Game Review: Call of Duty: WWII (PS4) – Ouderwets schieten

Sinds de lancering heb ik CoD eerlijk gezegd weinig kunnen spelen. De servers waren eigenlijk altijd overbelast en voor mijn gevoel is het nu een beetje opgelost. Daarom is mijn review wat verlaat maar kan ik nu een redelijk beeld scheppen wat ik van deze game vind.

Geen Multiplayer, dan maar Singleplayer

Het begon dus al wat stroperig, servers die overbelast waren. In Amerika had Activision de servers al overgezet naar Dedicated Servers, dit wil zeggen dat ze niet door jou als speler gehost worden maar door computers(servers). Jammer dat wij altijd een beetje de sjaak zijn in Europa. Destiny update altijd in prime time speeltijd van Europa, ook zo iets. Dan maar beginnen aan de Singleplayer!

Dit voelde echt meteen als thuiskomen. Je start meteen op Omaha Beach, waar ik overigens met mijn vader onlangs ben geweest. Dan is het gevoel toch ook meteen anders en ging ik heel diep in op het spel, waardoor je emoties niet bespaard worden. Het geluid, de graphics het paste zo goed samen in de singleplayer en hier hebben ze zeker hun best voor gedaan! Verder is er een hoop te zoeken want zo kun je mementos in hoekjes vinden, dus een oplettend oog is zeker belangrijk. Raggen door de singleplayer ging mij in ieder geval niet lukken. Ze hebben het zodanig aangepast dat je het echt van je teamgenoten moet hebben. Er zitten er een paar tussen die je dus perks zoals health kits kunnen geven, geen health-regen meer! Het verhaal wordt goed verteld en zo af en toe krijg je een cutscene te zien. Soms zijn die cutscenes interactief en moet je verschillende knoppen combi’s indrukken. De karakters die tegen je praten geven echt een gevoel van echtheid, wat de singleplayer ervaring des te beter maakt!

Toch wel Multiplayer?

Nu een paar weken na de launch, kun je redelijk snel in een Multiplayer match terechtkomen, dus we kunnen weer door met reviewen! De Multiplayer is redelijk gelijk aan de vorige delen, kleine maps met snelle gameplay. Dit is ook het geval in CoD:WWII, nu hebben ze er iets extra’s aan toegevoegd. Namelijk de War Mode. Tijdens de bèta kon je hem al spelen maar nu met meerdere scenarios en zo ook Omaha Beach. Het is de bedoeling om één van de partijen door te drukken en waarbij de tegenstanders juist alles zo goed moeten dichttimmeren en verdedigen. Ik heb deze game modi echt kapot gespeeld want het is soms heel erg spannend! Het wil nog weleens gebeuren dat met een overtime het spel weer verder gaat waarbij de geallieerde doorschuiven en de Axis zich moet terugtrekken. Van mij mogen ze deze modi echt wel uitbreiden met meerdere mappen.

Headquarters, de Tower van Destiny?

Verder hebben ze nog wel iets leuks toegevoegd wat een Destiny speler bekend voorkomt, namelijk Headquarters. Als je in een Lobby zit kun je dus spelers tegenkomen die ook in de Headquarters rondlopen. Zo kan je je paycheck ophalen om leuke extra’s te kopen zoals grips en tags. Verder missies en contracten accepteren, en dit gebruik je dus het meeste. Om zoveel mogelijk XP te krijgen in je matches. Als je ze volbrengt krijg je een XP-bonus of lootboxes (zoals in Destiny Engrams). De Lootboxes kunnen leuk gevuld zijn met toffe skins, maar zo zitten er ook emblems en calling cards(tags) in. En zo kan je dus ook een 1v1 doen mocht je lang moeten wachten!

Verder ga ik eigenlijk niet meer verder in op Zombies omdat ik dat een uitgemolken concept vind en eigenlijk het minste van de hele game. Ja, ze zien er vetter uit dan voorheen maar het is leuk voor twee potjes en dan heb ik het eigenlijk wel gezien, niet echt verandert ten opzichte van de vorige keer, dus vandaar dat ik hem oversla. De game ziet er verder prima uit voor CoD normen, alleen baalde ik gigantisch van de server problemen en dat Amerika meteen Dedicated servers krijgt maakt het nog erger. Ben je een Singleplayer speler, dan is deze game waarschijnlijk niet echt iets voor jou. Zeker voor de korte duur van de singleplayer is het een prijzig spelletje. Maar toch ben ik blij dat ze weer terug zijn gegaan naar de roots!