Filmrecensie Penoza: The Final Chapter: ‘Alles valt op zijn plek’

Penoza is een serie over de Nederlandse onderwereld en heeft geruime tijd op televisie gedraaid. De serie is geproduceerd door Johan Nijenhuis en werd destijds uitgezonden op NPO3. Penoza, met o.a. Monic Hendrickx, Sigrid ten Napel en Loek Peters in de hoofdrol, geef een inkijkje in de Amsterdamse criminaliteit, maar vanuit het perspectief van een gezin met drie kinderen. Inmiddels zijn er vijf seizoenen geproduceerd en eindigt het verhaal met een speelfilm, genaamd Penoza: The Final Chapter.

Het verhaal
Het laatste seizoen van Penoza liet vooral zien hoe de familie uit elkaar gedreven werd na de zoveelste vijand die het op het gezin van Carmen van Walraven heeft gemunt. In Penoza: The Final Chapter springen we twee jaar verder in de tijd en is te zien hoe Carmen is ondergedoken in Canada, om haarzelf en haar gezin buiten gevaar te houden. Uiteraard duurt dit echter niet lang en spelen er verschillende factoren op, waardoor Carmen terugkeert naar Nederland. Vervolgens doet het gezin er alles aan om weer herenigd te worden en een rustig leven te lijden, het wordt hen alleen niet makkelijk gemaakt…

Punt achter het verhaal
Het is duidelijk merkbaar dat de film ervoor moet zorgen dat alle eindes aan elkaar geknoopt worden en het boek gesloten kan worden. In dat opzicht is het zeker geslaagd, aangezien ze wel mooi in een krappe twee uur een sterk einde aan het verhaal hebben weten te breien. Na de afgelopen vijf seizoenen kwam dit slotstuk dan ook op het juiste moment, meer aankomende seizoenen had het verhaal te veel doen uitrekken – daar is het niet interessant genoeg voor.

Van serie naar speelfilm
Gedurende de vijf seizoenen van Penoza gebeuren er een hoop spannende en interessante dingen, maar allemaal met een vrij realistische ondertoon. De film neigt echter te veel naar een typische speelfilm, namelijk met een net iets te dikke laag actie. Bepaalde scenes komen ongeloofwaardig over, wat normaal gesproken voor een film niet erg hoeft te zijn, maar met de serie in het achterhoofd valt dit toch wat meer op. Ook maakt de film vrij grote sprongen in de tijd, wat enerzijds geen probleem hoeft te zijn, maar ook weer niet gebruikelijk was in de serie. Al deze ‘veranderingen’ maakt dat de film in principe een prima afsluiter is, maar houd er dus wel rekening mee dat het niet in hetzelfde tempo ligt als de serie en een extra dosis actie bevat. Zou dit komen doordat regisseur Diederik van Rooijen een groter publiek aan wil spreken? Penoza: The Final Chapter bevat in ieder geval nog de originele cast en het acteerwerk van dien. Een groot pluspunt dus.

Conclusie
Penoza: The Final Chapter is een mooi slotstuk van een indrukwekkend verhaal over de Nederlandse onderwereld. Het acteerwerk is prima in orde, de verhaallijnen worden netjes afgesloten en het is al met al een vermakelijke film voor als je de serie vanaf het begin hebt gevolgd. Wel ligt het tempo een stuk hoger en worden er wat meer bijzaken bij gehaald, wat een fan waarschijnlijk wel voor lief zal nemen. Het geloofwaardigheidsgehalte ligt ook wat lager, maar dat maakt de bijna twee uur durende zit wel spectaculair!

Penoza: The Final Chapter draait vanaf 28 november in de bioscoop. Mocht je de trailer nog niet gezien hebben, dan kun je hem hieronder checken: