Zijn vitamines belangrijk voor sporters

Zijn vitamines belangrijk voor sporters? Iedereen die mij volgt op de blog en social weet dat ik heel graag sport. Hier is echter de laatste tijd een beetje de klad in gekomen……zeg eigenlijk maar….een beetje veel de klad in gekomen. Ik mis een hoop motivatie en zin om erop uit te gaan. Er is hier thuis veel gaande en dat maakt het nog lastiger om de draad weer op te pakken. Toch zijn het excuses, waar als je eenmaal weer gaat lopen, nooit last van hebt. Ik merk het niet alleen aan mijn motivatie maar ook aan mijn lijf. Ik ben weer dikker aan het worden en ook mijn conditie is inmiddels echt weer op een dieptepunt. Tijd om het roer weer om te gooien. Ik ga weer minder drinken (alcohol), beter eten en eens kijken naar hoe en wat ik eigenlijk eet. In Januari wil ik toch weer met de Halve van Egmond mee kunnen doen. Dus let’s go.

Beter eten en minder drinken

Het is een beetje clichรฉ maar een gezond lichaam begint met alles wat je erin stopt. Nu ben ik zeker niet dik en nee, ik heb geen mega overgewicht maar toch ik ben inmiddels 37 en merk ik dat het gewicht er makkelijker aankomt dan afgaat. Ik heb eerlijk gezegd wel een beetje een horror beeld van mij later als klein oud mannentje met een veel te dikke buik. Dat is niet wat ik wil! Drinken doe ik eigenlijk helemaal niet heel slecht hoor. Ik drink geen frisdrank of limonade. Wel drink ik graag koffie, 6 a 7 bakkies gaan er wel in op een dag. Dit moet wel wat minder worden. Mijn valkuil is drank! Ik drink graag een biertje, rum en whisky. Natuurijk moet dit op z’n tijd best kunnen maar wanneer je niet veel beweegt, slecht eet en ook nog eens vaker dan af en toe drinkt, dan komt het er wel hard aan. Dus ik ga deze levensstijl eens onderhanden nemen. Voor en door onze Foodblog Familie over de Kook eten wij erg lekker. Misschien niet altijd super gezond maar we (whahaha Marie Louise) maken het wel altijd zelf. Geen pakjes en zakjes vol e nummers en slechte dikmakers gaan in ons eten. Dit ga ik dus niet veranderen. Mijn ontbijt met witte bolletjes gaan wel op de schop. Ik ga weer lekkere shakes met eiwitpoeder, banaan, ander fruit en groenten maken. Heerlijk en een gezondere start van je dag is er niet. Drinken ga ik minderen en in oktober ga ik zelfs een maand helemaal zonder alcohol doen.

Tijd om eens te kijken naar mijn vitamines

Ik eet vrij gezond en dacht daardoor altijd wel aan mijn vitamines te komen. Echter zijn er steeds meer studies die laten zien dat het helemaal niet erg is om zo af en toe wat aanvullingen te doen. Zeker wanneer je sport en dus echt wel iets van je lichaam vraagt. Ik neem, wanneer ik het niet vergeet, bijna iedere dag een multivitamine pil. Dit is een prima basis maar er zijn nog wel wat extraโ€™s te nemen. Ik neem ook visolie en een vitamine B complex. Toch is er รฉรฉn vitamine waar ik en heel veel mensen met mij eigenlijk niet snel aan denken en dat is vitamine D. Deze is echt een ondergeschoven kindje en hier is eigenlijk bij veel mensen weinig over bekent. Vitamine D maakt je huid zelf aan met behulp van zonlicht. Echter is dit voor veel mensen niet genoeg. De zonkracht die hiervoor nodig is, komt van de zon van april tot en met augustus van 11.00 tot 15.00 uur. Helaas ben ik rond deze tijd vaak aan het werk en dus niet buiten. Het is dus moeilijker om toch genoeg vitamine D binnen te krijgen dan ik dacht. Maar hoe belangrijk is deze vitamine dan?

Wat doet Vitamine D eigenlijk

Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine, die je dus voornamelijk binnenkrijgt door zonlicht dat op je huid schijnt. Je kan dus wel lekker buiten lopen maar wanneer je bent ingepakt ,dan is het dus op de bedekte plekken niet mogelijk om vitamine D op te nemen. Vitamine D verhoogt de opname van calcium in je botten en is daardoor van belang voor het behoud van sterke botten en tanden. Daarnaast is vitamine D goed voor de spierfunctie. Dit is dus voor mij als sporter een belangrijk puntje om op te letten. Ook speelt vitamine D een rol bij het verbeteren van je weerstand en ondersteunt het je immuunsysteem.. Ten slotte is vitamine D ook betrokken bij de celdeling. Hierdoor draagt het bij aan de aanmaak van cellen en weefsels.. Een erg veelzijdige vitamine dus, waarvan het belangrijk is om voldoende binnen te krijgen.

Hoe krijg ik deze vitamine D dus voldoende binnen

Vitamine komt dus via de zon maar er het zit ook in ons voedsel. Je vindt vitamine D in vette vis, zoals zalm en makreel en het is in kleine hoeveelheden aanwezig in lever, vlees, eieren en melkproducten. In Nederland wordt vitamine D ook aan producten als margarine, halvarine en andere bak- en braadproducten toegevoegd. Dit zijn echter alleen hele kleine hoeveelheden, dus is een supplement geen overbodige luxe. Ik zal dus een pil aan mijn ontbijt toevoegen. Ik kijk voor het vitamine d voedingssupplementen van Flinndal en zal dus een extra pilletje toevoegen aan mijn gezonde ontbijt. Ik hoop zo weer snel in vorm en vitaal te worden. Tja….. en die motivatie is gewoon weer een kwestie van lopen en gaan! Het begint namelijk allemaal bij jezelf en bij wat jij eraan wilt doen. Niet stil zitten dus maar ervoor gaan.

Pillen als ontbijt

Written by
Jan Willem Huffmeijer

Als barbier ben ik al heel veel jaar bezig om mannen letterlijk mooier te maken. Via mijn blog B4men probeer ik niet alleen je haar mooier te maken maar ook je leven. Mijn passie voor uiterlijke verzorging combineer ik graag met de innerlijke verzorging. Ik schrijf graag over de onderwerpen die jij leest. Veel plezier op mijn blog voor mannen.

View all articles
Written by Jan Willem Huffmeijer