Game Review: Anthem (PS4) – Een Destiny Killer?

Anthem Review B4men uitgelicht

Veel mensen hadden het erover dat Anthem de redende game zou moeten worden voor Destiny fans. Omdat Destiny namelijk niet altijd in het goede daglicht stond en ze met updates best wel flinke aanpassingen hadden gedaan. Ik hoopte dat Bioware deze game zou publiceren en mij als fervent Destiny fan een andere kant kon laten zien dat misschien “perfectie” ook mogelijk is vanaf dag één.

Vliegende pakken winnen de race?

Ik heb de Anthem demo ook gespeeld en daarbij kan ik je wel meteen melden dat ik mijn hoop niet al te hoog had liggen. Omdat tegenwoordige Beta’s van games echt ondermaats zijn. De laatste beste Beta in mijn ogen was die van Minecraft. Daarbij voelde Anthem toch niet compleet, bugs die goed aanwezig waren en servers die toch overbelast werden. Toen eenmaal de release was en ik de game kreeg om hem te reviewen stapte ik al toch anders het spel in. Met de hoop dat het meeste al verholpen zou zijn. Ter vergeefs bleek dat niet het geval en sloot mijn PlayStation 4 volledig af. Dit was een van de eerste game uren die ik er in stak. In dit geval had Anthem toch wel een turbulente start.

Anthem javelin in een grot

Anthem’s Gameplay

Toch moet ik niet volledig negatief zijn want dat was ik ook zeker niet! De game gaf mij wel een gevoel van een ander soort spelen binnen een sandbox game. Het vliegen is echt fenomenaal! De besturing is makkelijk te controleren maar kan soms moeilijk te beheersen zijn.

Anthem game actie in de lucht

je hebt namelijk verschillende soorten Javelins zoals ze het noemen. Uiteindelijk had ik gekozen voor de Storm Javelin. Bij dat pak moet je dus zorgen dat je zo lang mogelijk de lucht in blijft, omdat daar je schild het sterkst is. Maar je kan ook niet te lang zweven of vliegen. Dan raak je namelijk oververhit. De combinatie met skills en schieten werkt ook wel heel erg super. En heeft inderdaad wat weg van Destiny. Het looten van spullen en het vervolgens upgraden daarvan zal dus ook niet anders aanvoelen. En de keuze in verschillende wapens is zeker wel genoeg, en voor ieder wat wils.

Verhaal waardig?

Anthem had in mijn ogen wel iets minder verhaal dan bijvoorbeeld Destiny. Het bleef dus niet altijd hangen bij mij, daar in tegen heb ik wel vrienden die het wel een tof verhaal vonden! Het voelde soms ook een beetje verplicht om met iedereen te praten om weer wat missies te krijgen. Sommige karakters kon je gewoon een gesprek mee voeren zonder dat er wat uit kwam en als je daar zin in had kon je dat gewoon doen. Je krijgt hier trouwens ook reputation voor. Zo wordt je dus ook een beetje gestimuleerd om goede antwoorden te geven en om dus te gaan praten. De lore in het spel kan je ook allemaal terug lezen in het menu, en zo ook random spullen van de grond of kastjes pakken kan je de verdieping van dat gene wat je hebt gepakt opzoeken.

Onderwat met Javelin suit in Anthem

Eindoordeel Anthem voor de PlayStation 4

Ik moet ook eerlijk toegeven dat ze wel hun best doen om de game een beetje snel te updaten en de problemen eruit te halen. Ze hebben ook al een year 1 plan gemaakt, waarbij ze aangeven wat er allemaal gaat komen. Alhoewel ze beter in het begin net even iets wat meer missies hadden mogen doen, zodat de replay value een stuk hoger ligt. Zeker als ze verschillende strongholds hadden. Waarbij je er nu maar eentje kan spelen. Die strongholds zijn een soort eindmissies. Daarbij is het wel fijn dat je gewoon samengevoegd wordt met andere mensen zodat je hem wel kan spelen en niet zelf een groep hoeft te zoeken. Uiteindelijk is Anthem een prima game als je door wat dingen heen kan kijken. Zeker dat ze nu ook goed onderweg zijn om het te verbeteren hoop ik dat mensen toch blijven hangen zodat je de missies kan blijven spelen.

Javelin suit Anthem