GLENFIDDICH BEWIJST HET: EXPERIMENTEREN LEVERT PRACHTIGE WHISKY’S OP.

De keldermeesters van distilleerderijen in binnen en buitenland zijn voortdurend op zoek naar nieuwe smaken voor hun producten. Nieuwe varianten waarmee zij zich kunnen onderscheiden van de concurrenten. En niet alleen de Malt Masters zijn hier mee bezig, ook bierbrouwers zitten bepaald niet stil voor hun brouwketels. Als je ziet hoeveel nieuwe speciaal bieren er alleen al de laatste paar jaar zijn bijgekomen, dan zal het moeite kosten om dit allemaal te kunnen proeven. Maar als mensen uit verschillende disciplines elkaar vinden om iets samen te gaan doen kan je iets bijzonders verwachten dat ook grote veranderingen kan veroorzaken.

Zo kwam het ook tot een wonderlijke samenwerking tussen een Schotse bierbrouwer en een whisky Malt Master. Brouwer Seb Jones van Speyside Craft Brewery dacht dat hij zijn prachtig IPA-bier nog mooier kon laten smaken als hij dat bier een tijdje op een gebruikt whiskyvat zou kunnen laten liggen. Hij klopte aan bij Brian Kinsman de Malt Master van Glenfiddich en vroeg hem om vaten waar de prachtige Glenfiddich whisky’s in hadden gerijpt. In het gesprek dat volgde hadden de heren een grote klik met elkaar en Brian zag er wel wat in om het omgekeerde ook te gaan proberen. En zo kwam er een goede samenwerking op gang die niet alleen tot een prachtig IPA-bier leidde, maar ook de heerlijke nieuwe Glenfiddich IPA Experiment whisky opleverde. Dit gaat als volgt: Seb gebruikt de whiskyvaten voor zijn nieuw IPA-bier en als dat bier in de fles gaat gaan de vaten terug naar Glenfiddich voor de finishing van de single malt.

En daar bleef het niet bij. Er kwam ook nog een tweede nieuwe whisky in bij en er komen er nog meer aan. Zodoende lanceerde Glenfiddich in oktober de aftrap voor de EXPERIMANTAL SERIES. Natuurlijk was bij de introductie ook Seb en Tony van Rooijen aanwezig waardoor er een leuk feestje werd gemaakt van de presentatie van The Glenfiddich IPA Experiment als eerste Schotse single malt met een IPA-finish. Prachtige aroma’s en diepere smaken van citrus en vanilletonen en natuurlijk een heerlijk vleugje hop. Kortom een grote aanwinst op de whiskymarkt.

 

En dan de tweede nieuwe Glenfiddich, het PROJECT XX (twenty)

Glenfiddich heeft wereldwijd 20 internationale Glenfiddich ambassadeurs. Zij vertegenwoordigen het merk en brengen de Glenfiddich whisky’s onder de aandacht van het publiek. Natuurlijk komen de ambassadeurs geregeld naar de distilleerderij om met Brian bij te praten en zijn nieuwe whisky’s te bespreken en te proeven. Eén van die geluksvogels is Tony van Rooijen. Hij is de ambassadeur in Nederland en ik heb zelden iemand zo enthousiast en inspirerend over whisky horen praten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij al vaker betrokken is geweest bij ontwikkelingen van nieuwe Glenfiddich whisky’s. Maar voor Project XX werden alle Glenfiddich ambassadeurs naar Schotland geroepen en werden door Brain uitgedaagd om samen één nieuwe whisky te creëren die iedereen zou verbazen. Ze werden allemaal de pakhuizen in gestuurd waar de whisky’s van Glenfiddich liggen te rijpen met de vraag om elk met één vat whisky terug te komen die zij als favoriet hadden gekozen. Samen met Brian zijn ze met die twintig vaten gaan experimenteren om een fantastisch mooie en lekkere whisky te maken waar ze allemaal achter konden staan. En zo ontstond een whisky die zijn gelijke niet kent. Om de samenwerking te bezegelen staat er op de fles een vingerafdruk die de vingerafdruk van alle ambassadeurs in zich verenigd.

Project XX kent dus verschillende leeftijden, vaten en rijpingen waardoor de smaken weergaloos heerlijk, verfijnd en evenwichtig zijn. Zacht met iets zoet en met prachtige notenaroma’s. Ook deze whisky is een verrijking in whiskyland en iedere whiskyliefhebber zou hem in zijn kast moeten hebben staan. De whisky’s staan bij de goed geselecteerde slijter en kosten zo rond de €51,- voor de IPA Experiment en €53,- voor een fles Project XX.

 

 

Slàinte en hele fijne feestdagen.

Jos Huffmeijer Le Nez Promotion voor www.b4men.nl

Foto’s Humphrey Khouw.

Geniet maar drink met mate. Nog geen 18 jaar? Dan geen alcohol!

 

Written by
Jos Huffmeijer

In 1994 raakte ik bijzonder gepassioneerd door de drank cognac. In de jaren daarna bouwde ik mijn kennis hiervan uit en startte in 1998 mijn bedrijf Le Nez Promotion om professioneel het mooie distillaat cognac te gaan promoten. In 2004 werd ik ambassadeur van Rémy Martin cognac waar ik mij nog steeds met heel veel plezier voor inzet.
Sinds ’n jaar of 5 schrijf ik ook voor B4men over drank en auto’s wat ik heel leuk vind en hier heel veel plezier aan beleef. Dat hoop ik nog vele jaren te blijven doen.

View all articles
Written by Jos Huffmeijer