UNIEK AUTODEELPROJECT MET DE ELECTRISCHE IONIQ VAN HYUNDAI VAN START

Amsterdam had donderdag 5 oktober een wereldprimeur. In het Van Gogh museum ging het Hyundai IONIQ Car Sharing project van start. Met dit project is het vanaf nu mogelijk een volledig elektrisch rijdende auto te huren en nog eens heel gemakkelijk ook. Hyundai heeft door de hele stad in totaal 100 splinternieuwe IONIQ’s weggezet die via een APP op je mobiel gereserveerd kunnen worden. Er staat er dus altijd wel één bij je in de buurt. De gemeente Amsterdam is ook partner in het project door o.a. het verlenen van de parkeervergunningen. Amsterdam is in dit project gestapt omdat het uitstekend past in de milieudoelstellingen van de stad die ernaar streeft om in 2025 CO2-neutraal te zijn. Op dit moment is de mobiliteit in Amsterdam een grote zorg. Er komen steeds meer mensen in Amsterdam wonen en er komen ook steeds meer toeristen. Hierdoor zijn de wegen en straten in de stad overbelast en is de uitstoot van schadelijke stoffen gevaarlijk groot. Dit probleem is niet op te lossen met nog meer parkeerplaatsen of de huidige parkeertarieven nog verder te verhogen. Amsterdam is wat parkeren betreft nu al één van de duurste steden van Europa.

Voor Hyundai is het belangrijk om hun positie op het gebied van ecovriendelijke mobiliteit verder uit te bouwen. Zodoende was de samenwerking tussen de gemeente Amsterdam en Hyundai heel snel rond. IONIQ Car Sharing past naadloos in hun beide visies.

Hoe werkt IONIQ Car Sharing?

Eigenlijk is het heel simpel en goed doordacht. Allereerst download je de IONIQ APP op je mobiel en maak je een account aan. Wil je nu gebruik maken van een Hyundai IONIQ open je de APP  en je krijgt gelijk een plattegrond van Amsterdam waarop alle IONIQ’s aangegeven staan. Zo zie je in een oogopslag welke auto het dichtst bij je staat geparkeerd. De APP geeft ook aan hoe vol de accu is en hoeveel kilometer je ermee kunt rijden. Is dit naar je zin dan reserveer je die auto door op het icoontje te drukken. Bij de auto aangekomen kijk je eerst of er schade aan de auto is. Is dit het geval doorloop je een korte procedure om de schade te melden met een foto. Daarna druk je op het scherm om de auto te ontgrendelen en je kan er mee wegrijden. De auto’s hebben allemaal een automaat, dus een kind kan de was doen. In Amsterdam kan je met de IONIQ op alle publieke straat parkeerplaatsen gratis parkeren. De auto’s hebben allemaal een parkeervergunning. Ook kan je gratis staan bij alle openbare laadpalen in Amsterdam. Dan wel even de laadkabel aansluiten natuurlijk.

De IONIQ heeft een actieradius van 200 tot 220 kilometer als de accu volledig is opgeladen. Voor stadsritten is dit over het algemeen meer dan voldoende. En wat ook bijzonder is, is dat de IONIQ nu eens geen klein autootje is waar je met twee personen zowat opgevouwen in zit. De IONIQ is een ruime en heel comfortabele 5 persoons auto. Dus je kan met je vrienden of vriendinnen gezellig gaan shoppen of naar de bouwmarkt als je aan het klussen bent. Voor gezinnen heeft hij ook lekker veel ruimte zodat je op een gemakkelijke manier leuke uitstapjes kan maken. Bovendien rijdt hij heerlijk en is uitgerust met alle moderne snufjes.

Zijn er beperkingen?

Ja natuurlijk. De auto’s zijn vooral bedoeld om in of rond Amsterdam te rijden. Natuurlijk kan en mag je er ook lange ritten mee gaan maken, maar dan zijn alle parkeer- en oplaadkosten buiten Amsterdam voor eigen rekening. Bovendien kan je de auto alleen afmelden als hij weer in Amsterdam is.

De kosten?

Bij gebruik betaal je € 12,- per uur met een maximum van € 60,- per dag. Er zijn speciale tarieven voor langer gebruik.

Conclusie:

Ik denk dat Hyundai en de gemeente Amsterdam met dit car sharing project een hele grote bijdrage hebben gevonden om de leefbaarheid van de stad te vergroten. Het project heeft voor de inwoners die af en toe een auto nodig hebben en het milieu willen sparen heel veel voordelen die financieel niet het vel over je oren trekt. Het project past bij het moderne levensstijl in een grote en drukke stad en kan de mobiliteit van de inwoners flink bevorderen.

Hyundai en de gemeente maken met dit project Amsterdam niet alleen schoner, maar ook leefbaarder en mooier.

Meer informatie: www.ioniqcarsharing.nl

 

Jos Huffmeijer voor B4men.

Foto’s: Hyundai en B4men.

Written by
Jos Huffmeijer

In 1994 raakte ik bijzonder gepassioneerd door de drank cognac. In de jaren daarna bouwde ik mijn kennis hiervan uit en startte in 1998 mijn bedrijf Le Nez Promotion om professioneel het mooie distillaat cognac te gaan promoten. In 2004 werd ik ambassadeur van Rémy Martin cognac waar ik mij nog steeds met heel veel plezier voor inzet.
Sinds ’n jaar of 5 schrijf ik ook voor B4men over drank en auto’s wat ik heel leuk vind en hier heel veel plezier aan beleef. Dat hoop ik nog vele jaren te blijven doen.

View all articles
Written by Jos Huffmeijer