Gloednieuwe Dolby Cinema zaal in Pathe Scheveningen aanschouwen tijdens premiere Ant-Man 2

Film en series recensies / reviews

Afgelopen woensdag ben ik uitgenodigd voor de feestelijke opening van de nieuwe Dolby Cinema zaal in Pathé Scheveningen. Dolby Cinema is nieuw en opkomend, met nog maar vijftien zalen over de hele wereld, waarvan er vier in Nederland gevestigd zijn, vijf in Zwitserland en de rest in Frankrijk. Ik mocht samen met een vriend van me getuige zijn van de allereerste film die gedraaid werd in de gloednieuwe zaal: de premiere van Marvels Ant-Man and the Wasp! Financieel directeur Pathé Nederland en directeur van Dolby aan het woord!
Nadat we overspoeld werden met lekkere, luxe hapjes en een borrel, liepen we gezamenlijk richting de zaal. Om de zaal binnen te komen, loop je door een ‘audiovisuele tunnel’. Deze tunnel is vijftien meter lang en heeft over de gehele lengte aan de linkerwand een filmdoek hangen. Vier grote beamers beelden een bepaald thema af op het doek, wat in dit geval natuurlijk een preview van de nieuwe Ant-man was. Vervolgens namen we plaats en kregen we korte presentaties over de geschiedenis van Pathe. Daaropvolgend was partner Dolby Cinema aan de beurt. In een 25 minuten durende presentatie aangevuld met verschillende clips kregen we een beeld bij deze nieuwe bioscooptechniek. Zo zijn de Dolby Cinema zalen voorzien van een heel arsenaal aan speakers, verwerkt in de muren (je kunt ze echt niet zien). De volledige zaal is dan ook afgewerkt met doek, wat ervoor zorgt dat het geluid niet blijft hangen in de hoeken. Ook werkt Dolby nu met ‘echt’ zwart, in plaats van het nabootsen van de donkere tinten. Dit verschil werd laten zien aan de hand van een simpele, zwarte stip op het witte filmdoek. Ook bevat Dolby Cinema een nieuwe techniek waarin kleuren in 2D twee keer zo sterk fluoriseren en in 3D drie keer zo sterk. Om dit te bewijzen werden bijvoorbeeld de ogen van Stephen King’s clown IT laten zien en kregen we een stuk te zien van de animatiefilm Coco. Je zou misschien denken dat het één groot commercieel verhaaltje is, maar als je getuigen bent van deze innovatie in de immens grote zaal zelf, weet je wel beter. Het verschil is duidelijk aanwezig. Er zit meer contrast tussen de (vooral felle) kleuren, waardoor felblauwe ogen, aderdoorlopen monsters of een animatiefilm vol kleur strakker naar voren komen. Niet alleen kleur, maar ook geluid is er zeker op vooruit gegaan. Op het scherm is dezelfde stip vertoont, die vervolgens als een vallende star naar elke uithoek van het scherm schoot. De geluiden die hiermee gepaard gaan kwamen letterlijk vanuit elke desbetreffende hoek van de zaal. Een mooi, accuraat surround geluid.

Ant-Man and the Wasp

Uiteraard ga ik het ook nog even hebben over de film zelf. In Ant-Man and the Wasp probeert hoofdrolspeler Scott Lang zijn leven weer op orde te krijgen sinds zijn verantwoordelijkheid als nieuwe superheld, Ant-Man. Lang krijgt een nieuwe uitdaging voor zijn kiezen, namelijk het helpen zoeken naar een groot geheim uit het verleden. Dit gaat gepaard met over the top actie, krimpende (of juist vergrotende) suits en het Marvel-eigen goed tegen kwaad aspect.
Daar waar het eerste deel van Ant-Man een vrij vermakelijke familiefilm was, heeft Ant-Man and the Wasp toch iets meer om handen gekregen. De hoofdrollen worden gespeeld door Paul Rudd (bekend van deel een), Evangeline Lilly (Lost, The Hobbit) en eindbaas Michael Douglas. Dit drietal vormt een vrij sterke basis gedurende de film. Het gevoel voor humor tussen het drietal kwam in de meeste gevallen dan ook in spontane zin naar voren. Wat betreft de film zelf, kent het een wat trage start. Naarmate het verhaal verstrijkt komt het tempo wat meer op gang. Al hoewel het onder regie van Peyton Reed een aardig eindresultaat heeft geboekt, is het wat mij betreft niets meer dan een vermakelijke, middelmatige film. Marvel Studios weet zich vooral de laatste jaren keer op keer te bewijzen, maar deze titel is duidelijk gericht op een net iets meer omvangrijke (en jongere) doelgroep dan bijvoorbeeld een Infinity War of Thor Ragnarok.

Vooralsnog vier Dolby Cinema zalen door heel Nederland
Inmiddels zijn er vier verschillende zalen die het Dolby Cinema systeem bevatten. Het innovatieve design waarbij iedereen én beenruimte heeft én zicht over het gehele scherm krijgt, de levendige kleuren van Dolby Vision en het meeslepende geluid zijn te ervaren op de volgende locaties: Pathé de Munt, Pathé de Kuip, Vue Eindhoven en Vue Hilversum. Naar mijn idee gaan er nog een hoop volgen!

Het was een mooie ervaring, in een strak aangekleed en verzorgd programma. Het eten was top, de sfeer eveneens. Dit is zeker niet de laatste keer dat ik een film ga kijken in het nieuwe Dolby Cinema! De enige tegenslag van deze avond was dan ook dat mijn maat en ik flink underdressed waren. Volgende keer maar gewoon in driedelig pak.

Bedankt Pathé en Dolby voor deze uitnodiging! Wil jij op kleine schaal al met eigen ogen ervaring hoe deze vernieuwde technieken in elkaar steken? Check de video hieronder!