MuziekMuziek

Game review: Overwatch – Collector’s Edition (PS4) – Een jaar na de release

Vrijdag, bijna weekend en dit keer een hele speciale game review. Het is namelijk één jaar geleden dat Overwatch uit kwam, oftewel Overwatch Anniversary tijdperk is aangekomen. En mij leek het een leuk idee om een beeld te geven hoeveel mensen er nu nog spelen. Is het nog wel leuk en hoe staat de community er nu voor? Dus wat heb ik gekregen van Blizzard? Nou, gewoon een super dikke collector’s edition! Holy fucking shit! Toen ik het pakket binnen kreeg kon ik mijn ogen niet geloven! De doos was namelijk best wel heel erg zwaar.

De Unboxing van de Overwatch Collector’s Edition

Dan kom je thuis, staat er een super grote doos op de bank. Ik had eerlijk gezegd niet gedacht dat hij dus zo zwaar was. Ik had namelijk stiekem wel op internet gekeken wat er in zat en was dus echt wel benieuwd hoe groot alles in het echt zou zijn. De doos zit echt super goed in elkaar! Ik word altijd wel heel erg blij met een goede packaging design. Dat geeft, vind ik zelf, een bepaald gevoel bij het product. Je moet eerst een soort wikkel eraf schuiven om vervolgens de doos te kunnen opmaken. Aan de linkerkant bevind zich de Soldier: een 76 statue die ongeveer 28cm hoog is. Rechts zit een visual source book samen met een super mooie steelbook DVD case waar de Overwatch Origins Edition in zit. Laatste keer dat ik een steelbook DVD had, was van Halo2 op de xbox haha. Verder nog een CD met alle Overwatch soundtracks! De visual source book maakt mij wel gelukkig als DTP’er. Omdat ik dagelijks met drukwerk te maken heb, is dit wel een boek die je niet vaak tegenkomt en dat maakt het wel super gaaf!

Overwatch na één jaar

Ikzelf heb Overwatch als eerst gespeeld tijdens Firstlook BattleCon 2016. Als ik het dan nog eens goed heb, was de game toen nog net niet uit. Die kwam die week erop pas uit. Je kon de game toen zelf ook winnen als jouw team daadwerkelijk won. Helaas was ik niet één van die gelukkigen maar ik had wel een super leuke 10 minuten het spel kunnen spelen en kunnen aanvoelen.

Ik voelde me eigenlijk heel snel al thuis in dit soort type game, waar teamverband meer meetelt dan kills. Overwatch,voor mensen die het niet kennen, is een Multiplayer Shooter. Waar het van belang is dat je bepaalde punten captured of een gondel naar de overkant krijgt binnen de tijd die je van het spel krijgt. Haal je een checkpoint of capture je een punt dan krijg je meer tijd. Mocht je alsnog een punt aan het veroveren zijn maar is de tijd op? Dan krijg je overtime! Dit is echt pure chaos en probeer dan nog maar eens te overleven.

Waar kan je Overwatch het beste mee vergelijken? Zeker niet Call of Duty en ook zeker geen Battlefield of zelfs Counterstrike. Het is namelijk een mix tussen een shooter en MOBA (Multiplayer online battle arena). Bij een MOBA begin je bij level 1 en naarmate je groeit per level vaak maar tot een max cap van bijvoorbeeld 15 zoals in Paragon. krijg je skills erbij en kan je items kopen om jezelf een tactisch voordeel te geven hierbij moet je ook strategisch kunnen nadenken. Bij Overwatch heb je niet dat soort ‘levels’ en heb je eigenlijk vanaf het begin al je skills wat ze hier abbilities noemen. Behalve je ultimate ability, die krijg je als hij 100% is dit doe je door damage te doen aan je enemy of juist te healen aan je teamgenoten. Mocht je ooit Team Fortress 2 hebben gespeeld komt dit heel erg overheen met Overwatch en zal je snel je thuis voelen bij deze game.

Waarbij op de release je maar liefst een keuze had van 21 heroes heb je er nu as we speak 24! Dus er zijn er in die tijd drie bijgekomen. Geen enkele hero voelde voor mij overpowered, wat bij dit soort games wel heel vaak het geval is. Dit komt omdat er altijd een hero is die kan counteren (tegenwerken). Als je een game begint geeft Overwacht je meteen al goede tips over welke heroes er gekozen moeten worden. Helaas omdat ik nog relatief een laag level ben, letten de meeste mensen hier niet op en probeer ik daar zo goed mogelijk op in te spelen, zodat we uiteindelijk wel kunnen winnen natuurlijk!

In Overwatch is het dus belangrijk dat je van ieder team een goede samenstelling hebt. Je kan de heroes onderverdelen in Tank, Offense, Defense en Support. Let ook op welke map je speelt, dit heeft ook weer invloed in je hero keuze. Iedere hero heeft weer dus zijn eigen abilities. Sommige kunnen ook passive zijn, dit wil zeggen dat ze altijd aan staan en niet hoeft te activeren zoals bijvoorbeeld een attack. Als je team niet samenwerkt, kan je er eigenlijk al vanuit gaan dat je die ronde niet gaat winnen.

Hoeveel is het veranderd

Nu ik een tijdje overwatch heb kunnen spelen, kan ik wel zeggen dat het nog steeds een actieve community is, waarbij het wachten op een quick match vaak niet langer duurt dan 1 minuut. Dit vind ik nog wel meevallen voor een spel wat alweer één jaar oud is. Verder is de community in de ‘solo queue’ zoals ik dit even noem best wel chill. Niet zoals we zien bij Call of Duty, want dat is echt een hele toxic community. Ik kan er helaas nog niks over zeggen hoe het er aantoe gaat aan ranked, omdat ik ranked matches ook liever doe met mensen waarmee ik goed kan communiceren. Anders ga je je namelijk nog meer ergeren als het niet goed gaat en dat heb ik ook liever niet visa versa. Verder zit de game zoals ik hem toen speelde nog steeds hetzelfde in elkaar …niet echt een merkend verschil wat dus positief is! Verder hoe de matchmaking gedaan wordt is wel redelijk op hetzelfde niveau. Soms heb je er een uitspatter tussen zitten, maar levels zeggen ook niks want toen ik de eerste potjes speelde kwam ik er wel al achter dat niet iedereen wist wat ze moesten doen. Omdat ik natuurlijk op level 1 begon en al wat ervaring had is dat eigenlijk ook niet helemaal eerlijk. Praten op de console doen mensen toch niet in een quick match, wel vaak harde muziek aanzetten maar gelukkig hebben we daar de mute knop voor. Duurde helaas wel even voordat ik hem vond maar ik kon helemaal niks meer ingame horen of er een enemy achter me stond schijtirritant mute jezelf dan gewoon denk ik dan.

Ik ben dus echt goed te spreken over deze game! Mijn neef heeft al bijvoorbeeld 400 uur zitten in één character, dus de game is zeker niet dood. Je pakt het zo voor een potje op en je bent niet verplicht om lang te spelen, wat ook wel is lekker kan zijn voor tussendoor. Blizzard heeft dus gewoon echt een super dikke game neergezet, maar ik verwacht eigenlijk ook niets anders van ze omdat het gewoon super goede developers zijn. Mochten jullie zelf het ook nog spelen op de PS4, laat je PSN dan achter in de comments dan voeg ik je toe!

Tot volgende week!

Nick Strijbos

Written by
Nick Strijbos

Ik ben Nick, 28 jaar en schrijf voornamelijk over games en gadgets op B4men. Op de platformen van PlayStation, Switch en PC. In mijn vrije tijd game ik niet alleen hoor, maar hou/maak ik ook (van) muziek.

View all articles
Written by Nick Strijbos