Spider-Man: Far From Home review – ‘mosterd na de Endgame- maaltijd?’

Dat er een nieuw deel binnen de Spider-Man franchise aan zat te komen is al enige tijd bekend. De film wordt geproduceerd door Marvel Studio’s en geregisseerd door Jon Watts. Ditmaal speelt Tom Holland (Spider-Man Homecoming, Avengers Endgame) onze Spidey. Is Tom Holland net als in Spider-Man Homecoming, wederom een goede match? En is deze gehele film niet achterhaald na de release van Avengers: Endgame in april? Je leest het hier!

Allesbehalve een rustige vakantie
In Spider-Man Far From Home lijkt na de gebeurtenissen uit Endgame de rust eindelijk te zijn wedergekeerd. Spider-Man neemt een stapje terug van het heldenleven en vertrekt met zijn klas op een stedentrip. Hij komt er alleen al snel achter dat er gevaar op de loer ligt. Een viertal cyclonen met elk een verschillend element duiken op. Spider-Man probeert deze Cyclonen te stoppen en de oorzaak van deze schepsels te achterhalen. Tegelijkertijd zit hij wel opgescheept met een klas vol onwetende medestudenten. Gaat hij zijn ware identiteit nog langer verborgen kunnen houden? En gaat hij het grote geheim achter deze Cyclonen onder ogen kunnen zien?

Tom Holland past perfect binnen het plaatje
Acteurs worden doorgaans nog wel eens gecast voor rollen die net te veel buiten hun straatje liggen. Marvel Studio’s – en dan met name regisseur Jon Watts (ook de regisseur van het vorige deel) heeft hier uitstekend werk verricht. Tom Holland speelt zijn rol enerzijds vrij knullig en nog erg jong en onbezonnen, maar zijn karakter draagt ook merkbaar een grote last met zich mee. De gehele film door probeert hij een rustig en teruggedeinsd leven te leiden, terwijl hij eigenlijk dondersgoed weet dat superhelden niet rusten. Ook weet hij de humoristische scenes vooral vorm te geven met zijn onhandigheid. De grappen zijn wat minder scherp en kritisch dan in sommige andere Marvel films, maar ze voelen wel (vooral in de tweede helft van de film) op zijn plaats en smaakvol aan.

Sterke balans
Misschien komt dit op je over alsof ik een ongelofelijke fanboy ben, maar over het algemeen vind ik de Marvel films echt heel goed in balans. Ze bevatten de juiste acteurs, de grappen zijn aangepast naar de algemene tendens van de film en de verhalen zijn herkenbaar voor de kenners van de stripverhalen. Spider Man: Far From Home heeft naast een enorm budget in CGI en special effects te hebben gestoken, wederom de juiste balans gevonden. Dit gezegd hebbende wil ik er aan toevoegen dat de plot wel goed geschreven is en een aantal onverwachtse wendingen bevat. Dus minder van het bekende en wat meer een eigen smoel dan de voorgaande Spider-Man films.

Mosterd na de maaltijd?
Dan nu even kort samengevat wat ik van de film vond. Ik heb me zeer vermaakt met Spider Man: Far From Home. De speelduur (nog geen twee uur) was niet zo lang en het verhaal is wat kleinschaliger gehouden, maar dat doet zeker geen afbreuk aan de algehele beleving. Spider Man is grofweg een paar maanden na Endgame in de bioscoop verschenen, maar weet mooie connecties te maken naar de grote gebeurtenissen uit Endgame. Dit is echter totaal niet storend. Deze Spider-Man film voelt dan ook als een van de aankomende desserts nadat Avengers: Endgame als hoofdgerecht voorgeschoteld is.

Tot slot wil ik Cinema Floralis in Lisse even kort bedanken voor de uitnodiging. Dankzij hen kreeg ik de kans om deze film dicht bij huis te kunnen checken en mijn mening over de film met jullie te delen. Mocht je een leuke bioscoop zoeken met daarnaast de gelegenheid om te dineren of om na de film een drankje te drinken, kom dan zeker een keer langs bij Floralis Lisse

Voor nu sluiten we zoals gewoonlijk af met de trailer (BEVAT ENDGAME SPOILERS!):