Xbox One X Review – Dé thuisconsole?

Ik heb de Xbox One X mogen reviewen voor twee maanden. Dit is de enige console die ik tot op heden nog niet op heb gespeeld / gereviewd. Mijn eerste echte console (de handhelds daarbij gelaten) was een originele Xbox. Ik was helemaal gek van Halo en Fable. Fable staat nog steeds heel hoog in één van de beste games die ik ooit heb gespeeld. Ik kon mij nog goed herinneren dat ik met mijn ouders naar de game winkel ging toen de nieuwe Fable The Lost Chapters uitkwam. Dit was een uitbreiding op het originele en ik heb hem helemaal van begin af aan weer gespeeld om daarna de uitbreiding te kunnen spelen. Maar genoeg over Fable. Ik heb dus de Xbox One X twee maanden mogen proberen en aan de ene kant snap ik wel heel goed waarom veel van mijn vrienden toen voor de PlayStation 4 zijn gegaan.

Brute kracht voor 4K gaming

De Xbox One X is de krachtigste console tot nu toe. Dat klopt ook wel! Hij is qua hardware een stuk beter dan de PlayStation 4 Pro. Alleen is het ook wel aan de developers om de games goed te optimaliseren, om zo veel mogelijk gebruik te maken van de krachtige hardware van deze console. Ook al heb je geen 4K tv, dan kan het nog steeds wel helpen. De games zien er namelijk stukken beter uit. Ik had namelijk de Xbox Game Pass aangeschaft om te kijken hoe de Xbox het deed met bijvoorbeeld Forza Horizon 4. Dat zag er echt super strak uit en speelde lekker weg.

Met de Xbox Game Pass heb ik toch ook weer Fable gespeeld en natuurlijk Minecraft. Ik moet zeggen, in plaats dat je achter je computer zit, is het ook weleens lekker om op de bank weer te gamen. Zeker om dan weer een eigen wereldje maken in Minecraft, het bracht leuke herinneringen terug.

OneGuide en home entertainment

Ik zit met een abonnement bij T-Mobile, die stond er helaas niet tussen anders had ik het zeker geprobeerd. Maar als je een andere provider hebt, zou je gewoon live televisie kunnen kijken via je Xbox. Geen decoder of kastjes meer nodig. Daar was de Xbox One eigenlijk ook voor gemaakt. Om van alle markten thuis te zijn. Entertainment, telvisie en gaming. Ook 4K Blu-rays kan je afspelen op de Xbox. Wat bijvoorbeeld de tegenhanger niet kan. Verschillende apps en streaming diensten. Hier is de Xbox toch wel echt onverslaanbaar. Alleen vind ik persoonlijk dat PlayStation het toch wel wint qua gaming aanbod.

Wil je het maximale uit je games halen of überhaupt je console, dan is de Xbox One X wel echt iets voor jou. Ben je nog een beetje aan het twijfelen welke console je nu in deze tijd zou moeten kopen? Ben je meer van het gamen maar lekker casual, zonder teveel  poespas? Dan zou je kunnen kijken naar de Xbox One S. Als je de games en exclusives leuk genoeg vindt, is dat een prima start. Dan zou ik toch wel voor de X gaan. Ik vind het jammer dat hij terug moest, anders had ik zeker wel meerdere games erop willen reviewen. Zo nu en dan wel wat afgewisseld, want de Xbox controller blijft toch mijn favoriet qua layout.