Ik heb voor de blog al veel auto’s gereden maar nog nooit zat ik in een Volkswagen. Er hebben wel wat Volkswagens op de blog gestaan maar deze zijn allemaal gereden door mijn vader. Deze keer was ik aan de beurt. Op naar Pon Nederland om de Golf Variant Alltrack op te halen en een week lang aan mijn kritische mening bloot te stellen.

De Golf Variant Alltrack 1.8 TSI

De Golf is voor veel mannen een auto met heel veel jeugdsentiment. Ik ben waarschijnlijk één van de weinige mannen die op zijn 35e voor het eerst plaats neemt in een Golf. De Golf Variant Alltrack 1.8 TSI is een mooie auto op het eerste oog. Hij oogt stoer maar ook vriendelijk. Het eerste wat wij (mijn vrouw en ik) tegen elkaar zeiden was dat het één van de meest echte gezinsauto’s is die wij ooit gereden hebben. Hij is groot maar niet te, hij oogt stoer maar niet te en hij sportief maar niet te. De Golf Variant Alltrack is speciaal voor gezinnen die net even iets avontuurlijker zijn ingesteld. De auto staat wat hoger op zijn poten en de vierwiel aandrijving brengt je net even verder het bos in. Versterkte onderdelen op de kwetsbare plekken zorgen ervoor dat de auto een heftig terrein moet aankunnen. Dit ziet er ook stoer uit en geven de auto een net andere look dan de in mijn ogen wat truttige normale Golf Variant.

Een week rijden in de Golf Variant Alltrack 1.8 TSI

Een auto moet niet alleen maar mooi ogen maar moet vooral lekker rijden. Iets wat ons opviel was de enorme kofferbak, dit is echt ideaal voor ons als gezin met een grote hond. Echter heeft de grote ruimte in de kofferbak wel als nadeel dat de beenruimte achter in wat krab is. Mijn dochters zaten redelijk met de knieën in de nek. Dit vind ik wel een minpuntje. De ruimte in de auto voelt goed en door het hele grote panoramadak voelt hij nog ruimtelijker. Ik moest even wennen aan de hoek van het dashboard met de tellers. Die is wat anders dan normaal en lijkt iets meer naar de bestuurder gekanteld. Dit went echter wel. Iets waar ik niet aan kon wennen is de hardheid van de voorstoelen. Ik kreeg geen lekkere zit te pakken en de stoel voelde erg hard, vooral in de onderrug. Ik was overigens de enige die hier last van had. Marie Louise had geen enkel probleem met de stoel. Sterker nog die was echt heel erg te spreken over de auto en het rijden met de auto. Iets wat ik wel echt een gemiste kans vond is ook weer de voorstoel. Deze heeft stoelverwarming en zelfs massage maar ik moet hem wel met de hand instellen in verschuiven. Ik heb helemaal niets met massage in de stoel maar vind het de zo armoedig als ik de stoel zelf moet schuiven. Dit stukje is voor mij echt een ding wat niet helemaal in balans was. Dit was overigens de rest van de auto wel! De auto rijdt heerlijk. Hij is goed geveerd en rijd strak zonder oncomfortabel te worden. De motor is krachtig en erg snel. Wat ons alleen opviel was dat hij wel heel even nodig had om te reageren op het instappen van het gas. Sta voor het stoplicht en trap het gas in, dan heeft hij even 2 seconde nodig om te reageren. De bochten zijn heel goed in te sturen en je hebt een mooie controle over de auto. Eerlijk is eerlijk, het is verder echt een lekker rijdende auto.

De conclusie na een weekje rijden met de Golf Variant Alltrack 1.8 TSI

De prijs van de Golf Variant Alltrack 1.8 TSI is € 41.191,- en dat vind ik best wel hoog als je weet dat er al een Golf Variant is vanaf € 25.849,-. Ik heb nog geen andere Variant gereden, dus weet niet of dit grote verschil echt een meerwaarde heeft. Ik vind de auto wel heel prettig en je zal geen gebrek aan ruimte hebben. Op wat kleine minputjes na is de auto helemaal in balans en zou dit een auto zijn die wij als gezin best kunnen rijden. Ik geef de auto een dikke 7,5