DE INSIGNIA GRAND SPORT: HET NIEUWE “MAATPAK” VAN OPEL.

Soms kom je iets tegen dat zo goed bij je past dat het voelt als één geheel. De Fransen hebben daar een hele mooie uitdrukking voor: “Je suis …”. Met de aanslag op Charlie Hebdo op 7 januari 2015 in Parijs kreeg die uitdrukking wel een hele dramatische betekenis. Maar los daarvan geeft de uitdrukking heel goed weer dat iets helemaal van jou kan zijn.

De nieuwe Opel Insignia Grand Sport

Dit gevoel had ik pas geleden bij mijn eerste kennismaking met de nieuwe Opel Insignia Grand Sport. Het was gelijk liefde op het eerste gezicht met deze prachtige felrode 2.0 liter Turbo. Hij had alle toeters en bellen erop en eraan, maar toen ik later in de Online Edition reed was het gevoel hetzelfde. Wat een geweldige auto is dit. Het lijkt wel of Opel het hele concept “auto” opnieuw op de tekentafel heeft gelegd. Maar helemaal waar is dat niet want de nieuwe Insignia Grand Sport is geïnspireerd op de legendarische Opel Monza. De Monza was zijn tijd heel ver vooruit met het futuristische en sportieve uiterlijk. Dus de Insignia Grand Sport is, zoals de naam al doet vermoeden, sportiviteit van de bovenste plank met een perfecte aerodynamica. Uiteraard heeft de nieuwe Insignia wel de beschikking over de allernieuwste veiligheidsvoorzieningen en een heerlijk comfort. Om zijn sportiviteit te vergroten hebben ze het gewicht van de Insignia Grand Sport zo’n 175 kg en de Sports Tourer zelfs 200 kg verminderd. Dat gewichtsverlies zie je niet alleen maar merk je vooral tijdens het rijden. Hij heeft een fantastisch weggedrag. Verder heeft hij een langere wielbasis en heeft hij van binnen ook aardig wat meer ruimte dan zijn voorganger. Kortom de Opel Insignia Grand Sport zit als een maatpak.

Opel Insignia Grand Sport Specs:

Opel heeft bij de Grand Sport voor het eerst een compleet nieuwe AWD-systeem met torque vectoring toegepast. Hierdoor heeft de auto een optimale grip onder alle omstandigheden én een hele sportieve rijervaring in de bochten. In alle nieuwe Insignia’s zitten nieuwe motoren en hebben ze verbeterde transmissies. Hierdoor is o.a. het brandstof verbruik met 3% voor de benzinemotoren en maar liefs tot 10% bij de dieselmotoren verminderd ten opzichte van de huidige Insignia’s.

De nieuwe (aluminium) benzinemotoren zijn een viercilinder 1.5 Turbo met 103 kW/140 pk-vermogen en 250 Nm koppel tussen de 2000 en 4100 t/min. Ook is er een 1.5 Turbo met 121kW/165 pk. En wil je hem nog pittiger dan is er de 2.0 Turbo met een vermogen van 191 kW/260 pk en 400 Nm koppel tussen de 3000 en 4000 t/min. Deze krachtpatser is gekoppeld aan een hele nieuwe achttrapsautomaat en het geavanceerde AWD-systeem met torque vectoring. Dit vind je bij geen enkele andere auto in deze klasse.

De diesels van de nieuwe Insignia Grand Sport en Sports Tourer zijn uitgerust met een 1.6 CDTI-dieselmotor met 81 kW/110 pk-vermogen in combinatie met een vernieuwde zesversnellingsbak die minder interne wrijving geeft. Dankzij deze verbeterde dieselmotor en transmissie is het gemiddelde verbruik van de 110 pk-versie met 10% gedaald volgens de WLTP-test. Dus geen diesel-gate bij Opel. Als laatste is er nog de 2.0 CDTI-diesel met 125 kW/170 pk vermogen die verder geoptimaliseerd is. Een heerlijk beest van een auto waarmee je zelfs Max Verstappen zwaar onder de indruk krijgt.

De nieuwe Opel Insignis Grand Sport veiliger en comfortabeler

Maar Opel zou Opel niet zijn als zij op andere gebieden geen vernieuwingen had aangebracht. Dus zijn de nieuwe Insignia’s voorzien van de allernieuwste technologieën die het rijden veiliger, comfortabeler en nog leuker maken. Elke Grand Sport en Sports Tourer zijn voorzien van een uitgebreid infotainment systeem met touchscreen en van het Open & Start keyless entry systeem van Opel. Voor de veiligheid hebben alle Insignia’s de Opel Eye-systemen: Forward Collision Alert met voetgangersdetectie en automatische rem-ingreep, Lane Departure Warning, Active Lane Keep Assist met automatische stuurcorrectie en Following Distance Indication. Daarnaast zijn er ook zij-airbags voor de achter passagiers, gordelspanners achter en Automatic Crash Response standaard aangebracht.  Kortom de mensen van Opel houden heel graag hun klanten heel.

De eerste generatie Insignia werd in 2009 uitgeroepen tot “Auto van het Jaar” en inmiddels zijn er meer dan 900.000 Insignia’s verkocht. Je kan dus wel van een zeer succesvolle auto spreken. De verwachtingen van de nieuwe Insignia’s Grand Sport en Sports Tourer zijn dus hooggespannen. Maar gezien de reacties op deze nieuwe Opels tijdens de wereldpremière op de Autosalon van Genève afgelopen maart én mijn eigen rijervaringen zal het succes van de nieuwe Grand Sport en Sports Tourer die van de vorige Insignia’s met gemak gaan overtreffen.

De prijzen van de Opel Insignia Grand Sport lopen vanaf € 33.695,- op tot € 42.745,- en van de Insignia Sports Tourer van € 34.945,- tot € 44.245,- . Dit zijn de consumentenprijzen inclusief BTW/BPM én afleverkosten. De auto’s zijn direct bij de dealer te bestellen, dus een mooie gelegenheid om hiernaartoe te gaan voor een proefrit in deze geweldige auto. Wie weet roep jij na afloop ook “Je suis Opel Insignia Grand Sport!”

Jos Huffmeijer voor www.b4men.nl

Written by
Jos Huffmeijer

In 1994 raakte ik bijzonder gepassioneerd door de drank cognac. In de jaren daarna bouwde ik mijn kennis hiervan uit en startte in 1998 mijn bedrijf Le Nez Promotion om professioneel het mooie distillaat cognac te gaan promoten. In 2004 werd ik ambassadeur van Rémy Martin cognac waar ik mij nog steeds met heel veel plezier voor inzet.
Sinds ’n jaar of 5 schrijf ik ook voor B4men over drank en auto’s wat ik heel leuk vind en hier heel veel plezier aan beleef. Dat hoop ik nog vele jaren te blijven doen.

View all articles
Written by Jos Huffmeijer