Filmrecensie – Sicario: Day of the Soldado (2018)

Langs de Mexicaans-Amerikaanse grens is een verscheurende drugsoorlog aan de gang. Kartels proberen Mexicaanse vluchtelingen de grens over te helpen – in ruil voor een flink pak geld. Aan het andere front werkt de drugspolitie samen met de overheid om deze smokkelaars de kop in te drukken. Met in de hoofdrol onder anderen John Brolin (Infinity War, Deadpool 2), Benicio del Toro (The Last Jedi, Guardians of the Galaxy) en de pas zestienjarige Isabela Monor. Geregisseerd door Stefano Sollima (Gomorra, A.C.A.B)

Twee partijen, met beide hun sluwe streken
Het moment waarop de kartels niet alleen vluchtelingen, maar ook terroristen de grens van Mexico Amerika binnen smokkelen, treedt de Amerikaanse overheid streng en kortdaat op. Met man en macht ontketend Amerika een ware strijd waarin een gespecialiseerd team de drugskartels op alle mogelijke manieren proberen uit te roeien. Dit aan de hand van vuile spelletjes als het kidnappen van een dochter van éen van de grootste kartelleiders, kindsoldaten opleiden, terroristische aanslagen, wraakacties en ijskoude executies op het niemandsland tussen Mexicaanse en Amerikaanse border.

Recht door zee en keihard
Daar waar de oorspronkelijke Sicario (2015) zich op veilig gebied begaf en zich enorm inhield, is deze film echt recht voor zijn raap. Hedendaagse praktijken als zelfmoordaanslagen worden zonder pardon laten zien, evenals de vele executies. Sicario: Day of the Soldado is geen standaard film waarbij twee kampen het vuur op elkaar openen. Beide partijen spelen het smerig door in te spelen op de ziel van de man. Het thema an sich lokt al een hoop geweld uit. Het is daarom een slimme keus om het dan ook op een uiterst realistische manier te verfilmen.

Vriend en vijand worden sterk afgeschetst.
Regisseur Stefano Sollima is duidelijk niet gediend van het politiek correcte gedoe dat hedendaags helaas toch doorsijpelt in films en series. Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende perspectieven. Zo volgen we een jochie die door zijn neef bij huis en haard getrokken wordt en een hoop geld krijgt in ruil voor het vuile werk binnen de kartel. Anderzijds zien we binnen de drugspolitie hoe de Amerikaanse overheid bepaalde ‘illegale’ zaken door de vingers ziet om zodoende de war on drugs te winnen. Beide kampen hebben natuurlijk hun vooroordelen, maar deze film laat zien dat het allebei geen lieverdjes zijn. Bij menig film is de boosdoener iemand die uit loyaliteit, armoede en dergelijke zijn verafschuwde acties verricht. In Sicario: Day of the Soldado zijn de Mexicaanse kartelleden ook daadwerkelijke gevangenisratten en speelt de Amerikaanse overheid doorgestoken kaart en geven ze aan de lopende band vrijbrieven voor bruut geweld en mensonterende praktijken.

Wanner de hype-meter weer iets gezakt is
Het moment waarop ik de bioscoop uit loop en hoogtepunten uit de film doorneem, kan ik voor deze titel niets meer dan positiviteit benoemen. Inmiddels is de ‘wauw factor’ iets gezakt en moet ik toch wel meegeven dat het verhaal soms wat onsamenhangend aan elkaar ligt. De verhaallijnen zijn in zoverre verbonden dat het uiteindelijk wel één geheel vormt, maar het grootste gedeelte van de film gebeuren zaken naast elkaar. Dit hoeft niet per se een slecht ding te zijn, alleen had ik bij deze film wel het idee dat er soms iets te veel hooi op de vork genomen werd. Het had de film goed gedaan wanneer de onderwerpen iets strakker ingekaderd waren.

Actualiteit erbij betrekken pakt goed uit
Terroristische aanslagen, de eeuwige oorlog tegen drugs en de overheid die de wet probeert te ontduiken is aan de orde van de dag. In Sicario: Day of the Soldado is dit goed uitgewerkt. Waar het eerste deel wat oppervlakkig bleef, gaan we bij deze titel meer de diepte in. Prima film voor in de bioscoop, of anders zeker een keer voor thuis! Voor de hersenloze actiescenes kun je beter een andere film opzetten, maar voor een gelaagd plot met sterk acteerwerk en een (meestal) interessant dialoog is dit echt een aanrader.

Vanaf 5 juli draait Sicario: Day of the Soldado in de Nederlandse bioscopen. Bekijk de dikke trailer hieronder: