Nintendo Switch Review – Een uitbreiding op de console familie

Toen de eerste trailers verschenen van de nieuw console van Nintendo, begon het toch wel heel erg te kriebelen hem aan te schaffen! Ze hebben hem gigantisch goed vertoont op video, waardoor Eline en ik eigenlijk hem meteen wilde halen en zelfs pre-orderen. Dit hebben we toch anders aangepakt in verband met Eline haar school. Ze moest namelijk haar opleiding nog afmaken en had een hoop belangrijke toetsen die ze nog moest doen. We hebben gewacht totdat het zeker was dat ze haar opleiding zou gaan halen, omdat je toch een hoop tijd in je nieuwe aanwinst zal gaan stoppen. Ga je misschien (lees zeker )minder snel leren. Dus heb ik GameMania Hoofddorp gebeld en konden ze er eentje voor ons vasthouden! We hebben gekozen voor de neon kleuren en het ziet er funky uit!

NINTENDO SWITCH: Van TV naar in je handen

Bij de trailer was duidelijk te zien dat je hem zo uit de docking station haalde en hem meteen mee kunt nemen. Dit maakt de Switch echt een hele fijne console! Als Eline even wilt gamen en ik zou dit ook willen op bijvoorbeeld mijn PS4, dan haal je de Switch gewoon uit de Dock en speel je direct verder… echt super tof! Ik kan je meteen zeggen dat het echt niet mijn New Nintendo 3DS vervangt, want de games spelen toch echt heel anders, ook al heb je een touchscreen. Verder is de handheld modus ook heel handig voor als je onderweg ergens heen gaat. Zo deden wij bijvoorbeeld met de Thalys naar Disney met ze allen op de 3DS. Nu zou je met één console samen kunnen spelen met vier mensen. Dit maakt het toch wel ook leuk om gezamenlijk spelletjes te spelen als je onderweg bent. Dit maakt de Switch echt heel erg uniek! Nu moet ik wel toegeven dat ik de Switch eigenlijk maar één keer in de docking heb gehad, omdat ik het soms ook gewoon fijn vind om in de stoel te zitten en te gaan gamen. Het scherm is in mijn ogen prima genoeg. Zeker voor de games zoals bijvoorbeeld The Legend of Zelda: Breath of the Wild, speelt fantastisch goed en is alles goed op te zien zonder dat je echt wat mist. Per game ligt het er wel aan hoelang je kan spelen zonder hem aan te sluiten op de oplader. The Legend of Zelda tja, dan kan je misschien maar max 2 uur spelen misschien 2.5 uur als het meezit en je brightness wat lager staat. Splatoon 2 daarentegen kan je wel een stukje langer spelen omdat dit grafisch wat minder nodig heeft en zo kan je echt lang doorgaan. Na 2 uur zat ik rond de 70%. Zeker een verbetering van de Switch ten opzichte van de Wii U, is dat je hem niet hoeft te syncen met je TV en hem dus echt handheld kan bespelen.

HARDWARE, DESIGN EN DE VERSCHILLENDE ACCESSOIRES

Ik ga niet al te diep in op de Hardware, zeker omdat dit niet echt voor de mensen die hem kopen van belang is maar wil toch nog even wat puntjes aankaarten mocht je hem gaan kopen. De dimensies van de Nintendo Switch zijn hetzelfde als die van de Wii U, alleen zal de Switch zeker wat scherper en feller zijn. Hij heeft een glossy 1280×720 pixels scherm. Het is niet het scherpste scherm, maar zoals ik hierboven al zij is dat prima te doen. Je ziet alles goed zonder dat je echt wat mist. Als we hem vergelijken met een iPhone 7 scherm die 326 PPI (pixels per inch) heeft, waarbij de switch 236 PPI heeft. Maar goed dit zorgt er ook voor dat de Switch dus iets langer meegaat omdat hij minder pixels hoeft aan te sturen. Buiten heb ik er nog niet mee gegamed, dus daar kan ik helaas geen oordeel over geven. Ik denk dat het net is als je met je iPad buiten zit en filmpje kijkt.

Boven het scherm heb je gelukkig een uitlaat voor de hitte. Eerst dacht ik dat er geen ventilator in zou zitten maar dit is gelukkig toch wel het geval, zodat hij de hitte goed kwijt kan. Want warm worden doet hij wel! Verder heb je zoals bij de 3DS een game card slot, 3.5mm koptelefoon jack en aan beide kanten een rails voor de Joy-Con controllers die in ons geval neon gekleurd zijn, maar die je ook in het grijs kan halen voor erbij. De achterkant heb je nog een standaard van plastic, beetje jammer want hij voelt ietwat fragiel aan. Achter de standaard zit nog een slot voor een MicroSD kaart, zodat je daar ook al je gedownloade games van de Nintendo Shop kan opzetten.

De Joy-Con controllers kan je ook los halen en aan de grip vastzetten zodat je een controller feel krijgt. Je kan ze ook los hebben en per persoon één Joy-Con controller gebruiken. Let wel als je het zwarte bandje vastklikt, dat je hem goed doet, want eenmaal fout erin geschoven krijg je hem er lastig uit (ja ik spreek uit ervaring, soms ben ik weleens niet zo snugger).

NU AL GENOEG GAMES OP DE MARKT?

Tijdens de release vond ik dat er te weinig games voor waren, als ik heel eerlijk ben. Vaak ook alleen van Nintendo. Nu merk ik na de E3 dat er veel publishers aan de slag zijn gegaan met de switch en zullen we denk ik zeker tijdens de feestdagen flink wat games krijgen, dan al niet van Nintendo zelf! Nu vermaak ik mij prima met de nu gereleasde games maar als dit je main console is zal het misschien wat tegenvallen. Ik denk zeker dat er meer gereleased zal worden dan op de Wii U.

Het voordeel ook is dat je gewoon 1 game hoeft te kopen en er met verschillende accounts mee aan de slag kan gaan. Dit is niet het geval bij de 3DS. Daar werd de save bewaard op het kaartje (mits je die had) en anders op je account van je 3DS. Nu kan je hem dus gewoon ‘delen’ wat wel fijn is!

Jullie zullen op de blog dus straks ook meer games zien van de Switch en ik heb er al sowieso twee gereviewd! Ik wilde eerst een tijdje ermee gespeeld hebben voordat ik een oordeel kon schrijven en ik moet zeggen dat ik hem super tof vind! We gaan in oktober naar China, dus daar zal hij zeker van pas komen in het vliegtuig.

EINDOORDEEL VAN DE SWITCH

Ik ben zeker tevreden over de Switch en zou het aanraden aan mensen die niet altijd op de TV kunnen gamen. Ook als je casual gamer bent, is deze console zeker aan te raden. Er zijn nu meerdere developers games aan het maken, waardoor hij wat meer de richting de PlayStation en Xbox gaat. Verder is de software nogal matig en puur als barebone. Ik hoop dat er sowieso wat multimedia apps op komen, want dan zou je hem daar ook voor kunnen gebruiken. Niet dat ik het per se nodig vind maar het is wel leuk om te hebben. Verder moet je goed opletten op de straps, want ze kunnen muurvast gaan zitten als je niet goed oplet.

Hebben jullie de Switch al in huis gehaald of wachten jullie nog even? Ik hoor het graag!

Tot volgende week!