Game Review: FIFA 18 (PS4)

Wat gebeurt er nu Nick? Jij begint aan FIFA? Jazeker! FIFA heb ik zo af en toe gespeeld bij iemand. Het zijn altijd lekkere games om gewoon even samen een potje te spelen en voor mij was dat altijd wel genoeg. Tot nu dan. Ik kreeg de kans van EA Sports om FIFA 18 aan de tand te voelen en daarbij moet ik je wel melden dat ik niet zelf een FIFA heb gehad maar zoals ik al uitlegde altijd bij een vriend of familielid speelde. Ik vond het zeker leuk om deze game te ontvangen omdat mijn zwager mij altijd al eens wilde verslaan met een potje FIFA. Ik zei tegen hem dat ik goed zal gaan trainen, zodat de vernedering aan mijn kant laag blijft. De review was voor mij tevens ook een training!

Van ooit in de Fjes spelen, een top team bespelen.

Met voetbal heb ik niet zo heel erg veel maar ik ben wel eens mee geweest naar een wedstrijd en ik moet zeggen dat de sfeer wel super is in een stadion. Ik weet hoe de regels in elkaar zitten, dus ik denk dat ik wel een review kan schrijven! Het hoofdmenu was voor mij even wennen. Het bevat een hoop opties en ik vroeg mij eigenlijk wel meteen af waar moet ik nu in godsnaam beginnen?! FUT was denk ik te challenging voor het begin, dus ben ik maar de career mode begonnen met AJAX en natuurlijk heb ik mijn eigen speler gemaakt! Wat zal mijn opa trots zijn geweest, dat zijn kleinzoon in AJAX speelt haha. Eerst flink wat trainingen doorlopen, zodat ik straks niet alleen maar ging button bashen. Tevens had ik het moeilijkheidsniveau niet op het allerlaagste gezet, zodat het nog wel een beetje een challenge was.

Potje spelen?

FIFA 18 draait op de Frostbite Engine V3, die werd al gebruikt in FIFA 17 (en wordt ook gebruikt door andere EA Games zoals Battlefield 1 etc). Ze hebben het één en ander gepolijst qua tribune en publiek en ik moet zeggen dat het er allemaal wel heel strak uitziet! Daarbij heeft FIFA 18 ook wat aanpassingen gedaan aan de AI (artificial intelligence) Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik er niet zo heel fan van ben en dat ik het vrij traag vind spelen. Hierbij had ik met FIFA 17 minder last van toen ik samen met iemand een potje speelde en dat het allemaal net even wat sneller loopt. Gekke glitches ondervond ik dit keer niet. Ik vraag mij wel af of het zo blijft, anders hebben we weer leuke YouTube videos. Voor de rest had ik de trainer aanstaan die zorgde ervoor dat naast het poppetje dat ik bediende een kleine uitleg gaf welke controls ik kon gebruiken en wat handig was vervolgens te doen. Dit heeft mij goed geholpen met het onthouden van de verschillende acties die een speler kan ondernemen. Al was de computer AI redelijk goed ingesteld, op mijn niveau kon ik gelukkig de potjes wel winnen, maar een niveau hoger was teveel geweest.

The Journey: Hunter Returns

Een leuke toevoeging vind ik toch ook wel de story mode. In een kleine video word je eerst bijgepraat wat er voorafgaand was gebeurt, zodat je niets mist van het huidige verhaal. Je speelt namelijk met de speler Alex Hunter. De story mode is een combinatie van video cutscenes, trainingen, matches en gesprekken. Verder heb je ook een loyale fan base die je zo nu en dan kan nakijken. De bedoeling is dat je zo goed mogelijk je best doet zodat je blijft groeien. Hoe beter je speelt met Alex Hunter wordt hij naarmate je ook weer traint beter met de passes en bijvoorbeeld het afmaken van een doelpunt. Ook leert hij hierbij de skill moves wat ook wel tof is.

Online of toch maar liever offline?

Match day met mijn zwager. Hij stuurde mij een PS4 invite om een potje te spelen. Ik wist dat hij vanaf dag 1 ook flink aan het oefenen was, dus ik dacht dit gaat vrij lastig worden, maar een uitdaging is altijd wel leuk. Althans… Het begon in ieder geval niet zo soepel, gigantisch veel lag en het spel was al bijna een maand uit. Mijn internet verbinding was prima en zo ook die van mij zwager, die zit gewoon vast met een ethernet kabel. Met Destiny 2 of CoD heb ik nog nooit zo’n last gehad van lag. FIFA 18 spande echt de kroon en werd het potje soms echt frustrerend, waarbij hij maar eigenlijk een kwart van de tijd niet lagde. Ik heb daarna eigenlijk geen online potje meer gespeeld, dus misschien moet ik het toch maar weer een keer proberen. (want het is wel gigantisch leuk!) En ja, mijn zwager heeft mij echt dik ingemaakt en doelpunten scoren zat er voor mij niet in. De keepers deden in ons potje wel goed hun werk maar soms heb ik wel het idee dat ze de bal te laat zien aankomen. Die rematch komt er nog wel en hopelijk wel lag vrij.

Ik moet zeggen dat ik FIFA 18 wel heel erg leuk vind maar dat je zeker goed moet oefenen voordat je het überhaupt maar online probeert. De game zit wel goed in elkaar, alleen vind ik dat het soms qua passes en bewegingen wat looiig aanvoelt. Als je dat gewend bent, zul je de potjes ook weer wat beter spelen. Dit zal dus ook wel gewenning zijn. Verder ziet het er grafisch top uit! Een hoop keuzes met betrekking op game modussen en trainingen. Een lekker spelletje om weg te spelen, samen op de bank of een vriendschappelijke wedstrijd online.