MAZDA MX-30, DE HEDENDAAGSE TOEKOMST.

Mazda MX-30. We hebben er best wel lang op moeten wachten maar eindelijk heeft MAZDA zijn eigen 100% elektrische cross-over SUV-auto in Nederland geïntroduceerd met de naam MX-30.

Dat het relatief lang heeft geduurd voordat MAZDA deze auto uitbracht heeft toch wel een heel goede reden. Bij MAZDA vinden ze dat elke auto die zij uitbrengen helemaal in het MAZDA-concept moet passen. Dat klinkt logisch als je naar hun filosofie over hun auto’s en autorijden kijkt. En een elektrische auto is toch wat anders dan een auto met een fossiele brandstofmotor. Bij MAZDA kijken ze niet alleen naar de elektromotor zelf, maar ook naar de duurzaamheid dus waar de onderdelen zoals de batterijen vandaan komen en de elektriciteit en niet onbelangrijk, hoe staat het met de mogelijkheden om de auto na een lang leven te recycleren. Het gaat hen dus echt om het complete plaatje en daar is veel voor te zeggen.

Belangrijk is ook dat de nieuwe auto in de uitgangspunten van de eeuwen oude Japanse begrippen KODO en Jinba Ittai passen. 

Elke nieuw ontwerp wordt na het tekenen door Japanse vakmensen op ware grote uit een grote homp klei gemaakt. De kunstenaars die dit doen kunnen een beweging in het lijnenspel van de auto maken waardoor er veel meer uitstraling ontstaat en die met geen enkele computer is te maken. Of zoals Ikuo Maeda, het hoofd van Mazda’s designafdeling het treffend zegt,  “Een vorm die op gepassioneerde en nauwkeurige wijze door mensenhanden is gemaakt krijgt een ziel”.  Dit is KODO.

Jinba Ittai stelt de mens centraal. Het is de ruiter/boogschutter die al rijdend op zijn paard zijn pijl feilloos in het doel schiet. Ruiter en paard zijn zo op elkaar ingespeeld dat de ruiter en paard een eenheid vormen. Zo zegt Mazda dat het zijn auto’s creëert rond de bestuurder waardoor de techniek en inrichting van de auto meer plezier geven aan het autorijden.

MX-30: mooi lijnenspel en futuristisch.

Terug naar de MX-30 en wat er zo bijzonder aan is. Het uiterlijk van de auto is heel fraai in al zijn eenvoud met een mooi lijnenspel. De freestyle portieren geven hem iets futuristisch net als het frame rond de ramen. 

Dat futuristische zien we ook terug in het interieur bij bijvoorbeeld de “zwevende” middenconsole. Heel bijzonder zijn ook de gebruikte materialen. Zoals al geschreven streeft MAZDA ernaar om het hele proces van kop tot staart zo duurzaam mogelijk te laten zijn. Daar horen ook de materialen van het interieur bij. Zo is de stof waarmee de zetels en de deurpanelen bekleed zijn gemaakt van vezels van gerecyclede PET-flessen en is het “leer” ook een milieuvriendelijk alternatief. Het kurk dat wordt gebruikt wordt geoogst van de bast van de kurkeik zonder dat de boom wordt gekapt.

Alle materialen geven het interieur een modern, stijlvol en licht uiterlijk waarin het heel prettig vertoeven is. Het kurk verwijst ook naar het ontstaan van MAZDA dat in 1920 werd opgericht onder de naam Toyo Cork Kogyo Co. Ltd.

Duurzaamheid en veiligheid voorop.

MAZDA streeft ernaar om auto’s heel duurzaam te ontwikkelen met materialen die de aarde en het milieu zo min mogelijk belasten. Zij gaan de uitdagingen waar de auto-industrie voor staat creatief en vooruitstrevend aan. Met de MX-30 introduceert MAZDA een nieuwe elektrische aandrijvingstechnologie de e-Skyactiv. Deze heeft een maximaal systeemvermogen van 107kW/145 pk en een maximaal koppel van 270,9 Nm en accelereert de voorwiel aangedreven MX-30 in 9,7 seconden van 0-100 km/u.

Met een verbruik van 19 kWh/100 km (CO2- uitstoot 0 g/km, WLTP gecombineerd) voorziet de 35,5 kWh lithium-ionbatterij van het e-Skyactiv systeem de MX/30 van een gemeten actieradius van 200 km. Dit lijkt weinig, maar als je dit afzet tegen het gemiddelde van 48 km dat een Europeaan per dag rijdt dan is dit meer dan voldoende voor de meeste autorijders.

MAZDA heeft dus voor minder batterijen gekozen. Dit zorgt ervoor dat de MX-30 veel lichter in gewicht is dan de meeste andere elektrische auto’s. Hierdoor rijdt de MX-30 ook als een echte MAZDA en is het verbruik ook lager waardoor je er toch een behoorlijk aantal kilometers mee kunt rijden.

De auto’s van MAZDA behoren tot de veiligste auto’s die er zijn en zij blijven hier natuurlijk voortdurend aan verbeteren volgens de MAZDA Proactive Safety-filosofie. De MX-30 brengt de i-Activsense veiligheidstechnologie naar een nog hoger plan met nieuwe functies voor het Smart Brake Support, dat helpt aanrijdingen op kruispunten te voorkomen en aan de technologie die bestuurders helpt om de auto op de weg te houden op wegen met stoepranden of andere waarneembare randen, zelfs als er geen rijstrookmarkeringen zijn. Ook hebben de ingenieurs van MAZDA de nieuwste technologieën toegepast die de batterij beschermen. 

Ben je geïnteresseerd in een elektrische auto en is de actieradius van 200 km geen bezwaar is het zeker de moeite waard om bij een MAZDA dealer binnen te stappen. De MX-30 is er vanaf € 33.990,- en de overheid heeft op dit moment nog een pot met geld waar je bij aankoop van een MX-30 € 4000,- uit kan krijgen als je niet te lang meer wacht, want leeg is leeg.

Written by
Jos Huffmeijer

In 1994 raakte ik bijzonder gepassioneerd door de drank cognac. In de jaren daarna bouwde ik mijn kennis hiervan uit en startte in 1998 mijn bedrijf Le Nez Promotion om professioneel het mooie distillaat cognac te gaan promoten. In 2004 werd ik ambassadeur van Rémy Martin cognac waar ik mij nog steeds met heel veel plezier voor inzet.
Sinds ’n jaar of 5 schrijf ik ook voor B4men over drank en auto’s wat ik heel leuk vind en hier heel veel plezier aan beleef. Dat hoop ik nog vele jaren te blijven doen.

View all articles
Invalid OAuth access token.
Written by Jos Huffmeijer