Game Review: Shadow of the Colossus (PS4) – PS2 game redefined

Voor veel PlayStation 2 eigenaren zal dit een heel bekende game zijn! Ik heb namelijk Shadow of the Colossus voor de PS4 gekregen om te reviewen. Er zijn wel eerdere remakes geweest en dit is dus de derde keer maar dan op de PlayStation 4. Ik moet zeggen dat ze het echt goed geflikt hebben! Met de hardware van tegenwoordig kan er zoveel beters en dat hebben ze ook wel echt bewezen! De zestien Colossi zien er echt indrukwekkend uit.

You are a puny human!

Wat voelde ik mij klein toen ik voor de eerste colossus stond om hem te bevechten. Ik denk als ik dit zeg dat ik voor iedereen wel kan praten, want man hoe vet is dat! Ik moet wel zeggen dat het lastig starten was, omdat ze namelijk gebruik hebben gemaakt van de oude controls. Dus als je vanuit een andere game weer SotC gaat spelen, ga eerst even alle controls na voordat je een colossus beklimt. Maar hoe cool is het dan ook om dit gewoon 16 keer achter elkaar te doen. Iedere gigant heeft dus ook weer zijn eigen manier van beklimmen. Maar meestal is het doel hem om te leggen door middel van je zwaard of boog.

Grafisch hoogstandje

Zoals ik al in het begin zij, is het echt super geworden en echt anno 2018. De camerabeelden zijn een beetje dubbel. Aan de ene kant vind ik het geweldig maar soms gaat het niet lekker mee als je ergens naar boven klimt bijvoorbeeld. Maar als jij met je karakter, genaamd David, op je paard zit schuift hij langzaam op en krijg je bijna een cinema ervaring. Ook de verschillende biomen zijn heel erg mooi. De ene keer heb je een klein beetje dauw als je over een brug galoppeert en eenmaal beneden is het wat donkerder omdat de zon er niet kan schijnen vanwege de grote cliffen. De rit om een colossus te verslaan is dus al mooi zat en zeker indrukwekkend.

Gameplay zoals vroeger

De manier van spelen is dus echt heel anders. Soms vond ik het pittig maar dat maakte het dan ook wel weer een stuk leuker. Zeker als je rondgeslingerd werd door de colossus moest je goed blijven vasthouden, anders val je echt meters naar beneden. Daarom moet je goed kijken wanneer je een keuze maakt met bijvoorbeeld het verder klimmen. Verder speel jij dus een krijger die zijn geliefde terug wil krijgen uit de dood. Door de colossus te zoeken met je zwaard word je de goede richting in gebracht. Dit word bepaald met een licht waarvan de radius kleiner word als je dus de goede richting op kijkt. Anderzijds is de game vrij simpel, en dit bedoel ik dan meer in het menu en de overige opties die je kan kiezen.

Eigenlijk dus helemaal niks te zeuren over de game! Soms wat kleinigheidjes maar dat vind ik niet echt storend. Mocht je hem eerder hebben gespeeld, is dit alsnog wel een aanrader om het eens te vergelijken. Heb je hem nog nooit gespeeld en heb je wel eens zin in iets anders? Dan is dit zeker een leuke game voor een mooie prijs. Hoe bedoel je alleen maar eindbazen verslaan in een game!