Filmrecensie Netfix Da 5 Bloods: “Klassieke Vietnam-oorlogsfilms en modern gecombineerd”

Bij Netflix Originals kan het werkelijke alle kanten op gaan. De productie kan een complete flop zijn of een pareltje. Da 5 Bloods, geregisseerd door Spike Lee, is absoluut van hoge kwaliteit. De film brengt de Vietnamoorlog van de ‘jaren 50 in beeld met een mix van moderne beelden en oude plaatjes, zoals het wereldwijd bekende ‘napalm-meisje’.

Veteranen keren terug
Da 5 Bloods vertelt het verhaal van vijf Amerikaanse oud-Vietnam militairen die de jungle van Vietnam weer in duiken, op zoek naar iets dierbaars. De heren hebben echter een behoorlijke rugzak opgebouwd nu ze op leeftijd zijn, waardoor het allemaal niet meer zo soepel verloopt als ze deden vermoeden. Wilskracht zet hen er doorheen, terwijl zeer beladen thema’s als PTSS, wraakzucht en het gemis van slachtoffers voorbijkomen. Ook zijn de heren Afro-Amerikaans, waardoor regisseur Spike Lee de #BlackLivesMatters erbij betrekt. Al met al een vrij naargeestige film, op een (kwalitatief) goede manier.

Mix van klassiek en modern
Vele mensen kennen Mohammed Ali, de beruchte foto met het napalm-meisje of Apocalyse Now nog wel. De film zit propvol met korte ‘snippets’ van fragmenten die bij die tijdsgeest passen. Vervolgens wordt er weer naadloos naar de volgende ‘moderne’ scene geknipt, waardoor de film een constante aaneenschakeling is tussen oude beelden en de ‘hoofd-‘film zoals deze bedoelt is. Dit klinkt misschien verwarrend, maar het werkt erg lekker. Dit zorgt ervoor dat de niet al te stevige plot een grotere lading krijgt. Opeens begrijp je waarom de heren, die inmiddels enigszins op leeftijd zijn, zo nodig terug moeten naar de plek des onheils. Ook zorgt deze afwisseling ervoor dat bepaalde scenes beter uitgelegd worden. Zo hoor je een radiobericht van ‘Hanoi Radio’, waarna de heren het vervolgens hebben over hoe Afro-Amerikanen destijds als kanonnenvoer leken te dienen in de Vietnamoorlog.

Ongecensureerd
Spike Lee is in al zijn films recht voor zijn raap. Waar je bij BlacKkKlansman als kijker vol met je neus op de feiten werd gedrukt, is dat tijdens Da 5 Bloods niet anders. Ongecensureerde (werkelijke) beelden van executies en lichaamsdelen die rondvliegen na het staan op een bermbom zul je zeker tegenkomen tijdens het kijken van deze film. Toch ligt het tempo net wat lager dan ik gehoopt had. Vooral het begin komt traag op gang en voegde niet enorm veel toe aan het verhaal. Spike Lee’s manier van vertellen is over het algemeen wat bedaard, dat dan weer wel. Daarnaast is het acteerwerk ook zeer in orde. Vooral de rol van Delroy Lindo (Paul) was bijna meelijwekkend te noemen. Zeer geslaagd dus.

Report after mission
Na het zien van de film kan ik wel stellen dat het een aanrader is. Het tempo lag soms wat laag en bepaalde scenes waren niet nodig geweest, maar los van dat heb ik ervan kunnen genieten. Het is een redelijk zwaarmoedige film met een diepe onderliggende boodschap. Dat is maar goed ook, want de plot an sich is niet al te noemenswaardig. Dus, vind jij de Vietnamoorlog een interessant onderwerp? En ben je in staat rustig er voor te gaan zitten? Dan is Da 5 Bloods zeker een aanrader!

Da 5 Bloods had oorspronkelijk op filmfestival Cannes in première moeten gaan, maar vanwege de corona crisis staat de film sinds 12 juni op Netflix. Bekijk hier de trailer alvast om in de sfeer te komen: