Game review: Sniper Ghost Warrior 3 (PS4)

Get your sniper ready cause we are going to pop some heads!

Dat is wat City Interactive, de makers van deze derde game in de serie reeks willen dat je doet! En zeker op het gebied van snipers in een game verwerken zijn ze wel goed in, heel erg goed zelfs in mijn ogen. We gaan het dus vandaag hebben over Sniper Ghost Warrior 3. Ik heb zelf nooit de vorige versies gespeeld, maar wel ooit eens een Sniper Elite game. En ik vond in het begin meteen al dat je toch wel op wat meer dingetjes moet letten dan bij Sniper Elite!

Sniper Ghost Warrior 3

Snipper Ghost Warrior 3 speelt zich af in Georgië, waar al een tijdje een burgeroorlog aan de gang is. In het begin bij de tutorial loop je samen met je broer en leg je een klein parcour af om de basics onder de knie te krijgen. Bijvoorbeeld je scout mode, die zorgt ervoor dat jij dingen kan zien zoals bijvoorbeeld voetstappen of waar wapens zitten op een auto en zo ook enemies kan taggen. Scout mode is dus eigenlijk een soort zesde zintuig die je hebt en in deze game komt hij heel vaak als geroepen! Soms ben je wel te laat en ren je te hard, tja dan word je ook flink gepakt door één van de wilde dieren die rondlopen, zoals de wolf. Maar goed… vuistjes bij elkaar en ja, liever die wolf dood dan ik denk ik dan maar.

Verder heb je naast je wapens, waar ik zo nog even op terug kom, ook nog een extra handige gadget namelijk een drone! Onmisbaar in deze tijd I guess. Met dit kleine dingetje vlieg je boven vijandelijk gebied, je scant de omgeving en zo kom je te weten waar je enemies precies zitten. Super handig, een soort verlengde van scout mode kan je het wel noemen. Zorg ervoor dat je niet té dicht vliegt op een vijand, want ze merken je op en dan ben je gewoon echt keihard de sjaak. Mijn difficulty had ik niet op al te hoog gezet zodat ik de verhaallijn lekker kon volgen, maar je bent sneller dood dan je denkt.

Na de tutorial werd je dus gedropt in een openwereld, maar duurt wel even. Deze game moet heel lang laden op de PS4 en ik denkt dat het komt juist door die openwereld. Niemand zit natuurlijk meer te wachten op laden in het spel zelf, mij kan het eigenlijk niet zo veel schelen. Alleen loopt het wel lekker soepel over. Afijn…. kan ik tenminste meteen een stukje schrijven. Scheelt ook weer en is het nog vers in mijn hoofd. Maar damn de graphics van de omgeving zijn super, kan ook niet anders dankzij de Cryengine 3, alhoewel de characters van mij wel een beetje meh waren. Verder zijn de enemies soms wel een beetje te voorspellen en zijn ze soms echt gewoon super achterlijk dat je zelf achter ze aan moet rennen.

De wapens en het snipen zelf

Je hebt echt een shitload aan spullen, wat voor mij even overkwam als ‘wow’. Je kan ieder ding aan je wapen zowat upgraden/veranderen. Denk hierbij aan de scope op je wapen of de silencer, de grote van je magazijn en natuurlijk de camo. Deze is goed gejat van de CoD franchise met lekker velle kleurtjes, die toch echt wel dik zichtbaar zouden zijn in het echt. Zoals de amerikaanse vlag om maar een voorbeeld te noemen F’yeah ‘Murica! *screeching eagle sound*. Daarbij heb je ook verschillende kogels, van normale tot anti-vehicle. En dan ook nog eens de hoeveelheid gadgets die je hebt pfff. Het was in het begin voor mij best overweldigend maar wende eigenlijk al vrij snel. Let zeker goed op in het begin, dat je genoeg silencer repairkits meeneemt, anders horen ze van heinde en ver, en dat is juist net niet de bedoelding… toch?

CI heeft er voor gekozen dat je met sniper kan schieten, maar je hebt ook machine geweren, pistolen of gewoon een dik mes. So many ways so many fun! Het snipen is echt geweldig in deze game, gelukkig had ik het snel onder de knie maar ik kan zeker begrijpen dat het lastig is. Je moet namelijk goed op letten welke richting de wind staat en dat je scope goed staat afgesteld met incline. Dit wil zeggen dat als je een target 200 meter verder ziet, je je incline zodanig moet aanpassen dat hij daar ongeveer in de buurt komt. Anders gaat je kogel of te snel naar beneden of je schiet er helemaal bovenuit. Dus wat doe je, je gaat een goed plekje zoeken zorgt ervoor dat je bipod uitstaat zodat je niet je adem in hoeft te houden als je schiet en hij stabiel blijft staan. Wacht tot je targets geverifierd zijn en dan is het zaak om zonder gesnapt te worden je targets om te leggen.

De openwereld is hierbij wel leuk maar in mijn ogen niet echt nodig, want de missies zijn namelijk wel rechtoe rechtaan. Alleen dan in een andere omgeving of net op een andere hoek. Maar de skills zijn dan wel weer handig voor de openwereld die bestaan uit de woorden van deze game Sniper Ghost Warrior, sniper long distance ghost zegt het eigenlijk al dat staat voor stealth en warrior voor close combat. Bugs heb ik weinig gezien, maar mijn buggy bleef wel heel erg raar vastzitten omdat ik tegen een bewegwijzer aanreed en vervolgens zat ik met mijn motorkap in de bewegwijzer en de boom zat ietsie pietsie te strak waardoor ik alle kanten op werd geslingerd behalve uit die bewegwijzer.

Sniper 3 Ghost Warrior Eindoordeel

Deze game is echt leuk als je gaat voor puur snipen. Daar is de game echt ijzersterk in en daar gaat de serie in principe over. Als je net zoals ik door sommige dingen heen kan kijken, is het echt leuk en kan je er aardig wat uurtjes mee vermaken. De side missies doe ik dan weer minder en is soms ook niet echt nodig in mijn ogen.

Ik hoop dat jullie genoten hebben van de review, en zie jullie snel weer op de blog!