HIGHLAND PARK FIRE EDITION: WHISKY MET EEN “VIKINGSOUL”.

Verhalen geven vaak aan wat de achtergronden van een cultuur zijn. Verhalen waren in de oudheid het middel om de geschiedenis en kennis door te geven aan de volgende generatie. Het was dan ook heel interessant om Sietse Offringa als de International Brand Ambassador van Highland Park de achterliggende gedachten van de nieuwe Highland Park FIRE Edition te horen vertellen. Als een geboren verhalenverteller ging hij op boeiende wijze in op alle elementen die bij het maken van deze nieuwe whisky een grote rol hebben gespeeld. De Orkney-eilanden met hun grillige klimaat, de invloed van de Vikingen en de passie van de Malt Master van Highland Park geven een prachtig beeld over de achtergronden voor het maken van deze uitzonderlijke whisky.

 

Highland Park FIRE Edition

De FIRE Edition staat net als zijn voorganger de ICE Edition voor één van de belangrijkste elementen waar de Vikingen mee te maken hadden en daardoor een grote invloed hadden op hun dagelijks leven. Orkney en de Vikingen zijn al vele eeuwen met elkaar versmolten. De invloeden hiervan komen in de vele mythen, legendes en sagen naar voren. Deze invloeden zijn nog steeds merkbaar op het eiland, o.a. door de namen en het temperament van de eilanders. Highland Park laat deze invloeden ook deel uit maken bij het maken van hun whisky’s. Dat doen ze zo goed dat ze zijn uitgegroeid tot één van de meest gerenommeerde single malt distilleerderijen ter wereld. In het karakter van hun whisky’s proef je eigenlijk alles wat Orkney Orkney maakt, de ruige gronden van het eiland, het weerbarstige klimaat en het Vikingenbloed dat nog steeds in de aderen van de eilanders stroomt. Samen met het karakter van de eilanders dat mede gevormd is door de Noorse mythologische legendes, de vele verhalen die de Vikingen van hun reizen mee naar huis brachten en het vakmanschap van de mensen van Highland Park, krijg je single malt whisky’s met een “Vikingsoul”.

Vikingsoul

Sietse kon hier zo boeiend over vertellen dat het leek of hij ook een van de eilanders is die zich met hart en ziel storten op het maken van whisky. Hij vertelde ook nog dat hij heeft gezocht naar een Nederlands woord dat de essentie van “Vikingsoul” kon weergeven en dat hij dat niet vinden kon. Hij heeft het zelfs aan zijn moeder voorgelegd omdat zij Engelse van geboorte is en ook zeer kundig op whiskygebied. Zij gaf Sietse het advies om die vertaling niet te zoeken want “het is zoals het is”. Wat een wijsheid, want sommige zaken zijn niet te vertalen of uit te leggen dat moet je voelen. En als je Highland Park whisky proeft weet je precies wat er met “Vikingsoul” wordt bedoeld. Kortom de wereld is met de FIRE Edition weer een zeldzaam mooie whisky met een prachtig verhaal rijker.

FIRE Edition

De rode fles waarin dit heerlijke vocht zit heeft een bijzonder ontwerp. Het symboliseert de woeste, gesmolten wereld van de Vuurreuzen en hun epische strijd tegen de goden.

Voor de rijping heeft Highland Park voor de eerste keer gebruik gemaakt van gebruikte portvaten. Het eindresultaat is een uitgesproken 15-jarige single malt whisky met een alcoholpercentage van 45,2%. FIRE heeft van nature een licht rode gloed, een intens aroma van rode vruchten, is licht rokerig en heeft een lange afdronk. FIRE Edition is net als de vorige vijf special editions een gelimiteerde oplage van 28.000 flessen wereldwijd waarvan er 2500 voor Nederland zijn gereserveerd. FIRE Edition is te koop bij de betere slijter en de prijs zal zo rond de €265,- zijn. Dus wacht niet te lang om hem aan te schaffen, want op=op.

Highland Park FIRE Edition proefnotities:

KLEUR: De portwijn vaten die zijn gebruikt voor het rijpen geven de whisky een natuurlijke, vurige kleur.

GEUR: Uitgesproken aroma’s van rood fruit en vanille, iets kaneel en donkere chocolade.

SMAAK: Licht rokerig, hint van gedroogde citroenschil en beetje vanille. Kruidig en fruitig (pruimen).

AFDRONK: Prachtige balans, Iets zoete nasmaak met een fruitige pittigheid.

Kortom mensen laat de Highland Park FIRE Edition jouw eigen vuurtje eens flink opstoken en voel wat “Vikingsoul” voor jou betekent.

Slainte!

Jos Huffmeijer, Le Nez Promotion voor www.b4men.nl

Foto’s by Tony Pérez

 

 

Geniet, maar drink met mate en ben je nog géén 18 jaar, dan géén alcohol!

Written by
Jos Huffmeijer

In 1994 raakte ik bijzonder gepassioneerd door de drank cognac. In de jaren daarna bouwde ik mijn kennis hiervan uit en startte in 1998 mijn bedrijf Le Nez Promotion om professioneel het mooie distillaat cognac te gaan promoten. In 2004 werd ik ambassadeur van Rémy Martin cognac waar ik mij nog steeds met heel veel plezier voor inzet.
Sinds ’n jaar of 5 schrijf ik ook voor B4men over drank en auto’s wat ik heel leuk vind en hier heel veel plezier aan beleef. Dat hoop ik nog vele jaren te blijven doen.

View all articles
Written by Jos Huffmeijer