Final Fantasy XIV (PC) – Review

Ik heb weer eens flink tijd kunnen steken in een game, waarbij de huidige gameplay time op 50 uur plus staat. Leek het mij wel tijd om een review te schrijven! Al moet ik eerlijk bekennen dat ik in die speeltijd net de base game story quest line heb uitgespeeld. Ik heb dus nog een aardige weg te gaan om ook de uitbreidingen volledig door te spelen. Als straks de uitbreidingen uitkomen, ben ik wel bij en kan ik daar weer een mooie review over schrijven!

Simpele MMORPG

We gaan het vandaag hebben over Final Fantasy XIV oftewel FFXIV. Deze is speelbaar op verschillende consoles en PC. Ik speel het liefst MMORPG’s (Massively multiplayer online role-playinggame) op de PC. Zeker omdat er zoveel mogelijk is, maar wat ik heb begrepen van FFXIV is dat het zo simpel is, dat je het dus makkelijk met een controller kan spelen. Daar kom ik binnenkort nog wel op terug. Final Fantasy XIV is een gigantisch spel. Zoals ik al in een eerdere alinea heb uitgelegd, is dat de standaard game gelijk staat aan 50 uur story. Met de verschillende cutscenes, die soms wel 3 kwartier kunnen duren, is deze MMORPG echt gemaakt op de verhaallijn. Al moet ik zeggen dat ik niet veel geskipped heb, wat ik bij de meeste MMORPG’s wel doe. Die verhaallijn boeien me vaak toch minder. Ik heb ook weinig side quests gedaan, omdat ik toch wilde weten hoe de story verder zou gaan.

Gigantisch veel keuzes

Als eerste start je natuurlijk met de character creation. Iets wat redelijk uitgebreid is. Zo kies je net zoals de meeste MMORPG’s voor een race en een gender. Waarbij sommige races alleen speelbaar zijn als man en andere weer als vrouw. Hierbij zullen ook de verschillende stats anders zijn bij wat je kiest. Wat ik je wel op het hart wil drukken is de keuze die je maakt in de character heel belangrijk is. Want je moet er bijna altijd naar kijken in cutscenes. Ook speel je deze character, in theorie, altijd! Want hij is niet 100% verbonden aan één speelbare class. De starter class of ook wel Job, die ik gekozen had, was een Conjurer. Dit zal nooit mijn eerste keuze zijn geweest normaliter maar ik dacht het een keertje te veranderen. Een Conjurer helpt de party met heals en voornamelijk in dungeons met Tanks levend te blijven. Het grootste voordeel om een Tank of Healer te spelen is dat je voor de dungeons instant in een party zit. Er is namelijk een schaarste en hierdoor krijg je leuke bonussen als XP! Dus mocht je starten met deze game, is dat wel een leuke aanrader.

Als je de wereld van FFXIV word ingezet krijg je een start city. Deze verschilt met class die je hebt gekozen. Maar je zal zien in de questline dat je overal wel komt. Je zult merken dat als je net begint met spelen dat je een groen blaadje naast je naam hebt staan. Dit betekend dat je een groentje bent en net je account hebt aangemaakt of een Job nog niet tot level 80 hebt gebracht. Soms als je een uitbreiding niet hebt gespeeld krijg je het weer terug! Zo heb je dus sherpa’s in de game die je heel graag helpen met alle vragen die je maar over de game zult hebben. Hier krijgen zij ook weer bepaalde bonussen door. De community is heel erg fijn van deze game. Ik heb nog nooit zoveel fijne mensen gezien in een MMORPG. Mocht je sowieso zelf of iemand anders heel erg vervelend zijn, racistisch of intimiderend, dan kan je ook wel gedag zeggen tegen je account en wordt je verbannen. De policy is heel streng maar dat maakt het juist wel heel erg fijn. Niet van die elite mensen in de game die zich te goed voelen en andere moeten kwetsen.

