Documentaire recensie Free Solo: ‘Yosemite’s El Capitan beklimmen op eigen kracht’

Film en series recensies / reviews

Soms komen er verhalen voorbij die gewoon zo absurd en ondenkbaar overkomen, dat ze nog een lange tijd in je geheugen blijven hangen. De documentaire Free Solo is daar een van. Spanning, je zenuwen compleet in controle houden en balls of steel bezitten is waar Free Solo om draait.

Free climbing

De documentaire Free Solo is vernoemd naar de extreme sport Free Solo Climbing, waarbij bergbeklimmers zekeringen, touw en andere veiligheidsvoorzieningen beneden laten liggen en puur op eigen kracht een berg beklimmen. In de documentaire Free Solo volgt een camerateam de Free Solo fanatiekeling Alex Honnold. Al sinds zijn jeugd klimt Alex Honnold (vaak alleen) reuzachtige bergen. Hij verlegt zijn grenzen steeds verder en de te beklimmen bergen worden steeds hoger, tot hij uitkomt bij de heilig graal: Yosemite’s El Capitan. Het merendeel van deze documentaire draait om de voorbereidingen hiervoor en de uiteindelijke klim van Alex Honnold. Hij trotseert deze bijna 1 kilometer hoge (3000ft) granieten muur in zijn eentje, zonder touw en zekeringen…

Stressvol

Persoonlijk vind ik het heel stressvol om deze documentaire te aanschouwen. Free Solo bevat scenes waarbij hij rustig met zijn vriendin de dag doorneemt en wat praat, maar het andere moment gaat hij voor de zoveelste keer (nog met touw) de granieten muur beklimmen. De route naar de top bevat een paar choke points waar hij veel mee oefent, maar zelfs wanneer hij veilig en gezekerd klimt bekruipt je een benauwd en gespannen gevoel. Enerzijds heb ik Alex echt hoog zitten vanwege zijn doorzettingsvermogen en het in toom kunnen houden van zijn angst, maar al snel schakelt het om naar ongeloof. Wel is dan weer duidelijk te zien dat zijn vriendin het een stuk moeilijker zou hebben wanneer hij valt dan hij zelf. Hij is niet bang om te sterven.

Het camerateam

Na het zien van de documentaire bleef Free Solo mijn nieuwsgierigheid prikkelen. Ik heb wat behind the scenes beelden gezien, waaruit bleek dat er in de eerste instantie cameramannen (met touw) meeklommen om hem in beeld te brengen. Toen Alex zelf uiteindelijk besloot de muur te beklimmen zonder touw, kon hij dit niet met camerapersoneel in de buurt. Hij kon het niet opbrengen om mogelijk naar beneden te storten terwijl er een productieteam bij is. Ook dit zegt iets over het karakter van de beste man. Uiteindelijk heeft de productie dus besloten om camera’s op te hangen bij verschillende choke points. Ook stonden ze beneden aan de berg met een grote telelens te filmen. Zodoende was Alex tijdens de klim volledig alleen en had hij maar één ding aan zijn hoofd: levend de top halen.

Houvast ter grootte van een euromunt

Uiteraard wil ik ook in dit geval niet spoilen, maar wat ik wel even wil benadrukken is hoe krankzinnig Alex Honnold is. Op een bepaald punt heeft hij namelijk de punt van zijn schoenen staan in een hele kleine spleet en bestaat zijn houvast voor de rest alleen uit een stukje steen ter grootte van een euromunt. Zoals ik al zei, het is een enorm intrigerende documentaire die makkelijk wegkijkt en een mooi verhaal vertelt. Wellicht had het mooi geweest als je nog iets meer over de achtergrond van Alex te weten zou komen, maar uiteindelijk gaat het om zijn grote uitdaging: Yosemite’s El Capitan!

De film heeft een tijd in de bioscoop gedraaid, maar inmiddels niet meer. De film is geproduceerd door National Geographic, dus gaat hoogstwaarschijnlijk door hen uitgebracht worden. De originele release (Verenigde Staten) was in september 2018. Benieuwd? Bekijk de trailer!