Mario + Rabbids Kingdom Battle (SWITCH) review – Gekke konijntjes maken er een zooitje van

Ik mag weer een game reviewen en dit keer is het voor de Switch! Ook dit keer niet van Nintendo zelf maar van Ubisoft wat ook wel leuk is. Het verhaal is een ontmoeting tussen de gekke Rabbids van Rayman en Mario zelf. Waar jij voor moet zorgen is dat je het paddenstoelenrijk weer fixed omdat er een Rabbid zat die zich echt niet kon gedragen.

Mario Rabbids: een hybride game die voor verfrissing zorgt

Super leuk dat er twee game werelden zo even bij elkaar gezet worden en zodoende krijg je dus een leuke hybride game wat toch wel weer verfrissend is. Mario + Rabbids Kingdom Battle is een turn-based tactische vecht en adventure game. Ja, het klinkt raar en het is ook raar, maar juist daarom zo vet! Ik heb echt heel lang geleden een turn-based game gespeeld, maar dit voelde toch wel weer vertrouwd aan. Maar hoezo zijn die Rabbids dan ineens beland in het paddenstoelenrijk? Nou, de Rabbids gingen op onderzoek uit en die vonden een helm genaamd de SupaMerge, die twee objecten kan samenvoegen als één. Een Rabbid dacht dat het een goed idee was die op te zetten en de meest gekke combi’s te maken. Vooral bij zijn vriendjes zelf en toen ging het helemaal mis. Alle Rabbids werden geteleporteerd naar het paddenstoelenrijk en zo ontstond er chaos…. Mario was zijn vrienden kwijt. Daarvoor kreeg hij in de plaats, jawel, een Rabbid Peach en Rabbid Luigi. Gelukkig doe je dit niet met ze drieën maar samen met Beep-o, dat was de assistent van de SupaMerge.

Hoe goed zit de game in elkaar

De game is vrij simpel maar kan wel snel tricky worden wat betreft de opstelling van je enemies. Er word rustig uitgelegd hoe alle controls werken en welke aanvallen je kan gebruiken en op welke manier. Het is de bedoeling dat je de enemy Rabbids voorbij gaat, zodat je daar verder kan onderzoeken en vervolgens een chapter kan af maken. Je hebt vier soorten aanvallen. Namelijk Dash, een soort tackle waarvan je weer terug gaat naar je originele plek zodat je dus extra damage doet. Team Jump is wel heel grappig, hierbij maak je gebruik van één van de twee andere karakters, zodat je verder kan springen waardoor je dus dichter bij je enemy komt en hem wel kan raken. Cleansing Jump zegt het eigenlijk al, als je namelijk een super effect op je hebt, kan je die er op die manier afhalen en als laatste de Chain Move, daar kan je bijna alle attacks in een turn doen.

Tussen de battles door kun je ook nog bepaalde plekken onderzoeken en daar ook weer puzzels oplossen om vervolgens wapen upgrades te krijgen. Als je de eerste hebt gedaan, dan weet je eigenlijk wel hoe de rest werkt, want dat blijft wel een beetje repetitief. Verder is de kwaliteit van de game prima en goed gemaakt. De muziek geeft de juiste sfeer en qua heroes upgraden kan je ook wel wat upgraden maar niet te heftig en gewoon vrij basic. Met zijn tweeën spelen is zeker geen probleem. Geef je vriend een deel van de Joy-Cons en je kan met ze tweeën lokale co-op missies doen, waar je beide heroes aanstuurt en zo al samenwerkend je enemies moet verslaan.

Een leuke game wat langzamer steeds lastiger wordt en een gameplay die je kan vergelijken met XCOM. Voor Nintendo fans is dit een super game, wie wil nu niet met Mario spelen die een wapen in zijn handen heeft. De graphics zijn super en heb je tevens een easy mode, zodat je kinderen het ook kunnen spelen.

Het enige wat ik jammer vind, is dat de puzzels van het explorer een beetje hetzelfde blijven en best wel makkelijk te doen zijn als je weet dat je door buizen heen moet rollen en wat switches moet omzetten.

Tot volgende week!