Story line en class quests

Zoals ik dus al eerder vermelde heb ik de basegame net uitgespeeld. Gigantisch goed verhaal! Waar ik in het begin wel even moest wennen aan alle “hoofdrolspelers” maar eenmaal verder zal je merken dat je toch wel aan ze gaat wennen. En het vervelend aanvoelt als er wat met ze gebeurt. Zo heb ik bijna niks geskipped en geeft het wel voldoening dat je zover komt en dat je de wereld van FFXIV een beetje begrijpt en waarom jij hier bent als karakter. Want ja…. we moeten de slechteriken toch verslaan. Ook als je een class speelt, heb je een questline in verwerkt. Deze zorgt ervoor dat je extra skills erbij krijgt om het spel een beetje spannender te maken. Ik moet zeggen dat ze dit heel netjes doen omdat je als beginner vrij overrompeld kan worden door de mogelijkheden. Beperkt FFXIV het in het begin best wel erg. En naarmate je levels hoger gaat er iets meer bijkomt en je dus op verschillende dingen moet letten in een dungeon. Wat het best spannend kan maken als je wat hoger bent. Gaat de party dood, is het dus niet zo’n probleem. Iedereen heeft het voor het eerst moeten doen. Ook verwerken ze de oude dungeons dus nog heel erg goed! Vaak zie je bij MMO’s dat de oude dungeons niet meer speelbaar zijn of dat niemand daar meer voor in de rij staat. Maar bij FFXIV hergebruiken ze dus ook oude dingen voor in de uitbreiding waardoor het altijd up-to-date voelt!

Ben je op een gegeven moment klaar met je class en wil je iets anders proberen, dan kan je zo switchen! Niet alle jobs/classes zijn meteen beschikbaar maar pas bij bijvoorbeeld level 60 en moet je een bepaalde main quest line minimaal gedaan hebben om te wisselen. Maar de meeste kan je in principe meteen wisselen om eens uit te proberen.

Werken, huizen, guild, free companies en gokken

Ben je de combat even zat en wil je geld verdienen om bijvoorbeeld een huis te kopen op een stukje grond? Dat is helemaal mogelijk! Zo kan je bijvoorbeeld minen of wat centjes bij te verdienen of andere crafting disciplines. Heb je genoeg geld, dan kan je dus een huis kopen en je eigen meubels maken om het leuk aan te kleden. Hiervoor moet je wel aardig in je zakken graaien. Verder heb je natuurlijk ook gewoon guilds voor de mensen die wat meer tijd in de game kunnen steken en altijd vaste dungeon maatjes willen hebben. Maar je hebt ook wat casual Free Companies zoals ze dat noemen. Hierbij kan je dus ook mee samen spelen maar toch op een meer casual manier. Dit is vooral leuk als je nieuw bent en door veteranen wat beter begeleid wilt worden. De meeste hebben ook een Discord server waar je lekker kan chatten en dingen kan delen met elkaar. Ook hebben we nog gokken, dit kan je doen bij de gold saucer. Het klinkt misschien erger dan het daadwerkelijk is, want de win kansen zijn wel hoog. Dus is het zeker wel leuk om te doen om bepaalde gear te halen of een specifiek stuk glamour. Dat is armour die je over je eigen armour heen kan doen zodat je er toffer uitziet en mooie set compleet kan maken zonder dat je stats er minder door worden!

Is er nog meer Nick?

jazeker, maar ik denk dat ik de blog maar even ga afsluiten. Hopelijk was het niet al te veel tekst maar ik kon het niet echt kleiner maken. Er is echt nog veel meer te beleven in FFXIV! Als er een nieuwe uitbreiding uitkomt kan ik wel specifieker een review geven over die uitbreiding. Ik zou zeggen begin lekker met spelen en hopelijk heb je wat aan de blog gehad om te starten en juiste keuzes te maken. O ja, FFXIV is een maandelijkse subscription. Dus als je de game koopt, moet je hier wel rekening mee houden. Ik heb trouwens nog een toffe blog die er aankomt en dat heeft te maken met computers. Dus houd B4men.nl in de gaten!