Filmrecensie The Gentleman: ‘een gangsterfilm op de moderne manier’

Film en series recensies / reviews

The Gentleman is een gangsterfilm met een bijzondere cast en geeft het oude genre weer een schop onder de kont. De film is geregisseerd door Guy Ritchie, onder andere verantwoordelijk voor Snatch en The Man from U.N.C.L.E. Daarnaast hebben o.a. Charlie Hunnam (Sons of Anarchy) en Matthew McConaughey (Insterstellar, True Detective) een prominente rol.

Vervroegd met pensioen
The Gentleman is een misdaad/actiefilm en vertelt het verhaal van een Amerikaanse drugslord (Matthew McConaughey) die een groot marihuana imperium opgebouwd heeft door de jaren heen. Deze oude rot in het vak wil echter vervroegd met pensioen en probeert zijn volledige zaken aan de hoogste bieder te verkopen. Evenals hijzelf zijn de bieders ook geen lieverdjes en dit brengt de nodige maatregelen met zich mee. Met intimidatie, geweld en de nodige ‘opruiming’ tot gevolg.

Gangsters
Persoonlijk ben ik al lange tijd fan van gangsterfilms. Uiteraard heeft dit alleen niets meer te maken met bijvoorbeeld The Godfather, maar brengt de hedendaagse Engelse gangsterfilms juist in een heel ander daglicht. The Gentleman, waarbij de titel al even ironisch is als bepaalde scenes de film zelf, brengt een heerlijk sfeertje naar voren. Denk hierbij aan het drinken van €1500,- kostende whisky, sigaren, afpersingen en zeer overtuigende rollen gespeeld door Charlie Hunnam en Hugh Grant. The Gentleman is wat mij betreft dan ook de beste film van regisseur Guy Ritchie.

Mooie aanloop
Bij de openingsscènes vroeg ik mij sterk af welke kant deze film op zou gaan. Met de films van Quentin Tarantino in het achterhoofd (weet ook niet waarom) werd snel duidelijk dat het eerste wat trage halfuur vooral ter introductie van de karakters was. Al snel werd dit opgeschaald en kwam er meer tempo in het verhaal. De film begint dus vrij traag en met iets te veel geouwehoer, maar eindigt uiteindelijk met bombastische scenes en vlijmscherpe dialogen. Dit zorgt ervoor dat je langzamerhand meegezogen wordt in het verhaal en door het oplopende tempo de aandacht er heel goed bij blijft. De mensen die bekend zijn met Guy Ritchie films weten dat Engelse gangsterfilms gepaard gaan met de nodige humor. Een vijandelijk, Aziatisch karakter met de naam ‘Phuc’ zegt al genoeg.

Neem de tijd ervoor
Ondanks wat ik hierboven aan plot heb verteld, is dit een film met een bepaalde invalshoek. Houdt dus in het achterhoofd dat het geen simpele gangsterfilm is, maar zo eentje waar je echt de aandacht bij moet houden. Schenk dus een goed glas whisky in, ga er even voor zitten en laat je meeslepen in het versnellende tempo van The Gentleman.

De film draait sinds 20 februari in de bioscoop. Bekijk de trailer hieronder: