DE NIEUWE KONA GEEFT HYUNDAI KLEUR. Auto’s by B4men.

Dat Hyundai goede auto’s maakt is wel bekend. Maar ik vind ze ook wel wat saai en denk dat de gemiddelde leeftijd van de Hyundai-rijder vrij hoog zal zijn. Daardoor kan ik mij ook wel voorstellen dat je als 4e grootste autofabrikant van de wereld hier iets aan wilt veranderen zodat er een jonger publiek wordt aangesproken. Juist omdat Hyundai vooroploopt als het gaat om Clean Technology en mensen steeds milieubewuster worden wil je een jongere doelgroep die jouw merk trouw blijft. Dus ze hebben het stof weggeblazen en op een totaal nieuw platform een nieuwe auto gebouwd die deze jongere mensen moet gaan aanspreken.

Kleurrijk en vrolijk.

Vorige week was ik te gast in Barcelona om met deze nieuwe Hyundai KONA  kennis te maken. De nieuwe loot is vernoemd naar een provincie op het tropische eiland Hawaii. Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van deze nieuwe compacte SUV en ik denk ook dat Hyundai met de KONA de juiste snaar heeft aangeslagen voor een ander publiek. De KONA ziet er funky, leuk en stoer uit en past helemaal in een actieve en moderne lifestyle. De auto is slank en dynamisch en de moderne en opvallende kleuren maken er een swingend geheel van. Hij heeft ook alles wat je van een moderne compacte SUV verwacht. Hij oogt robuust en heeft de uitstraling van een off-roater met zijn ruimte, maar hij rijdt als een heerlijke sedan. Ook zijn betaalbaarheid is een groot pluspunt.

Heerlijke toerauto.

De rijeigenschappen van de KONA zijn zoals je die verwacht van een sportieve auto. Hij laat zich heel prettig en gemakkelijk sturen op een autoweg, in het drukke stadsverkeer en op smalle en bochtige bergweggetjes. Kortom een heerlijke auto om mee te toeren. Een klein minpuntje, de basisversie lijkt mij niet geschikt om met een caravan erachter door de bergen te rijden. Zelfs zonder een sleurhut is het met deze uitvoering in de bergen al aardig op- en terugschakelen om op toeren te blijven. Ga je meestal op vakantie met zo’n huisje op wielen of met een vouwwagen aan je auto, dan lijkt het mij het beter om voor de 1.6 T-GDI te kiezen. Hiermee heb je een krachtige motor met 177pk, en een koppel van 265 Nm @ 1500 – 4500 t.p.m. en een topsnelheid van 205km/u. Dat laatste is leuk, maar niet relevant met een caravan.

Funky interieur.

Het interieur van de KONA ziet er net zo sportief, modern en vrolijk uit als het exterieur. Zo komen er kleuraccenten van de buitenkant terug in de binnenkant. De stoelen zitten heel comfortabel en er is aardig wat beenruimte. Het dashboard is heel overzichtelijk waardoor je als bestuurder direct zicht hebt op de meest elementaire informatie en je kan op het stuurwiel een aantal belangrijke zaken gemakkelijk en veilig in- of bijstellen. De KONA is natuurlijk ook uitgerust met heel veel veiligheidssystemen zoals Lane Assist, Driver Attention Warning, Hill-Assist Control (voorkomt achteruitrollen op een helling) en Downhill Brake Control. Tel bij deze standaardsystemen ook nog eens bijvoorbeeld centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, Cruise control, en de LED-dagrijverlichting en de LED-achterlichten in de achterspoiler op en je weet dat jij en je passagiers in een veilige auto zitten. Uiteraard krijg je bij deze en andere versies nog meer, maar dat kan je beter bij de Hyundaidealer gaan bekijken.

Er is ook een keuze uit maar liefst 3 verschillende infotainmentsystemen waaronder Display Audio met touchscreen en ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto. In de Premium heb je zelfs het KRELL Premium-audiosysteem met 8 luidsprekers. Voor degene die dit systeem nog niet kent, dit is het beste van het beste voor muziekweergaven en met dit systeem maak je van je auto een rijdende discotheek die aan de Spaanse costa’s niet zou misstaan. Dus over een Funky auto gesproken.

Krachtige motoren.

Hyundai brengt de KONA met twee krachtige en efficiënte turbobenzine motoren. De eerste is de 1.0 T-GDI-versie en deze is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en heeft voorwielaandrijving. De tweede motor is een nieuw ontwikkelde 1.6 T-GDI met 130 kW (177 pk) en 265 Nm trekkracht. Deze versie is gekoppeld aan een door Hyundai zelf ontwikkelde zeventraps DCT-automaat met dubbele koppeling (6,7 I/100 km, 153 g/km CO2 gecombineerd). Met deze krachtbron én transmissie accelereert de KONA in 7,9 seconden van 0 naar 100 km/u. De vierwielaandrijving op de 1.6 T-GDI-versie kan tot 50 procent van het koppel naar de achteras sturen voor maximale grip onder alle omstandigheden. Beide versies zijn leverbaar in vier verschillende uitvoeringen t.w. I-Drive, Comfort, Fashion en Premium. Dus je hebt alle mogelijkheden om jouw KONA helemaal naar eigen smaak en wensen uit te voeren.

Ik hoor je al denken, “Geen diesel variant van de KONA?” Nee nu nog niet, maar volgend jaar komt Hyundai met twee nieuwe generatie 1.6-liter turbodieselmotoren voor de KONA. De ene met een vermogen van 85 kW/115 pk en de tweede met een vermogen van 100 kW/136 pk en een trekkracht van maar liefst 320 Nm. Daar kan je zelfs een hijskraan mee over de Alpen sleuren.

De prijzen van de KONA beginnen bij €21.995,- en lopen op tot €38.495,- voor de 1.6 T-GDI-premium 7 DCT. Hyundai heeft hiermee een heel concurrerende compacte SUV op de markt gebracht, zeker gelet op wat KONA biedt voor zijn prijs.

Conclusie.

De naam KONA is, zoals al geschreven, afgeleid van de naam van een provincie van het bountyparadijs Hawaii. Een eiland dat bekend staat om zijn vrolijke en kleurrijke bewoners en dorpjes, en waar het heerlijk vertoeven is. Zo bekeken had Hyundai geen betere naam voor zijn nieuwe auto kunnen bedenken. Vrolijk en funky.

Jos Huffmeijer voor B4men.nl

Foto’s: Hyundai, B4men.

Written by
Jan Willem Huffmeijer

Als barbier ben ik al heel veel jaar bezig om mannen letterlijk mooier te maken. Via mijn blog B4men probeer ik niet alleen je haar mooier te maken maar ook je leven. Mijn passie voor uiterlijke verzorging combineer ik graag met de innerlijke verzorging. Ik schrijf graag over de onderwerpen die jij leest. Veel plezier op mijn blog voor mannen.

View all articles
Written by Jan Willem Huffmeijer