Game review: MXGP 3 – The Official Motocross Videogame (PS4)

Motorcrossen, welke jongen wilde dat vroeger nou niet? Toen ik nog een kleine smurf was, ging ik nog weleens mee met mijn vader naar mijn oom die werkte bij Motoport en daar stonden altijd van die mini pitbikes. Waarbij mijn oom tegen mijn vader zij of het niks was voor mij, ik zeg daar natuurlijk geen nee tegen. Maar goed, ik wist ook wel dat ik hem natuurlijk niet kreeg. Nu wat jaartjes later is het geen mini pitbike maar gewoon een volledige crossmotor die ik danwel digitaal mag rijden. Is MXGP 3 nu echt een goede cross game?

Hoe je motorcross carrière begint in MXGP 3

Ik heb natuurlijk al eerder een rally game gereviewd toen ik net begon en ik moet zeggen toen ik MXGP 3 starten kwam zo’n zelfde structuur ook naar boven. Stevige rock muziek met flitsende menu’s. Ik startte ditmaal ook gewoon weer direct met Career Mode. Dit verliep heel soepel en je had nog redelijk wat keuze! Je begint met je naam, nationaliteit en rugnummer. Daarna een nickname kiezen en teamnaam die ik natuurlijk B4men noem. Je wordt ook meteen gepamperd met keuze uit verschillende motor merken en mag meteen een sponsor uitkiezen, zonder dat je überhaupt het modder onder je voeten hebt gehad.

Het eerste wat me opviel als je alle keuzes hebt gemaakt, is dat het laden van je eerste race ontzettend lang duurt. Ik dacht eerlijk gezegd eerst dat het kwam vanwege een tutorial maar nee hoor vol in het diepe word je gegooid en zoek het maar lekker uit! Dat is best jammer, want in mijn ogen is het laden echt te lang voor een game zoals dit. Zeker toen ik de eerste etappe, of hoe je dat ook mag noemen hebt gedaan, je voor diezelfde track met diezelfde mensen even lang moet wachten… gemiste kans dus. Als men voor het eerst speelt, krijg je wel een kleine tekstuele tutorial te zien maar dan begrijp ik het alsnog niet helemaal. Ik zie het graag liever voor mij en dat het tijdens je ritje word uitgelegd. Dus mijn eerste tip, zie je dat sommige coureurs gruwelijke jumps maken dit doe je door je rechter en linker joystick onafhankelijk van elkaar te draaien, zodat je een soort zwieper geeft aan je motor!

Verder merkte ik al in het begin dat de motorgeluiden niet echt helemaal mijn ding waren. Ik ben zeker wel fan van een lekker geluidje, maar dit hoorde gewoon echt niet realistisch aan… best jammer. Daarentegen is het crossen in de blubber wel super tof en dit geeft je wel een redelijk realistisch gevoel of je in het zand of blubber rijdt. Ook of je goed in de groeven rijdt, maar merkte op een gegeven moment zeker wel dat die ook niet altijd kloppen. Ik vond het ook best vrij pittig en eindigde bijna elke keer op de 10e plek. Omdat ik namelijk iedere kant op slingerde als ik verkeerd lande, dat is dan ook wel weer zoals crossen gaat. (ik ben ook trouwens geen verwant met Kevin Strijbos dat jullie het even weten!)

Het upgraden van je crossert

Eigenlijk vind ik dit ook wel een leuk deel en hebben ze dit ook super goed gedaan met de verschillende merken! En als motorfan vind ik het ook leuk om aftermarket spullen op mijn motor te doen. Je hebt dus ook echte merken ertussen zitten met hun eigen uitlaat. Ik koos hiervoor een yoshimura omdat ik niet eerste was geworden krijg je ook minder credits.  Maar goed, hij ging wel meteen een stukje harder!

Verder begon ik later een beetje toch mijn motor wat aan te passen, zodat ik misschien wel een voordeel zou krijgen zoals veringen. Ik merkte hierbij niet echt heel erg veel verschil, misschien ben ik wel echt super slecht in dit soort cross games en zullen andere mensen hier wel een voordeel uithalen. Daarom heb ik ook echt geen race online gedaan, want geheid sta ik achteraan haha.

Deze game is zeker geen simulator maar in mijn ogen meer een arcade crosser, de unreal engine 4 is hier zeker niet tot zijn volle potentie gebruikt, wat ik super jammer vind. Verder is het een game die gewoon lekker weg crosst, maar in je carriere zal er niet veel meer extra veranderen dan wat je de eerste paar keer zal mee maken… dus misschien dat dit snel gaat vervelen. Dus als je na werk zelf niet buiten kan crossen biedt deze game misschien wel uitkomst!

Het grappige is dat er dit weekend motorcross hier is in Nieuw-Vennep. Misschien dat ik nog even ga kijken. Ik wens jullie een fijn weekend en tot volgende week!