Fast & Furious: Hobbs & Shaw review ‘Verstand op nul en gaan’

De Fast & Furious filmreeks is bekend geworden vanwege de criminele activiteiten en straatraces met dikke auto’s. Inmiddels zijn we negen films verder en zijn acteurs als Vin Diesel, Paul Walker (bekend verhaal) en Michelle Rodriguez niet terug te vinden in deze film. Fast & Furious: Hobbs and Shaw richt zich dan ook op de twee bekvechtende rivalen Luke Hobbs (Dwayne Johnson) en Deckard Shaw (Jason Statham). De film is geregisseerd door David Leitch (o.a. bekend van John Wick en Deadpool 2).

De eerste spin-off
Hobbs and Shaw is de negende film binnen de Fast & Furious franchise, maar wordt gezien als de eerste spin-off binnen de reeks. Deze keer wordt namelijk meer ingezoomd op de twee hoofdpersonen (Statham en The Rock), met de altijd scherpzinnige Vanessa Kirby aan hun zijde. Al hoewel ze alle drie de koppigheid van een ezel hebben en het liever allemaal alleen op willen lossen, zullen ze na de dreigingen van Brixton Lore (Idris Elba) en zijn intentie om een krachtig virus in zijn bezit te krijgen, toch de handen ineen moeten sluiten. Dit levert een hoop verbaal en fysiek geweld op, vooral tussen Hobbs en Shaw. De twee alfamannetjes blijven zo’n beetje de gehele film door hun tegenstrijdige mening geven, wat een hoop humoristische scenes oplevert. Dit tezamen met de welbekende over-the-top actiescènes bordevol CGI en het nodige vrouwelijk schoon zorgt ervoor dat er weer een typische Fast & Furious film op het doek verschijnt.

Pak het luchtig op
Deze spin-off heeft een hoop toffe actiescènes, droge grappen (waarvan ook een aantal heel flauw) en een flinke dosis testosteron. De film heeft een flinterdun verhaallijn met een vrij nietszeggende vijand (Brixton Lore) in een overpowered mechanisch gevechtspak. Dit neemt echter niet weg dat het puur ‘vermakelijk’ is om naar te kijken. Het is een genre waar je van moet houden, maar ook dan is het absoluut niet de beste in zijn soort – Ik noem een John Wick, waarbij het niveau veel hoger ligt. Het acteerwerk in Fast & Furious: Hobbs and Shaw is dik in orde en de chemie tussen de hoofdpersonages is dan ook meteen een van de sterkere punten van deze film. Zoals in de titel ook al beschreven staat, moet je tijdens het kijken van deze film vooral niet te veel nadenken en gewoon genieten van de heerlijk soepele actiescènes waar een budget van 200 miljoen dollar tegenaan gesmeten is.

Toch anders…
Al hoewel ik eerder in deze review al benoemd heb dat het weer typisch als Fast & Furious aanvoelt, zit er toch wel een wezenlijk verschil in deze spin-off ten opzichte van de overige Fast & Furious films. De focus ligt deze keer namelijk een heel stuk minder op auto’s. Geen opgepimpte zelfbouw-auto’s, geen straatraces en weinig auto achtervolgingen. Je ziet wel dat ze basis van auto- en motorvoertuigen in stand willen houden door in verschillende scenes de personages aan te laten rijden in Lamborgini’s of op luidruchtige motoren, maar veel verder dan dat komt het niet. Mocht je deze films dus hoog hebben zitten vanuit het oogpunt van een autoliefhebber, dan zul je hier helaas minder aan je trekken komen. Vechtscènes en ontploffingen maken dit wat mij betreft dan ook weer ruimschoots goed!

Conclusie
Fast & Furious: Hobbs and Shaw is wat mij betreft een vermakelijke spin-off die zich op het juiste publiek richt. Ze weten inmiddels waar gescoord mee wordt, wat soms als een herhaling van zetten aanvoelt, maar visueel gezien blijft het een spektakel. Er zijn betere films binnen dit genre, maar zodra je ook maar een beetje houdt van actiefilms met grofgebekte, gespierde alfamannetjes die alles kort en klein slaan, raad ik je deze film van harte aan!

Check hier de trailer: