Game review: Lost Sphear (Switch) – Turn-Based JRPG

Weer een nieuwe game deze week! We gaan Lost Sphear spelen. Ook hierbij een JRPG die probeert klassieke RPG’s te combineren in één game. Nu ben ik niet heel erg bekend met klassieke RPG’s maar het gaat vaak bij dat soort spellen om het simpele. Kan Lost Sphear hier ook aan voldoen of is het toch een lastige game om in te stappen?

Kanata de redder in nood

Je speelt Kanata, een jonge strijder die wordt gekozen als redder in nood. Nadat hij wakker wordt uit een soort van nachtmerrie/droom komt hij te weten dat er bedreigingen op de loer liggen in de werkelijkheid door bijzondere krachten. Je moet samen werken met verschillende karakters, van jong tot oud, die in je party zitten. Het gevechtssysteem is een turn-based. Dat wil zeggen dat je dus een keuze maakt (zoals pokemon) of je gaat aanvallen of iets anders gaat doen waarna het karakter de keuze doorvoert.

Gameplay

De gameplay is prima te doen in het begin en zit je vrij vast in waar je heen moet en wat je moet doen. Niet zo erg gevuld als andere JRPG’s, wat ik ook wel fijn vind. Naarmate je verder gaat, is het wel een ander verhaal, want dan kan het soms nog weleens lastig worden. Het basis gevechtssysteem is daarom ook echt prima te doen en zijn de effecten van aanvallen echt van deze tijd met toch een turn-based systeem.

De verhaallijn zit wel goed in elkaar en is makkelijk te volgen. Ook heb je een party-chat-systeem waardoor je ook met je huidige party nog extra gesprekken kan voeren die iets meer verdieping geven in de gameplay. Soms hoor je hetzelfde, dus niet altijd is er wat nieuws om te zeggen. Het mooie ook is dat de teksten die soms gezegd worden ook echt in het Japans zijn en niet slecht gedubbed door een Amerikaan of Engelsman. Wat het ook echt weer een JRPG maakt natuurlijk.

Verder in het spel krijg je te maken met toch een grote diversiteit aan aanvallen door middel van speciale armour en ook magische krachten en aanvallen. Dit maakte het soms lastig voor mij, terwijl ik met normale MMORPGS daar niet echt last van heb. Dus als je zeker fan bent van een JRPG is dit misschien echt wel wat voor jou. Zeker omdat de klassieke elementen teruggebracht worden en waarschijnlijk het voor jou toch een stuk makkelijker te spelen is. Misschien is het Turn-Based idee toch niet helemaal meer voor mij.