Game Review: Death Stranding (PS4) – Post Apocalyptische Pakketten Bezorger

game review Death Standing

Ik wist eigenlijk niet hoe ik deze review moest gaan starten. Voor de mensen die Hideo Kojima kennen, weten dat hij bizarre games maakt. Dit zou er dus ook weer zo eentje zijn. Ik ben ook bij de pre-release party geweest in Amsterdam en daar heb ik een floating sessie gehad. Dit paste heel erg goed binnen het thema van deze game. Na de floating sessie zou je je als herboren voelen. Nu moet ik zeggen dat mijn stressniveau inderdaad goed gezakt was. Het zal in de review wel duidelijk zijn waarom ze deze activiteit hadden gekozen voor bij deze game tijdens het launch event.

Koerier op pad

Je speelt als koerier genaamd Sam Porter Bridges. Het speelt zich af in een postapocalyptische wereld. Althans voor een deel. Doordat de wereld door iets getroffen is, moeten de koeriers ervoor zorgen dat ze alle pakketjes van A naar B brengen. Nu is jouw doel als Sam Porter Bridges ook nog eens ervoor te zorgen dat alle onderlingen onderkomens aan elkaar gekoppeld worden. Waar je daar tussendoor geteisterd wordt door regen, wat de tijd versnelt en tevens je kratten kapot maakt kom je ook nog BT’s tegen. Dat zijn wezens van het hiernamaals.

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik er tijdens het spelen in het begin best wel wat moeite mee had wat ik er nu precies ervan moet vinden. Na toch wel flink wat uurtjes te hebben gespeeld, begon ik het langzaamaan steeds meer te begrijpen. Toch zijn sommige dingen nog steeds bizar, vaag en van een hele andere dimensie. Als je al het idee hebt dat je een PostNL bezorger gaat worden, zou ik dit spel ten zeerste afraden. Je moet je wel kunnen inleven in het karakter en tegen een film-achtige setting kunnen. Het is dus niet zo maar een spel.

Het pittigste zijn toch de BT’s en ervoor te zorgen dat al je pakketjes netjes en heel aankomen. Ik heb echt momenten gehad dat ik het spel heb uitgezet omdat het redelijk frustrerend kan zijn als er BT’s heel dicht in de buurt zitten. Je hebt namelijk op je buik een baby…. ze noemen ze ook wel bridge baby’s. Die helpen je mee om je langs BT’s te omzeilen door te gaan huilen. Maar laat de baby niet teveel in de stress jagen, anders heb je twee problemen.

Launch event

Tijdens het launch event kreeg ik ook de kans om mee te doen aan een floating sessie bij Koan Float. Je zit in een soort capsule met warm water wat heel erg zout is. Hierdoor drijf je en kom je heel erg tot rust en voel je je hierna als herboren. Gelukkig doe ik ook thuis aan mindfullness, dus tot rust komen in die capsule was voor mij geen probleem. Wel tof dat het goed bij het thema paste, want ik voelde me toch een beetje als een bridge baby haha!

Een aparte game, die soms onbegrijpelijk is maar toch af en toe zo lekker wegspeelt en waarbij  het leuk is andere mensen aan te moedigen zonder een hogere druk van rankings en dergelijke. Je moet wel houden van een game met een bizar verhaal en je proberen erin te verdiepen. Misschien zullen de eerste uurtjes raar aanvoelen. Uiteindelijk zal je het echter steeds meer gaan begrijpen.