Game review: Horizon Zero Dawn (PS4)

Wat was ik stoked voor deze game! Ik heb er lang op moeten wachten maar daar is hij dan eindelijk. Horizon Zero Dawn, een playstation exclusive gemaakt door de bekende Amsterdamse Guerrilla Games. Misschien ken je ze wel van de Killzone series die ook PlayStation exclusive zijn. Het duurde maar liefst zes jaar voordat ze de game releasde en ik ben één van de gelukkige die hem mag reviewen.In het kort, Horizon Zero Dawn is een single player RPG met een vleugje van actie en avontuur. Dit hebben ze netjes verpakt in een game en ik moet heel eerlijk zijn dat samen met de openwereld het ze wel heel erg tof hebben uitgevoerd. Samen met de cinematics en verhaallijn maakt het helemaal compleet, tot op de kleine details in het hoofdmenu. Maar ik ga alweer te snel voorruit en ik zal eerst wat meer uitleggen over waar deze game nu precies over gaat. Verder zal ik niet teveel ingaan op de verhaallijn, want zelf vind ik dat altijd jammer als je het zelf nog wilt spelen en het gespoiled wordt.Horizon Zero Dawn is een wereld die overgenomen is door de natuur en robots, die robots zijn gebasseerd op dieren en dinosaurussen. Hierdoor ziet de wereld er ruig uit, maar heeft het ook zeker hele mooie plekjes waarbij je wow zegt. Je speelt als Aloy, en daar gaat de verhaallijn ook over. Aloy is een paria, wat bij ons een uitgestotene betekend. Het verhaal begint al vrij heftig in het begin en dit loopt zo helemaal door. Als ik heel eerlijk ben speel ik vaak een spelletje omdat het tof is en luister ik niet zo nauw naar de verhaallijn omdat die gewoon vaak niet al te boeiend zijn en soms gewoon echt nergens op slaan. Bij Horizon Zero Dawn kijk, lees en luister ik overal naar wat ik tegen kom. Het raakte mij heel erg en dat was wel bijzonder, dus een sterk en mooi verhaal is het zeker! Gelukkig ook niet lastig om te volgen en dat scheelt ook een hoop. De muziek, voiceovers en geluiden passen allemaal zo goed met elkaar en iedere zijmissie pakte ik eigenlijk al automatisch op omdat je gewoon heel nieuwsgierig wordt wat ze precies nodig hebben.Het spel heeft ook een hoop actie. Aloy kan je maar beter niet tegenkomen als je tegen haar moet vechten want ze pakt haar speer of pijl en boog en dan ben je best wel de sjaak. Je gebruikt namelijk niet echt brute kracht, maar moet tactische beslisingen maken met betrekking tot wapens die je op voorhand hebt liggen. Denk hierbij aan booby traps neerzetten om vervolgens de mechanise beesten af te maken met je boog of eventueel je speer. Ook heel sneaky en stealthy, van hoog springen of tussen het gras liggen en dan je klus te klaren. Hoe dan ook, je hebt een hoop manieren om je vijanden om te brengen en soms vereist dat net een andere aanpak.Het spel heeft niet alleen een hoop actie maar ook avontuur, dit verwerken ze niet vaak in een RPG. Zo moet je een hoop spullen harvesten om dingen te upgraden of om juist aan handelaren te verkopen. Of hoge bergen beklimmen, maar hoe kom je daar vanaf? Nou gewoon lekker abseilen! Dit ging bij mij soms wel even fout omdat ik vergat te springen, en ja je raad het misschien al, dan val je te pletter op de grond. Dit was vaak van vrij hoog en it doesn’t look pretty. Ik denk tot nu toe dat ik vaker dood ben gegaan van vallen van grote hoogte dan van de aanvallen van de vijanden. Mocht je nu lekker bezig zijn met harvesten van onderdelen, zal je merken dat je inventory het niet meer aankan en tegen je zegt ‘ja vol is vol vriend’. Gelukkig heb je dan vaak wel de meeste benodigdheden om je buidels te upgraden en meestal kijk ik dan van alles na of ik het eventueel kan upgraden. Denk hierbij extra arrows of potions die je kan dragen.Het levelen van Aloy gaat volgens een skilltree, je krijgt skillpoints en die kan je toewijzen aan een bepaalde skill. Hierbij heb je keuze uit drie categorieen. Dus het is verstandig te kijken wat je op dat moment nodig hebt en daar je punten op in te zetten. Verder is het verstandig de quests die je krijgt bij bijvoorbeeld als je een wapen krijgt meteen uit te voeren want dat is namelijk dikke vette EXP! Zo kan je snel je skilltree uitbreiden en van Aloy een uber hunter maken. Ook bestaat het spel uit Cauldrons, het is optioneel maar zijn wel leuk om te doen! Je moet het zien als dungeons waarin je flink moet springen, een soort jumping puzzles.De game mechanics en de manier waarop de game is opgebouwd is subliem. Ik kan dit de laatste tijd helaas niet vaak zeggen, want ik vind dat developers games soms te snel uitrollen en dan helemaal vol zitten met fouten. Ik merkte echt dat Guerrilla ervoor wilde zorgen dat mensen meteen vanaf versie 1.00 een goed gevoel erbij hadden. Dit hadden ze zeker waar gemaakt! Alles verloopt soepel van de AI (artificial intelligence) van vijanden tot het wegduiken van Aloy. Alles werkte perfect en ik heb geen één keer mee gemaakt dat het niet lekker liep. Om nog even terug te komen op de AI van de vijanden, en dan voorral op die van de mechanische beesten. Is dat ze echt gewoon goed nadenken met wat hun volgende stap of aanval is en ze rennen letterlijk over je booby traps soms heen. Het zijn dus zeker geen domme vijanden. De graphics zijn echt super mooi en daarbij laat Horizon Zero Dawn ook echt zien tot wat de Playstation 4 nu eigenlijk allemaal in staat is en volgens mij hebben ze echt het maximale eruitgehaald zonder enige nadelen op de framerate. Het enige wat soms een beetje a bit to much is, zijn de lens flares. Een lens flare houd in als je in de zon kijkt dat je een flinke gloed ziet, dit is soms wel echt een beetje teveel zonder dat je uberhaupt direct de zon in kijkt.Wat ben ik blij dat ik deze game speel en ik ben er nog lang niet klaar mee. Ik hoop dat jullie hem net zo leuk vinden, of dat jullie hem misschien wel overwegen te kopen na het lezen van deze review. Mocht dat het geval zijn laat het mij dan weten in de reacties ik ben namelijk wel benieuwd. En als ik nog wat tips mag weg geven, ik heb een hele goede tip gekregen van mijn beste vriend. Zorg ervoor dat je altijd genoeg materials hebt voor fast travel packs of dat je er in ieder geval genoeg bij je hebt. De gamemap is namelijk vrij groot en mocht je nu toch in een dik gevecht terecht komen en al je materials moeten gebruiken voor arrows, weet dan wel dat je dan in ieder geval lekker lang bezig ben met wandelen. Verder zou ik doen wat jij het leukst vindt om te doen, deze game heeft geen volgorde of plan van aanpak. Het levelen is in mijn ogen namelijk niet het belangrijkste, maar zeker wel heel erg handig, dus wil je eerst de verhaallijn afmaken en later de zijmissies zou ik dat gewoon lekker doen.Dit was hem dan weer voor deze week! Na het schrijven van deze review krijg ik in iedergeval weer kriebels om verder te spelen, dus dat ga ik nu lekker doen. Ik zie jullie graag weer terug bij de volgende game review.