DE OPEL AMPERA-E DE IDEALE AUTO VOOR MENSEN MET EEN WARM HART VOOR NATUUR EN MILIEU.

Je leeft heel bewust, je eet gezond, je sport regelmatig, je rookt niet en drink matig. Misschien heb je al flink wat zonnepanelen op het dak van je huis en sta je achter de milieudoelstellingen van Parijs. Kortom je bent ervan overtuigd dat het beter moet met het klimaat en de wereld en dat ieder individu daar een flinke steen aan kan bijdragen. Maar er blijft wel een ding waar je mee zit en dat is je auto die op fossiele brandstof rijdt. Je wilt er wel vanaf, maar er is nog geen goed alternatief voor jouw situatie. De elektrische auto’s hebben een veel te kleine actieradius, ze zijn te klein of te duur en een hybride auto is ook niet echt een optie. Dus blijf je maar in je benzineauto rijden.

Dat is nu niet meer nodig want Opel heeft de juiste oplossing: de nieuwe Opel Ampera-E. Deze volledig elektrische auto is pasgeleden in Oslo geïntroduceerd. Niet voor niets is Noorwegen hiervoor uitgekozen. Noorwegen heeft de meeste elektrische auto’s rondrijden. In tegenstelling tot het gemiddelde van 1,4% voor de landen van Europa rijden er in Noorwegen al 35,1% elektrische auto’s. Zij streven er zelfs naar om in 2020 400.000 BVE’s te hebben rijden en dat er in 2025 geen auto’s meer mogen worden verkocht die op fossiele brandstof rijden. Dit zijn gegevens van The Norwegian EV Association die met 40.000 leden de grootste club ter wereld is voor elektrische autobezitters. Dus de introductie van de nieuwe Opel Ampera-E was daar volledig op z’n plaats. Nederland is nog lang zo ver niet, maar het gaat met de verkoop van elektrische auto’s wel steeds beter. Zeker ook omdat de overheid de verkoop van deze auto’s toch blijft begunstigen met fiscale voordelen.

Wat maakt nu de Opel Ampera-E  zo anders vraag je je af. Het antwoord is simpel namelijk: alles. Laten we eens beginnen met het uiterlijk van deze Ampera-E. De nieuwe Opel ziet er goed uit, sportief en mooi gestroomlijnd. Hij is ook ruim. De lengte is 4.16m de breedte 2.04m en de hoogte 1.6m. Het leuke van deze hoogte is dat je wat hoger zit omdat de batterij onder de vloer zit. Dus ook het instappen is wat gemakkelijker. De kofferbak heeft een inhoud van 381 liter en als de achterbank is neergeklapt zelfs 1274 liter. Je kan met 5 mensen ruim zitten en aardig wat bagage mee nemen wat de Ampera-E tot een fijne gezinsauto maakt, en heb je de achterbank niet nodig kan je je hele kampeeruitrusting er in meenemen.

De afstand die je met een elektrische auto kan rijden is voor de meeste mensen te klein, met de Opel Ampera-E rij je met een volle accu gemakkelijk 380 km. De laboratorium testen geven zelfs een actieradius van 520 kilometer aan, maar mijn ervaring met de testrit in Oslo en omgeving is dat laatste niet reëel in de praktijk van alle dag. Die 380 km zijn gereden op alle soorten wegen, op vlakke stukken en in de bergen, met veel tegenwind en met sneeuw. Ik heb de Ampera-E dan ook niet gespaard tijdens het rijden. De Ampera-E is de volledig elektrische auto waar je de meeste kilometers mee kan rijden. En terwijl je bij een laadstation de Ampera-E aansluit op een snellader, kan je zelf nog snel een bakje koffie drinken en een broodje eten want 30 minuten later heb je weer een volle accu.

De uitzonderlijke actieradius heeft de Ampera-E te danken aan de krachtige 60 kWh lithium-ion batterij. De cellen hiervan zijn in plaats van verticaal horizontaal geplaatst wat een compactere bouw oplevert en dit zorgt bovendien voor een lager zwaartepunt. Als je nog eens heel specifiek naar de batterij kijkt, dan zie je dat hij bestaat uit 288 cellen die in 8 modules van 30 cellen en 2 van 24 zitten. Deze slimme platte bouwwijze maakt plaatsing op een laag punt onder de auto mogelijk. De batterij zit natuurlijk wel in een hele goede eigen bescherming. Naast de veiligheid zorgt deze manier van plaatsen ook voor meer stijfheid van de carrosserie en een heel laag geluidsniveau en trillingen. De Ampera-E is dan ook fluisterstil. De Ampera-E heeft ook een krachtige motor. Deze levert vanuit stilstand al een trekkracht van 360 Nm en produceert een vermogen van 150 KW wat gelijk staat aan 204 pk. Vertaald naar wat cijfers is dat een acceleratie vanuit stilstand naar 50 km/u in 3,2 seconde en van 80 naar 120 km/u in 4,5 seconde. Aan deze cijfers kunnen heel wat “sportieve ” auto’s een puntje zuigen. De topsnelheid is overigens wel gelimiteerd tot 150 km/u omdat een grotere actieradius meer prioriteit kreeg. Maar met 150 km/u kan je toch voldoende snelheidsbekeuringen rijden, maar op de 130 km/u wegen kan je je rijbewijs voor te hard rijden niet meer kwijtraken.

