Knack 2 review (PS4) – Voor groot en klein en van groot naar klein

Knack 2 is een Playstation 4 Exclusive game. Het is een Puzzle/Adventure game met het nodige vechtwerk. Dit spel is het vervolg op Knack 1. Deze heb ik zelf nooit gespeeld, dus ik ben erg benieuwd wat dit spel mij gaat brengen.

Bij het opstarten van het spel krijg je meteen een filmpje te zien van het einde van Knack 1 met wat er nu eigenlijk gebeurt is. Vanuit daar kom je in het startscherm en kan je kiezen tussen vier moeilijkheidsgraden. Ik heb gekozen voor de moeilijkheidsgraad “Normal” aangezien ik niet bekend was met het eerste deel en ik dus niet weet wat ik kan verwachten. Verder kan je het spel Solo spelen of Co-Op. Ik heb hem eigenlijk alleen Solo gespeeld en het lijkt me best weleens leuk om hem Co-Op te spelen. Maar wat als je buddy in crime wegvalt? Geen probleem! Het spel past zich automatisch aan en dan kan je gewoon weer doorgaan zonder dat je het spel hoeft af te sluiten of een nieuw spel moet starten.

Het spel ziet er grafisch top uit. Hij heeft tevens PlayStation Pro ondersteuning op twee manieren, namelijk de Frame Rate Mode en High Resolution mode. Ook al heb je een 1080p scherm,  je kan ze alsnog beiden aanzetten en het ziet er top uit! Ook de game op de normale PlayStation is zeker niet oneerbiedig en ziet er ook gewoon top uit. De taal word gebaseerd op je console instelling. Als je hem op Nederlands hebt staan wordt er Nederlands gesproken. Dit kan eventueel ook fijn zijn voor kinderen. Houd je toch liever van Engels, dan moet je je console omzetten naar het Engels. De muziek heeft een tropische sfeer waardoor de gameplay ook rustgevend aanvoelt. Dat is zeker wel nodig met al het puzzelen.

Als je het spel start op jouw opgegeven moeilijkheidsgraad, kom je in een introductie missie waar even kort alle controls worden uitgelegd. Ze zijn heel basic en zoals ik hierboven al toegelicht had, is dit misschien ook wel leuk voor kinderen. Je kan dus deze game rustig spelen zonder gefrustreerd te zitten achter je controller en vervolgens je hem tot stof kapot gooit. Je wordt eerst voorgesteld aan Knack, wat je in het Nederlands uitspreekt als ‘Nek’ en aan Lucas. Jij speelt de rol van Knack, waarmee je al puzzelend en vechtend de maps doorloopt. De maps zijn allemaal al neergezet en geven goed weer hoe jij moet lopen. Je kan dus niet zo maar ‘out of bounds’ gaan om andere dingen te ontdekken. Je kan twee vormen aannemen, namelijk heel groot of juist weer klein, hier heb je dus echt het puzzel aspect van het spel te pakken. Als je groot bent, kan je bepaalde rotsblokken verplaatsen en vervolgens jezelf met de knop R1 jezelf kan veranderen in het klein om de geheime kistjes in de spellen te ontgrendelen en zodoende delen van upgrades te krijgen. Deze kan je dan later weer in elkaar zetten om het in één geheel te krijgen. Zo zijn er ook paden die klein zijn en als je dan weer aan de andere kant uitkomt je groot moet worden om voorwerpen stuk te slaan of schoppen.

Verder heeft de game ook interactive cut-scenes. Voor onze avontuur gamers is dit vrij normaal maar ik zal het toch even toelichten. In de cut-scenes krijg je een pop-up in beeld met een knop die correspondeert met je controller. Deze moet je wel op tijd indrukken want anders moet je opnieuw beginnen. Zo kan de actie van Knack gewoon door blijven gaan en vandaar de naam interactive cut-scenes. Je kan ze niet skippen en dat is maar goed ook want daar wordt ook een deel van het verhaal juist uitgelegd.

Als Knack heb je ook een apart soort Health bar. De grootte van Knack zelf is tevens ook zijn leven. Dit staat links boven in je scherm. Hoe groter Knack is, hoe meer klappen je kan incasseren. De grootte is niet alleen een invloed op je HP, maar ook de kracht waarmee je stoten of schoppen uitdeelt. Zo heeft de grootte ook echt impact op het spel. Verder zit Lucas je een beetje vanaf de zijlijn te stangen door bijdehante opmerkingen te maken, dat maakt het toch ook wel weer lachwekkend.

Al met al vind ik het een erg leuk spel om te spelen. Voor mijn gevoel is het spel goed en simpel gemaakt, zodat je het met jong en oud kan spelen. Het is ook niet  aanstootgevend naar mijn mening. Als je een vijand dood hebt, vallen ze gewoon uit elkaar zonder dat er bloed aan te pas komt, goed voor de kindjes dus 😉

Een nadeel vind ik wel het camera werk. Het spel bepaalt waar jij naar kijkt. Je kan je camera dus niet draaien als je net iets niet goed kan zien. Na een tijdje went het wel maar het blijft toch automatisme om met je rechter thumbstick aan te passen naar hoe jij het wilt, zoals in de meeste games.

Ik zie jullie vrijdag weer!