Game Review: Tomb Raider Shadow of the Tomb (PS4)

Lara Croft in Shadow of the tomb raider

Het was weer één en al gezelligheid op de launch party van Tomb Raider: Shadow of the Tomb! Ik werd uitgenodigd namens b4men om te kijken bij hun pop-up experience op Utrecht Centraal. Je kon op de foto met Lara Croft, die dag was er zelfs een Lara Croft cosplayer aanwezig! Verder hadden ze te gekke cocktails en aparte snacks die ik natuurlijk ook moest proberen.

larven
Hier zijn de gebakken larven te vinden, zo hadden ze ook sprinkhanen. Maar gelukkig ook nog doritos.

cocktails pop up experience shadow of the tomb raider
Cocktail in the making!

The Solar Eclipse konden de gebakken sprinkhaan en larven goed wegspoelen haha.

Verder hadden ze nog in de stijl van Tomb Raider een kleine escape room waar je de RIG Headsets van Plantronics kon winnen en een unieke Shadow of the Tomb Raider Xbox one X! Maar goed nu willen jullie natuurlijk ook weten hoe ik de game zelf vond. Ik kan je zeggen dat ik hem heb kunnen uitspelen! Al wel niet op 100% maar dat geeft toch al klein beetje aan dat hij toch wel leuk was, hoe leuk lees je in deze review!

Shadow of the tomb raider pop up experience

Tomb Raider Shadow of the Tomb

Mijn vorige review van de Tomb Raider series was Rise Of The Tomb Raider: 20 Year Celebration. Lara Croft is niet vies van een goed potje reizen en avonturen onder armen nemen. Zo zagen we dat in Rise of the Tomb Raider en dat zien we zeker weten terug in deze game!

Lara Croft in Shadow of the tomb raider

De organisatie Trinity zit haar nog steeds achter de hielen en zij probeert hen te stoppen. Dit om de mensheid te redden van de Maya Apocalypse. Je doet dit samen met Jonah die haar helpt om haar missie te voltooien. Nu gaat dit natuurlijk niet zonder slag of stoot. Verder moet ik aangeven dat ik deze Tomb Raider qua verhaal echt heerlijk vind! De dynamiek en manier waarop alles verteld werd, en dan zeker door Camilla Luddington die Lara speelt, je echt blijft plakken in het spel en hem niet zomaar uit zet.

Graphics en gameplay

Eigenlijk is dit gewoon precies hetzelfde als het vorige deel, rete strakke graphics. Heerlijke vlotte gameplay die je helemaal op je eigen manier kan instellen. Wil je de puzzels wat moeilijker maken? Dit kan zonder dat de enemies lastiger worden. Er is in het begin echt flink wat aan te passen en dat maakte de game zeker stukken leuker.

Lara croft shadow of the tomb raider

Nu ging ik echt puur voor de verhaallijn en zo kon ik goed om mij heen kijken naar de verschillende secret tombs en eigenlijk alle andere gaten en hoeken waar je collectibles kon vinden. Het upgraden van je wapens is in deze versie ook zeker weer aanwezig en daarom is het ten zeerste aan te raden om alles wat je vindt te pakken, ongeacht of je vol gaat raken of niet. Dit maakte de game zoveel makkelijker in het bespelen van je enemies. Zo heb ik in deze game zo min mogelijk geschoten, omdat ik het ninja-like van Lara Croft juist zo tof vindt! Heerlijk boven in de boom zitten en ze aan te vallen zonder genade.

leopard attacking Lara croft shadow of the tomb raider

Zo heb je ook nog een skilltree om je gameplay iets gemakkelijker te maken als je het spel verder speelt. Die is opgedeeld uit drie delen namelijk, Seeker skills, Warrior skills en Scavenger skills. De keuze is zeker niet makkelijk maar je verdient al redelijk snel skill points, dus de keuze die je maakt zal in principe nooit fout zijn.

temple in shadow of the tomb raider

Verder voelt de game dus eigenlijk wel redelijk perfect aan! Het enige puntje wat ik dan misschien heb, zijn de onderwater delen in het spel. Naar mijn idee zijn die net even te veel. In het begin is het zeker spannend maar naar verloop van tijd kon ik mij best wel irriteren aan het feit dat als je door een kleine doorgang ging, het altijd even duurde voordat je daar dan doorheen was. Dit geldt ook in sommige gevallen waarbij je door een stuk van de muur tussendoor kon manoeuvreren. De story mode is tevens in zo’n 14-16 uit te spelen maar dan is het natuurlijk de truc om hem 100% te completen.

onderwater lara croft

Happy adventuring en tot de volgende review!