Game Review: Uncharted: The Lost Legacy (PS4) – Op zoek naar de indiaas artifact

De Uncharted series zijn heel erg bekend voor de mensen die een Playstation hebben, dit omdat het een Playstation Only game is. En word uitgebracht door Sony Interactive. Je zal vast weleens van de naam Uncharted hebben gehoord. Ikzelf moet eerlijk bekennen nooit echt in deze serie een game te hebben uitgespeeld maar eerder een stukje zoals bij Uncharted 3: Drake’s Deception. Ik ga daarom ook echt blanco deze reeks in en kan dus niets terughalen wat betreft de vorige reeks.

AVONTUURLIJK PLAYSTATION ONLY

Je begint bij Chloe Frazer, zij is op pad om een oud Indiaas artifact te halen. Welk artifact laat ik aan jullie over om uit te zoeken. Waar je ook nog eens voor moet zorgen, is dat je uit handen blijft van de oorlog profiteurs, want deze zitten namelijk ook achter je aan. Gelukkig doe je dit niet alleen maar samen met Nadine Ross, die al wat ervaring heeft met de militaire leider. Je komt super mooie gebieden tegen, want je zoektocht begint in de bergen van India’s west ghats om opzoek te gaan naar de ruines van Hoysala Empire en daar vervolgens het Artifact te vinden. Makkelijk word het niet maar dat had je wel kunnen verwachten van zo’n super dikke avonturen reeks!

Even terug naar het begin, want dit spel is niet alleen maar om ofline in story mode maar zo ook heb je Multiplayer en Survival Mode. Ik ben heel erg aan de slag gegaan met de Story mode en heb mij niet zo bezig gehouden met de Multiplayer en Survival Modes. Toch zal ik het later in de blog er nog een klein beetje over hebben, over wat je kan verwachten van die twee modussen. Mocht je ooit Tomb Raider hebben gespeeld of iets in die richting, dan zal deze game je wel heel erg aanspreken. Als je het spel begint dan word je overladen met eigenlijk al een goed meeslepend verhaal. Eerst krijg je Cinematics te zien. Hier is ook duidelijk te zien dat er een hoop tijd besteed is aan het uiterlijk van de game en dit komt goed op zijn recht op de PlayStation 4 Pro. Want sinds kort heb ik de PlayStation 4 Pro, helaas niet op een 4K scherm, maar is toch duidelijk verschil te zien aan hoe soepel het loopt. Ik schrijf deze review tevens vanuit versie 1.01 als de release is geweest zullen jullie te maken hebben met 1.02. Eventuele fouten die ik tegenkom zullen dan alweer pase zijn!

STORY MODE

Zoals ik al aangaf speel je met Chloe Frazer. Haar uitdrukkingen, de manier hoe ze praat en wat voor gruwlijke martial arts tactieken zij heeft geleerd, maakt dit karakter echt leuk om te spelen! Vanaf het begin is het al duidelijk dat ze laat zien dat je niet met haar moet sollen en dat ze gewoon een gruwelijke badass is. De grapjes die ze tussendoor maakt, maken het helemaal af. Als je nooit een adventure game heb gespeeld, kan ik wel begrijpen dat het één en ander wat lastig is maar ik moet zeggen dat bij Uncharted het wel heel duidelijk word uitgelegd wat je moet doen. Kijk goed op je scherm en uiteindelijk zullen kleine objecten, of om maar eentje te noemen ratten, je aanwijzen waar je heen moet. In het begin moet je namelijk door oorlogsgebied lopen waar vreselijke dingen gebeuren. Dit voelde voor mij eigenlijk al meteen aangrijpend aan. En blijf je super gefocust om niet gesnapt of gepakt te worden. Kijk goed om je heen, maar wacht ook niet te lang met beslissen als je eenmaal gesnapt ben, want ze komen achter je aan.

De game mechanics zijn super! In het begin word ook gevraagd hoe ervaren je bent met dit soort games. Dus heb je 0 ervaring? No problem! Het spel helpt je wel met het erdoorheen komen. Super handig als je de controller niet gewent bent, of als je graag je vriendin eens wilt laten spelen maar de ‘normale’ games al lastig vindt. Ik heb geen bugs of glitches ondervangen en eigenlijk alle objecten die om je heen liggen bewegen met jou mee of gaan van jou weg als je ertegen aanloopt. Daarom moet je heel erg opletten waar je op stapt, want je bent zo gesnapt. Op intessere momenten dat je moet wegrennen van de oorlogs profiteurs moet je goed gefocust blijven en kijken welke route je neemt. Hierdoor ben ik toch wel een paar keer dood gegaan. Niet door hun maar puur omdat ik dacht “ik spring daar wel van af dan red ik het wel”. Nope, je dondert 10 meter naar beneden de grond of afgrond in. Dit geeft de game in mijn ogen een extra dimensie en zijn er toch een soort verschillende manieren om te ontsnappen. Zo ook de keuzes die je maakt beïnvloeden het spel. Je kan dus ook aanvallen op verschillende manieren oppakken. Houd je liever van stealth? Dan pak je een silenced pistool of sluip je achter de enemies aan. Houd je van grof geweld en zou je het liefst als een mentaal gestoorde de menigte in knallen? Dit kan zeker! Pak een auto en have fun. Welke manier het verstandigst is moet je maar achter zien te komen. Slow en Low heeft het in dit geval vaker gewonnen van Hard en Fast.

Zoals ik al eerder aangaf, is uiterlijk van deze game super! De manier waarop het water stroomt of op je lichaam blijft zitten als je even een duik neemt. Of glijd je even in de blubber om vervolgens er uit zien als een Mudmaster kandidaat. Op het landschap hebben ze ook niet bezuinigd, want dit ziet er ook super gelikt uit. Het hoge gras wat met je mee gaat, de richels die bijna afbrokkelen als je er op klimt, de metalen daken in de stad… ik kon echt niets vinden wat echt slecht was aan het landschap.

En dan als laatste de muziek! Muziek vind ik eigenlijk even belangrijk als de rest van de game. Want al ziet je game er top uit maar je muziek is er niet naar, dan word het ook niks. De gekke achtervolgingen zorgen ervoor dat er een stevig stukje muziek mee speelt. Hierdoor ging ik nog wel eens de mist in door in de afgrond te springen. Want als je wachtte, was iedere seconde een eeuwigheid.

MULTIPLAYER

Heb ik een paar potjes gespeeld. In het begin word je goed begeleid hoe of wat werkt. Dus ook als je de story mode later begint, krijg je hier dus ook nog een korte tutorial, wat je allemaal kan doen. Ik moet zeggen dat ze het beter bij de story mode hadden kunnen laten en die wat uitgebreider kunnen maken. Er zitten wel leuke toevoegingen bij die het weer anders maken zoals een shop waar je extra speciale upgrades kan kopen tijdens het potje. Je kan dus ook alles doen wat je in story mode kan doen, rondslingeren, klauteren en klimmen. De Maps zijn wel super goed in elkaar gezet! Maar verwacht er niet al te veel van als ik heel eerlijk ben.

Een toffe game is het zeker! Maar ik hoorde al wel dat dit eigenlijk een add-on had moeten zijn en ze hebben ervoor gekozen om hem standalone te releasen. Ik kan eerlijk gezegd geen mening daar over geven omdat ik namelijk de vorige delen niet heb gespeeld. Dit voelde wel als een volwaardige game met gigantisch vermakelijke personages! Zeker de discussies die tussendoor worden besproken zijn hilarisch.

Ik zie jullie graag volgende week weer terug! Dan gaan we terug in het verleden…