Game Review: Fallout 76 (PS4) – Was Online ‘The Way To Go?’

Ik vind het lastig deze Fallout 76 game review te beginnen. Er is een hoop gedoe geweest rondom de release en überhaupt dat er aangekondigd werd dat hij online only zou zijn. Nu wacht ik liever toch altijd de game zelf af en ga ik niet op de hype-train in. Het jammere is dat verandering bij veel mensen gezien wordt als ‘eng’ en ‘blijf lekker bij het oude’. Van Bethesda vond ik het daarom ook een gewaagde stap en ben ik blij dat ze het geprobeerd hebben! Ik neem jullie deze week mee naar het Post-apocalyptische West Virginia! “Country roads, take me home.
To the place I belong. West Virginia, mountain mama. Take me home, country roads”

Take your buddies with you!

Het doel van Fallout 76 is toch net even anders zijn dan de afgelopen delen. En zoals ik al zei vonden veel mensen dat stom. Nu had ik er eigenlijk wel zin in en heb ik ook deels deelgenomen aan de B.E.T.A. en heb die dan ook samen gespeeld. Om het avontuur samen te spelen met andere in één wereld was eigenlijk best wel heel erg leuk! Game bugs daarbij daar gelaten. Je kan andere mensen dus ook vermoorden, eigenlijk is het dus een soort van PvP (Player vs Player) maar bij mij is het nog niet gebeurt dat iemand mij heeft geschoten of geslagen heeft. Ik merkte wel dat als je samen speelt, de evenementen net even wat leuker en toegankelijker zijn. Als je ze alleen speelt wordt het toch wel een tikkeltje lastig. Zoals bij de voedselfabriek.

Verdere gameplay en graphics

Wat verder eigenlijk ook onveranderd is gebleven zijn de graphics. Althans in zekere zin. Er wordt namelijk nog steeds gebruikt gemaakt van de oude engine die al gebruikt wordt sinds Skyrim. Klaarblijkelijk had de engine ook zijn beperkingen in 76 en misschien loopt mede daarom het spel niet altijd even soepel. Het spel speelt eigenlijk ook zoals Fallout 4. Het enige wat je niet kan doen is even snel op je pipboy kijken om iets aan te passen, want het spel word nu niet meer gepauzeerd. Dus zorg er eerst voor dat je verschuild staat, anders wordt je door enemies afgemaakt. Ik merkte zelf ook dat ik minder gebruik maakte van V.A.T.S. Dat is een systeem die je helpt met schieten. In de vorige series gebruikte ik die eigenlijk altijd, anders kon ik niet echt wat raken. Nu ik er redelijk aan gewend ben zonder, moet ik zeggen dat ik soms wel alsnog in de stress schoot.

Algemene indruk

Ik vindt dat Bethesda een brave stap heeft gemaakt om het deels online te maken. Ik moet zeggen dat ik het merendeel wel leuk vond. Alleen merk ik toch dat ik vaker in mijn eentje speelde. De NPC’s waren in mijn ogen ook echt een groot gemis. Je hoorde nu een cassettebandje spelen waar het verhaal werd verteld. De quests waren veelal van hetzelfde gebaseerd en dat maakt het toch stukken minder. Ik hoop dat de volgende Fallout gebruik gaat maken van toch een nieuwe engine en dat ze toch de NPC’s terugbrengen. Het online gebeuren mogen ze wat mij betreft best houden, het is namelijk wel leuk om andere mensen in jouw wereld te zien rondlopen.

Dit was dan alweer mijn laatste game review van het jaar! In het nieuwe jaar begin ik meteen weer met super leuke games die de afgelopen twee maanden zijn uitgekomen.