MuziekMuziek

Need for Speed: Payback (PS4) – Echt Payback voor de serie?

Daar zijn we weer, met nóg een race game! Een titel die vrijwel iedereen kent van naam heeft weer een vervolg gemaakt namelijk, Payback. Hebben ze ook daadwerkelijk een Payback gemaakt? De vorige delen waren nu niet echt alles, al zeg ik het heel eerlijk. Underground 2 is mijn ogen toch echt nog steeds de beste in de reeks.

Van 1 direct naar 3

Het spel start zoals gewoonlijk met een kleine introductie, wat je kan verwachten en hoe de besturing werkt maar ze hebben het een beetje over een andere boeg gegooid. Je bent nu niet meer één personage die racet, maar je bent er drie! Tyler, Jess en Mac, die alle drie zijn of haar specialiteit heeft, namelijk normaal racen, runner en off-road/drift combi.

Er zijn 5 soorten races: Race, Drift, Runner, Offroad en Drag. Voor elke type race kan je een andere auto besturen. 4 van deze soorten lijken mij vrij duidelijk, echter als je runner races doet, heb je verschillende dingen te doen. Het kan zijn dat je naar een bepaald punt moet rijden en ondertussen politie moet afschudden en kapot beuken. Of je moet binnen een bepaalde tijd naar verschillende plekken zijn gereden om daar ‘informatie’ door te geven. Dit deel kan best lastig zijn als je de auto niet zo heel goed kan besturen en overal tegen aan botst, dan kom je namelijk in tijd nood.

De Singleplayer en storymode

Zoals iedere Need For Speed heb je ook nu een verhaallijn, en bij deze, duurde de intro voor mij wat te lang. Daarbij moest je aardig wat races hebben gedaan wilde je doorgaan met het verhaal van het spel. Met de daarbij behorende races en challenges. Na de intro krijg je een keuze uit verschillende soorten beginner auto’s, je moet toch ergens starten. Waarbij je in de intro een dikke bak rijd moet je het nu even doen met een ‘roestbak’. Gelukkig zal de computer (AI) je wel een beetje laten wennen en win je redelijk snel races.

Na een overwinning met één van de onderdelen, kan je kiezen uit drie upgrade cards. Dit zijn random kaarten waarmee je bepaalde onderdelen van je auto een boost kan geven ( Motorblok, Uitlaat, ECU, ga zo maar door). Op een gegeven moment heb je al je standaard races voltooid, dan kan je dus gaan wisselen tussen de andere verschillende soorten races. Bijvoorbeeld runner, maar je kan niet de auto gebruiken die je zojuist met al je geld hebt geupgrade. Dit ging zo door met alle soorten races, waarna je uiteindelijk natuurlijk wel voor alles een snellere en betere auto hebt.

Het is zelfs mogelijk om één en dezelfde auto voor elk onderdeel te kopen en daar mee te racen. Al kan je auto daarmee anders aanvoelen. Voor elk type auto (race, runner, drift, etc.) kun je live tuning doen. Dit houdt in dan je tijdens het vrij rond rijden je autospecificaties kan aanpassen. Voor drift kan dit zijn waar je je gewicht van de auto wilt hebben; voor of achter. Dus stel je wilt overal een Nissan GT-R voor gebruiken, zullen ze allemaal anders rijden en aanvoelen. Auto upgrades kan je ook krijgen door zogenaamde ’trade-ins’. Voor elke upgrade card die je niet nodig hebt, of wilt gebruiken heb drie keuzes: je kan ze verkopen, in je garage doen, equippen en als ’trade-in’ krijgen. Wat betekend dit? Heel simpel, voor elke ingeruilde kaart krijg je 1 token. Zodra je 3 tokens hebt, kun je bij de tune shop een soort van roulette spelen. Je kiest welk onderdeel je een upgrade kaart wilt (Motorblok),het merk en bonus attribuut wordt random gekozen voor jou.

Multiplayer in Payback

Multiplayer in deze Need for Speed is iets anders dan we gewend zijn. Bij het vorige deel zat je in een open wereld en je kon mensen die online waren uitnodigen om een race te gaan doen. In Payback moet je in je menu multiplayer aan klikken om er daadwerkelijk in te komen. Ik heb eerlijk gezegd niet heel veel multiplayer gespeeld, en er ook een reden voor waarom niet. Singleplayer en Multiplayer zijn met elkaar verbonden. Als je multiplayer opstart wordt je verzocht om een Race en een Offroad auto uit te kiezen die je gebruikt. Dit kunnen leenauto’s zijn of je eigen auto’s. Ik heb mijn eigen auto’s gekozen, want waarom zou ik er niet mee rijden, toch?

Dit was toch wel een klein probleempje. Mijn auto’s waren nog niet super snel en heel erg hoog level, maar toch wordt je in een lobby gezet met supercars en mensen die al langer Singleplayer hebben gespeeld en dus een betere auto hebben. Dit was niet echt leuk om lang te doen, aangezien ik toch alleen maar als laatste eindigde. Ik speelde samen met een vriend en hij had al wat betere auto’s, die kon ze ook niet bijhouden en werd alleen maar 4e. Dus eigenlijk was het nog niet echt aantrekkelijk om zo vroeg multiplayer te gaan spelen. Dit vind ik wel jammer dat het zo is gedaan. Ik had liever gezien dat je met je autolevel gematched wordt met anderen van ongeveer hetzelfde level.

De muziek in het spel is gewoon goed, wat we gewend zijn van de Need for Speed series. Vind je sommige nummers echt helemaal niets, dan kan je ze gelukkig gewoon skippen, zoals het liedje van Lil Kleine. Graphics zijn in de algehele staat wel goed, al moet ik zeggen dat ze met sommige details wel beter hun best mogen doen. Of ik ben misschien heel erg verwend door Gran Turismo Sport haha. Het gebruik van Nitro krijg je wel het gevoel dat je echt kneiterhard gaat. Door billboards heen springen is ook niet mis en geeft dus wel een toffe cinematic effect. Al met al dus een leuke game maar voor mij toch geen ‘Payback’.

Geschreven door Nick Strijbos

Nick Strijbos B4men bij Open Beta Destiny 2

Written by
Nick Strijbos

Ik ben Nick, 28 jaar en schrijf voornamelijk over games en gadgets op B4men. Op de platformen van PlayStation, Switch en PC. In mijn vrije tijd game ik niet alleen hoor, maar hou/maak ik ook (van) muziek.

View all articles
Written by Nick Strijbos