Dit alles betekent dat de Opel Ampera-E beslist geen saaie auto is waarmee je in een slakkengangetje over de wegen kruipt. Ik was ten zeerste verbaasd over zijn sportief rijgedrag. De Ampera-E is een heerlijk pittige en felle auto waarin het elektrisch autorijden een hele nieuwe dimensie krijgt.

Wat ik ook zo bijzonder vond is dat de Ampera-E o.a. is uitgerust met het Regeneration on Demand systeem. Met deze mogelijkheid kan je de mate van regeneratie en afremmen zelf bepalen met een hendel op het stuur. Je kan er zelfs mee afremmen door alleen maar “gas” te minderen of je voet van het “gas” pedaal te halen. Vooral in druk stadsverkeer een goede nieuwe mogelijkheid die de veiligheid vergroot.  Maar goed de Ampera-E is een heel complete auto met de nieuwste Rijassistentie-systemen en comfort. Ik zal een paar systemen eruit lichten. Wat te denken van de High Beam Assist. Dit systeem ontsteekt automatisch groot licht door gebruik te maken van een camera achter de voorruit. Natuurlijk heeft de Ampera-E Lane keep Assist met automatische stuurcorrecties. In het verlengde hiervan is ook Lane Change Alert met Side Blind Zone Alert radarsensoren. Dit systeem waarschuwt voor achteropkomend verkeer op de naaste rijbanen. Dan heb je ook het Forward Collision Alert dat helpt kop-staartaanrijdingen te voorkomen. Het Pedestrian Safety Signal attendeert voetgangers met een geluidsignaal dat je met je Ampera-E bijvoorbeeld ook in het 30 km/u gebied zit. Een elektrische auto hoor je (bijna) niet. De Ampera-E kan een parkeerplek voor je vinden, hij herkent verkeersborden en hij heeft stuur- en stoelverwarming voorin. Natuurlijk beschikt de Ampera-E over het allernieuwste IntelliLink infotainment systeem, en als klap op de vuurpijl is er ook een nieuwe MyOpel app aanwezig die zorgt voor veel gebruiksgemak van deze prachtige elektrische auto. En of dat alles nog niet genoeg is, is er ook de Persoonlijke connectiviteits- en serviceassistent

Opel Onstar met nieuwe functies, zoals bijvoorbeeld het boeken van een hotelkamer.

Is er dan helemaal geen minpuntje op te noemen? Nou voor mij had het interieur wel wat minder hardplastic mogen hebben. Ik vind dat niet erg fraai en er wat goedkoop uitzien. Hieraan kan je nog merken dat de Ampera-E in de VS is ontwikkeld. Hopelijk zal de invloed van de nieuwe eigenaar Peugeot voor wat mooiere afwerking zorgen.

 

Ik denk dat je wel begrijpt dat ik erg enthousiast ben over de nieuwe Opel Ampera-E. Maar ik vind het ook een geweldige auto, juist omdat we met z’n allen toch voor een schoner milieu willen gaan. De Ampera is eindelijk een elektrische auto die, aan mijn eisen voldoet zoals een goede actieradius, ruimte en betaalbaarheid. Ze zijn nu net leverbaar, dus als je snel bent kan je er nog mee op zomervakantie. Ga dan op de camping in Frankrijk, Spanje of Italië lekker in je hangmatje eens rustig lezen wat voor mogelijkheden deze auto allemaal heeft. Maar vergeet niet op tijd te drinken. Fijne vakantie. De Opel Ampera-E is er vanaf €40.995,-

Jos Huffmeijer voor www.b4men.nl

Written by
Jos Huffmeijer

In 1994 raakte ik bijzonder gepassioneerd door de drank cognac. In de jaren daarna bouwde ik mijn kennis hiervan uit en startte in 1998 mijn bedrijf Le Nez Promotion om professioneel het mooie distillaat cognac te gaan promoten. In 2004 werd ik ambassadeur van Rémy Martin cognac waar ik mij nog steeds met heel veel plezier voor inzet.
Sinds ’n jaar of 5 schrijf ik ook voor B4men over drank en auto’s wat ik heel leuk vind en hier heel veel plezier aan beleef. Dat hoop ik nog vele jaren te blijven doen.

View all articles
Written by Jos Huffmeijer