Game Review: Outriders (PS4) – Leuke Shooter?

Het is weer tijd voor een game review! Dit keer van de studio People Can Fly en gepubliceerd door Square Enix. Outriders gaat over dat de aarde niet meer leefbaar is door alle oorlogen, natuurrampen en dat de mensheid bijna tot een einde is gekomen. De laatste personen van de mensheid zijn van aarde afgegaan op zoek naar een nieuwe planeet. Ze kwamen aan op de planeet Enoch, waar deze game zich afspeelt, op zoek voor een nieuw huis wat je ook echt weer thuis kan gaan noemen. Dit gaat in het begin nog wel prima en zit de planeet er wel daadwerkelijk leefbaar uit. Totdat de rust is ingedaald…..toen kwam er een storm genaamd de Anomaly, wat ieder levend persoon en apparatuur doet verstoffen door de vreemde energie die zich daarin bevindt.

Als de intro je al aanstaat, dan zal de game waarschijnlijk dus echt wel wat voor jou zijn! Het speelt zich dus een beetje af in een post apocalyptisch wereld. Jij bent in slaap gebracht….genaamd de cryostasis. Na 30 jaar wordt je wakker en alles en iedereen wil jou dood hebben. Wat ga je ertegen doen? Natuurlijk iedereen kapot maken die jou dood wilt hebben! Je kan uiteindelijk kiezen voor 4 classes die jou wat extra superkrachten geven naast je normale wapens. Deze zijn, Technomancer voor long range, Pyromancer voor medium range, Trickster voor close range en als laatste Devastator ook voor close range. Zelf heb ik gekozen voor de class trickster. Hierdoor kan je tijd manipuleren en gave skills doen om je enemies neer te halen en daarbij een flink stuk leven weer terug te krijgen.

De game was heel erg wennen in het begin. Het speelt een beetje weg als Gears of War. Veel verstoppen achter muurtjes en verschuiven om verder richting de enemies te komen en je doel te behalen. Maar ook zitten er flink wat Destiny elementen in met betrekking tot armour en wapen upgrades. Dus eigenlijk een Looter Shooter zoals dat wordt genoemd. Waar ik in het begin veel moeite mee had is doodgaan. Je hebt namelijk een world Level boven je normale karakter progressie level. Het world level bepaalt hoe sterk de enemies zijn en ik kan je vertellen dat je het misschien in het begin even op een lagere stand kan zetten totdat de controls een beetje gewend zijn. Ik was wel redelijk gefrustreerd dat ik bepaalde stukken van een level niet behaalde. In het begin scaled het world level automatisch maar deze kan je in de instellingen wel ieder moment terugzetten.

Enemies killen moet je snel doen, want door enemies te killen krijg je ook weer health terug. Ik speelde dus te voorzichtig en hierdoor ging ik vaak dood. Dus soms wil agressief zijn nog wel aardig helpen om sneller progressie te maken! Verder zijn alle NPC’s wel mee te praten en kan je ze ook vragen stellen. Dit geeft de lore dat extra zetje en als je dus een beetje van een verhaal houdt, zal je dit wel leuk vinden. Ook kan je craften in de game en je wapens en armour met mods upgraden. Deze mods krijg je door gear te dismantelen zodat je de beste mods kan aansluiten op jouw speelstijl!

Helaas was de game voor mij soms niet speelbaar. Random crashes en het laadscherm bleef soms hangen op authenticatie. Nu heb ik het idee dat het meeste van die bugs wel opgelost zijn maar als je ff lekker een spelletje wilt spelen en dik 15 minuten moet wachten op een laadscherm, is dat natuurlijk wel frustrerend. Voor de rest heb ik niet echt game breaking gezien. Ik heb de game volledig solo gespeeld maar het kan ook met co-op worden gespeeld. Ik denk dat dit is een stuk makkelijker zal zijn met bos fights omdat je dan meerdere classes tot je beschikking hebt.