Yes, eindelijk was ikzelf weer eens de gelukkige! Ik mocht de nieuwe Volvo V60 gaan rijden en wel in Spanje. Een mooie auto en een mooie omgeving, wat wil je nog meer? lekker rijden natuurlijk!!

De nieuwe Volvo V60 gereden in Spanje

Na bijna een jaar geen mooie perstrip gemaakt te hebben, was ik weer eens aan de beurt. Ik viel ook nog eens met mijn neus in de boter. Ik mag het nieuwe paradepaardje van Volvo onderhanden gaan nemen aan de Spaanse kust. Na een ontspannen vlucht, ja ik ga het leren, ben ik aangekomen op Barcelona airport. Hier stond de nieuwe Volvo V60 al op ons te wachten. Met lichte tegenzin toch maar even een broodje eten  en toen snel de auto in voor onze eerste rijervaring.

De Volvo V60 D4: De echte familie uitvoering.

Een hele mooie denim blue Volvo V60 D4 Inscription (vanaf € 53.995,-) stond op ons te wachten. Het was de eerste auto waarin wij (Tom en ik zijn een duo voor deze trip) onze route zijn gaan rijden. Aan de looks zal het in ieder geval niet liggen. De auto heeft hele mooie lijnen en klopt van kop tot kont. Wat opvalt is de ruimte, hij is echt groot!! Het eerste deel van onze route was voornamelijk snelweg. Wauw, hier is de auto echt voor gemaakt. Hij beweegt zicht rustig en heel beheerst door het verkeer. Wil je veel kilometers gaan maken met een auto, dan is de V60 D4 zeer geschikt. Omdat de auto zo rustig en vriendelijk reed kan je deze versie rustig een allemansvriend noemen. De ideale gezinsauto die met 190 pk ook best van zijn plek wil komen. Echter echt sportief kan je hem niet noemen. Onze sportieve rit kwam na aankomst bij het hotel waar wij van auto konden wisselen. Nog heel even geduld, want ik moest eerst even inchecken en genieten van de heerlijke tappas. Alles op…nu is het tijd om het gas erop te gooien met de Volvo V60 T6.

Volvo V60 T6 AWD echt wel een sportieve bak.

De Volvo V60 T6 AWD (€58.495) is met 310 pk echt een heel ander verhaal dan zijn rustige en achteraf wat saaie broertje. Grappig is dat wanneer je alleen de diesel hebt gereden, je hier heel tevreden mee kan zijn. Echter, wat kan dit heel snel kan veranderen! Dit bleek snel na onze eerste meters in de V60 T6. Heel even vroeg ik mij af waarom je zou kiezen voor deze toch veel duurdere Volvo V60. Maar het antwoord is heel simpel, deze auto is puur fun en rijplezier. Ik weet dat ze bij Volvo niet graag over sportief rijden praten maar over dynamisch rijden. Whahaha nou met deze V60 kan je heeeel sport….o nee dynamisch rijden. Het allerbeste punt van de auto is zijn extreem goede wegligging. Door de iets langere en bredere wielbasis ten opzichte van de oude V60 plakt hij op het asfalt. Of ik nu met 100 door de bochtige bergwegen knal of met 200 plus over de snelweg. Ik heb de auto echt voor 100% onder controle en dit geeft echt een heerlijk gevoel.  Je vergeet bijna dat er nog een hele ruime auto achter je zit. Hij geeft je het gevoel van een tweezitter. Wat een beetje jammer was, is dat de versnellingsbak het sportieve rijgedrag van mij en de auto net niet helemaal kan bijhouden. Hij reageert met opschakelen net iets te traag, waardoor je merkt dat het inderdaad niet een 100% sportauto is. Wat wel prettig is dat hij je wel ver laat doortrekken in zijn toeren. Na deze rit kwamen wij echt enorm verbaasd en vol bewondering uit de auto. Wat een vette bak!!!

Scandinavisch design is belangrijk voor Volvo

Het is tegenwoordig best lastig je echt te onderscheiden als automerk. Volvo heeft drie speerpunten die voor hen heel belangrijk zijn: veiligheid, ruimte en Scandinavisch design. Veiligheid staat bovenaan het lijstje bij Volvo. Dat het wel goed zit met die veiligheid hebben wij zelf (mogen) ervaren. Nee, ik ben niet bijna uit de bocht gevlogen!! Tijdens een niet te halen inhaalmanoeuvre van een tegenligger moest de auto voor ons werkelijk een enorme noodstop maken. Door het heuvelige landschap zagen wij dit niet aankomen en waren we te laat met reageren. Voor wij het wisten zaten wij beschermd door de aantrekkende gordel nog net niet met onze tanden in het mooie dashboard. Holy shit! Dat was best even schrikken! Niet teveel van de situatie makend, zeiden wij lachend tegen elkaar dat we ook dit systeem nu goed getest hadden. Speerpunt 1 check!

 

Ruimte is een ander belangrijk punt. Waar alle merken tegenwoordig met compacte auto’s of suv’s komen zet Volvo met de V60 de stationwagen echt weer op de kaart. Waar de oude V60 en de V50 echt ruimte te kort kwamen achter, word dit nu helemaal goed gemaakt. Ook de passagiers of je kids hebben veel ruimte achterin. De auto is ook echt voor hen gemaakt en daarom heeft hij een 4 zones climate controle. Waarmee ook de mensen achter in de auto zelf kunnen bepalen welke temperatuur zij willen hebben. Voor in de winter is de stoelverwarming achterin een rijke aanvulling. (daar zullen onze kids erg blij van worden) De kofferbak is ruim en hier kan je prima mee op vakantie. Speerpunt 2 check!

Scandinavisch design, geen ander merk kan dit echt claimen! Volvo is tegenwoordig weer echt helemaal Zweeds. Het is mooi en ingetogen, het straalt luxe uit zonder pocherig te worden en de combinatie van leer en hout voelen heel natuurlijk. Het grote display waarachter alle elektronische functies zitten is heel mooi en geeft een heel luxe gevoel. De knoppen in de auto worden wel wat achterhaald en hier kunnen ze nog wel een slag slaan. Wat ik wel echt heel jammer vind is de plastic omlijsting van de knoppen onder het display. Loopt in heel het dashboard het hout door, zit hier opeens dat harde vieze plastic….dit kan echt niet meer Volvo.

Volvo blijft mijn merk!

Ik heb de afgelopen tijd best heel wat Volvo’s gereden ( V40, V90, S90 en de XC60) echter zat er nog nooit een auto tussen die in ons leven past. Ruimte tekort of geld tekort maken iedere keer een einde aan de Volvo droom. Nu met de nieuwe Volvo V60 is de auto wel heel goed passend voor ons geworden. Tja, er staat (helaas) alleen nu nog wel een ander merk voor de deur. Echter als ik de kans krijg zou ik hem zo inruilen…sorry auto. Ik denk dat ik niet de enige ben in deze situatie en ik verwacht dat de V60 echt de knaller van Volvo gaat worden. Er is eigenlijk maar één nadeel, je zal niet de enige zijn die met deze auto gaat shinen op de weg. Toch zou ik hem hier niet voor laten staan hoor 😉