Mazda toonde maandag 11 juni in Milaan zijn lange termijnvisie en hoe zij die gaan inzetten voor de toekomst. Dat werd toch wel een heel aardig feestje mede omdat Kevin Rice, hoofd van Mazda Design Europe, de filosofie van de volgende generatie Mazda modellen vertelde aan de hand van de indrukwekkende Mazda Vision Coupé, die eerder in Génève is uit geroepen tot Concept Car of the Year.Mazda concept car Sustainable Zoom-Zoom 2030Sustainable Zoom-Zoom 2030

De toekomst visie van Mazda: zoom-Zoom, vroem-vroem

Onder de naam “Sustainable Zoom-Zoom 2030” richt Mazda zich op drie hoofdzaken: het milieu, de samenleving en de mens.

Opvallend vond ik dat Mazda ervan overtuigd is dat de verbrandingsmotor nog lang in gebruik zal blijven. Zij geloven ook dat het efficiënter maken van deze motoren een grotere bijdrage aan de CO2-reductie kan leveren dan de elektrische motoren omdat de elektriciteit voor deze auto’s veelal wordt opgewekt in vervuilende bruinkoolcentrales.  Mazda wil dat de CO2-emissie in 2030 met 50% is teruggebracht en in 2050 met 90%.

Het tweede punt “De samenleving” gaat over de veiligheid van auto’s in een samenleving met onbeperkte mobiliteit. Dat betekent dat de i-ACTIVSENSE-veiligheidsfeatures van Mazda tot de standaarduitrusting gaan behoren en dat er ook meer zal worden getest met autonoom rijdende auto’s en connectiviteitstechnologie.

Het derde punt “De mens” gaat vooral over de “Jinba Ittai-filosofie” waarmee de hechte band tussen bestuurder en auto wordt bedoeld. Hiermee willen ze zeggen dat zij ervoor willen zorgen dat de bestuurder daadwerkelijk het gevoel heeft een steentje bij te dragen aan de bescherming van het milieu en het gevoel van welbevinden in de maatschappij met auto’s die puur rijplezier geven. Autonoom rijdende auto’s kunnen een stuk van dat rijplezier weghalen.

introductie nieuwe Mazda 2018 Sustainable Zoom-Zoom 2030 introductie Mazda concept car toekomst Mazda concept car toekomst

Het Mazda-design van de volgende generatie

Mazda stoelt zijn design-filosofie op een aantal begrippen uit de klassieke Japanse esthetica van schoonheid, ingetogenheid en weelderigheid zoals Kodo, Jinba Ittai en Kai.

Kodo en Jinba Ittai heb ik al eens in een eerder artikel over Mazda beschreven, maar zij staan voor Ziel van Beweging (Kodo) en De eenheid tussen ruiter en paard (Jinba Ittai) en Kai staat voor “De Pionier”.

Mazda maakt de ontwerpen van de modellen altijd eerst met de hand in een kleimodel. Met klei kan de modelleur de ideale vormen en vloeide lijnen maken die de auto’s een levendige uitstraling geven door de manier waarop het licht met de oppervlakken speelt.

Met het Jinba Ittai-concept willen ze een hechte band tussen bestuurder en auto tot stand brengen door bedieningsmethodes te ontwikkelen die de afstand tussen de bestuurder en het auto-interieur kleiner maken. Op deze manier kan de bestuurder de auto intuïtief bedienen.

Met het Kai-concept streeft Mazda ernaar de ideale auto te zijn die wordt aangedreven door een interne verbrandingsmotor met baanbrekende technologieën. Als aandrijfgroep voor het Kai-concept is gekozen voor de SKYACTIV-X, Mazda’s nieuwe motorengeneratie die als eerste gebruik maakt van het nieuwe verbrandingsproces SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition).

Al met al was het een hele interessante uiteenzetting en ik ben reuze benieuwd hoe het ontwerp van de Mazda Vision Coupe wordt vertaald naar de nieuwe modellen. Maar dat zal de toekomst ons zeker leren.

Mazda concept car Sustainable Zoom-Zoom 2030

Jos Huffmeijer voor www.b4men.nl

Foto’s Mazda.