Rijden van Wenen naar Bratislava met de nieuwe Opel Astra.

Opel Astra

Een aantal weken geleden kreeg ik een telefoontje van Jan Willem (eigenaar van B4men.nl) of ik een auto wilde testen omdat hij een andere belangrijke afspraak had. Een jongensdroom, wie droomde er (vroeger) niet van om de nieuwste auto’s te gaan testen? Het bleek om de nieuwe Opel Astra te gaan. Samen met de Corsa de belangrijkste auto van Opel in Nederland. De testrit zal niet plaats vinden in Nederland maar in het mooie Wenen en Bratislava. Afgelopen week was het zover en ben ik samen met Opel Nederland naar Wenen gevlogen om daar de Astra te mogen testen.

Opel1

De vernieuwingen

Eenmaal aangekomen op plaats van bestemming werden we ontvangen in de persruimte om te luisteren naar de persconferentie van Opel. Hier werd het model gepresenteerd en de verschillende pakketten en specificaties toegelicht. Wat al gauw op viel is dat deze Astra veel vernieuwingen heeft en hierdoor innovatief is in zijn klasse, de C-klasse. Een aantal vernieuwingen op een rijtje:

OnStar systeem

IntelliLux LED matrix verlichting en

Wellness AGR Comfortstoelen.

Opel2

Een aatal van deze punten zullen straks nader behandeld worden. De Opel Astra biedt een compact aanbod aan. Zo zijn er vijf benzine- en vier dieselvarianten in 4 uitvoeringsniveaus.

Emergency-button + OnStar

Ik heb in de 1.6 turbo benzine gereden met 200 PK. Dit is de meest uitgebreide versie van de serie en is van veel gemakken voorzien. Het begrip ‘veiligheid eerst’  heeft Opel serieus genomen tijdens het maken van de nieuwe Astra. Er zit een emergency knop in de auto die automatisch afgaat wanneer de auto waarneemt als je bij een ongeluk betrokken bent. De emergency-knop is ook handmatig te gebruiken. Bijvoorbeeld in het geval wanneer jij ziet dat iemand anders betrokken bij een ongeval is. De melding gaat af in de meldkamer en zend automatisch een signaal naar de hulpdiensten in de buurt. Naast deze knop zit het OnStar systeem van Opel. OnStar is jou persoonlijke assistent die 24-uur voor jou klaar zit. Deze kan je helpen met het vinden van de dichtstbijzijnde Burger King of tankstation. Eenmaal gevonden dan stuurt je assistent het door naar je navigatiesysteem. Een stuk veiliger en dat voor maar 150 euro per jaar.

Foto4 b

Veiligheid eerst

Daarnaast heeft de nieuwe Astra veel ‘gebruikersmeldingen’. In de spiegels zitten signalen die afgaan wanneer er iemand in je dode hoek rijdt.

Foto9

De Astra heeft ook een ingebouwde rijbaanondersteuning, op het moment dat je te ver afwijkt van je rijbaan, corrigeert de auto het zelf en voel jij dat het stuur voorzichtig naar de goede kant ingezet wordt. Dit zijn geen innovatieve ‘snufjes’ maar de IntelliLux Led matrix is wel een onderscheidend onderdeel in dit segment. In het donker kan je altijd met grootlicht rijden. Huh? Dat kan toch altijd al? Ja, dat klopt maar met dit systeem kan het zonder andere automobilisten te irriteren. In de koplampen zijn zestien individuele LED-units (acht per koplamp) opgenomen. Die werken optimaal samen en vormen een lichtbundel. De frontcamera ‘Opel Eye’ scant de omgeving en stuurt de LED-units zodanig aan dat medeweggebruikers niet verblind worden. De lichtbundel van de LED Matrix-koplampen kan worden aangepast aan de verkeerssituatie door een of meerdere LED-units uit te schakelen. 

Een systeem dat je echt uit moet proberen om het te ervaren en niet alleen over moet lezen.

Foto5 b

Veel gemakken en veel signalen, niet voor iedereen prettig. Het kan ook afleiden en je irriteren. Op het moment dat je rustig achter het stuur zit kan het zijn dat al deze signalen je gaan irriteren. De veiligheid sensoren zijn op ‘erg veilig’ ingesteld. Ik ben zelf een automobilist die niet bumper kleeft maar ook niet op drie seconden afstand rijdt. Dan zie je vaak een signaal tevoorschijn komen dat je te dicht op je voorganger rijdt

Met de veiligheid zit het dus wel snor maar wat zijn de andere voordelen van de nieuwe Astra?

Gewicht

De Astra is 200kg lichter dan de vorige versie en dit is niet ten koste gegaan van de beenruimte aan de binnenzijde. Het tegenovergestelde is zelfs waar, de ruimte aan de binnenkant is zelfs toegenomen. Een lichtere auto betekent minder brandstofverbruik en dus zuiniger voor jouw portemonnee. Genoeg details, terug naar de testrit.

Design

Na de persconferentie zijn we naar de auto toegegaan en hebben deze grondig getest. Vanaf het vliegveld hebben we de richting van Bratislava in gezet. De twee hoofdsteden die het dichts bij elkaar liggen in Europa (80km). De auto presteert heerlijk, een echte Opel. De wegligging is fijn, het design is enorm verbeterd, zowel aan de buitenkant als van binnen. De binnenkant is voorzien van een strak uiterlijk met mooie materialen. Ook is de auto voorzien van een touchscreen boordcomputer. Deze boordcomputer werkt snel en eenvoudig en is ook voorzien met Apple CarPlay en Android Auto.

Foto6

AGR-stoelen

De stoelen zijn voorzien van het AGR keurmerk en horen heel fijn te zitten. Ik zeg hier nadrukkelijk, horen. Zelf vind ik het niet helemaal perfect zitten, maar dit is van vele factoren afhankelijk zoals lengte en bouw en daardoor hoor je veel verschillende signalen over deze stoel. Een groot voordeel van deze stoel is dat het uitgerust is met een massagestand. Heerlijk ontspannen tijdens een lange rit.

Foto3 b

Niet alleen aan het interieur zijn er aanpassingen gedaan, ook aan het exterieur.

De voorkant is verlaagd zodat de auto een sportiever karakter krijgt.

foto8

Aan de achterzijde loopt het glas van de kofferbak door naar de zijkant. Dit zorgt ervoor dat het al met al een groter geheel wordt. Aan de zijkant zijn er chromen lijsten geplaatst. Deze lopen van halverwege het voorwiel helemaal tot aan de achterkant van de auto. Deze aanpassingen zorgen voor de sportievere look die de nieuwe Opel Astra aangemeten heeft gekregen.

foto10

Benzinemotor met 200 PK

Op een stuk, achteraf, waar het rustig was op de weg, was ik benieuwd of ik de 200 PK daadwerkelijk ook kon voelen. De auto heeft pit, maar als je het niet zou weten schat je niet dat je in een 200 PK aan het rijden bent. Het blijft uiteraard een Opel.

Conclusie

Uiteindelijk hebben we een rit gemaakt van om en nabij tweehonderd kilometer met als conclusie dat het een echte Opel is. Een goede auto waar het goed zoeken is naar minpunten (een aantal hele kleine), maar ook waar de echte spanning in ontbreekt. Ik ben zelf wel van mening dat deze Astra er wel weer voor gaat zorgen dat Opel haar marktaandeel in de zakelijke markt gaat terugveroveren. Opel heeft een goede nieuwe versie op de markt gezet en dat zal terug te zien zijn in de verkoopcijfers.

Prijs

De prijs, ook niet onbelangrijk. Opel heeft deze auto zeer scherp in de markt gepositioneerd. De Astra is er al vanaf: €19.995. Met deze auto gaat Opel Astranomical jaren tegemoet.

foto11

Al met een een super mooie wagen die ervoor gaat zorgen dat Opel de stijgende lijn weer in zet. De technologie die Opel toegepast heeft in combinatie met het stoere en sportieve design doet er voor zorgen dat Opel voorop gaat lopen in de middenklasse.

Written by
Jan Willem Huffmeijer

Als barbier ben ik al heel veel jaar bezig om mannen letterlijk mooier te maken. Via mijn blog B4men probeer ik niet alleen je haar mooier te maken maar ook je leven. Mijn passie voor uiterlijke verzorging combineer ik graag met de innerlijke verzorging. Ik schrijf graag over de onderwerpen die jij leest. Veel plezier op mijn blog voor mannen.

View all articles
Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Written by Jan Willem Huffmeijer