leren Recaro kuipstoelen en het Remus uitlaatsysteem zorgde voor het bijpassende geluid. Deze, voor die tijd, hele snelle sportauto reed in 6,4 seconde van 0 naar 100kmp/u en schakelen deed jezelf. Van deze auto zijn er in totaal 250 gemaakt en kostte toen rond de 150.000,- gulden. Als je er nu een kan kopen betaal je minstens dit bedrag in euro’s.

11 17 13 12

Wij kregen de nummer twee ter beschikking en ik heb zelden zo genoten van het autorijden. Dit was fun en opwinding tegelijk, kippenvel en sensatie. Ik heb nooit kunnen bedenken dat een auto dit bij mij heeft kunnen veroorzaken. Ik ben nog steeds onder de indruk van deze sprakeloos makende rijervaring.Maar nu heb ik nog niets verteld over de nieuwe Beetle modellen van 2017 en mijn ervaring met de nieuwe Volkswagen Passat R-Line met DSG-automaat en een 280pk sterke motor. Dit zal ik de volgende keer wel vertellen.

Jos Huffmeijer voor www.b4men.nl

dsc05792

Written by
Jos Huffmeijer

In 1994 raakte ik bijzonder gepassioneerd door de drank cognac. In de jaren daarna bouwde ik mijn kennis hiervan uit en startte in 1998 mijn bedrijf Le Nez Promotion om professioneel het mooie distillaat cognac te gaan promoten. In 2004 werd ik ambassadeur van Rémy Martin cognac waar ik mij nog steeds met heel veel plezier voor inzet.
Sinds ’n jaar of 5 schrijf ik ook voor B4men over drank en auto’s wat ik heel leuk vind en hier heel veel plezier aan beleef. Dat hoop ik nog vele jaren te blijven doen.

View all articles
Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Written by Jos Huffmeijer