Game Review: DOOM (SWITCH) – Ouderwets schieten

DOOM die al vele malen eerder is uitgekomen voor op de PlayStation 4, XBOX One en PC is toch geport naar de Nintendo Switch! Bethesda heeft dit nu ook al met Skyrim gedaan en zo zijn er dus ook al plannen voor Wolfenstein II The New Colossus, die ik al eerder voor de PS4 heb mogen reviewen. Ik ben blij dat er van meerdere uitgevers ook echt de wat brutere games uitrollen op de Switch en zo komt de console dus ook echt tot zijn recht met de handheld/tv modus speelstijl.

DOOM handheld vs TV Mode

eigenlijk speel ik alle Switch games meteen op handheld modus. Dit omdat het echt de kracht is van deze console en in de meeste gevallen speel ik hem dus even lekker op de bank beneden waar mijn PS4 niet staat of als ik ergens naar onderweg ben. Nu moet ik wel eerlijk wezen met DOOM dat ik de kwaliteit toch echt wel in handheld modus vind tegenvallen. Sommige teksten zijn hierdoor dus niet goed leesbaar, maar goed vrij logisch gezien de Switch scherm maar een 720p resolutie heeft. Maar vind ik Skyrim toch wel beter ogen. TV Modus daarentegen speelt prima weg!

Brute actie en blijven rennen!

DOOM moet je echt niet stil blijven staan, want dan is death upon you! Rennen is key en tegenstanders neer maaien op verschillende manieren is ook een must. Zo kan je de enemy als hij een oranje gloed heeft een goede beuk verkopen of gewoon zijn hoofd even samenknijpen. En wapens reloaden? Daar doen we niet aan! Op = Op zou je kunnen zeggen. Het is echt een fast paced game en dat maakt DOOM ook echt gewoon DOOM. Bij de Switch moest ik hier hard aan wennen omdat de thumbsticks namelijk ietwat gevoelig zijn, en tja soms werd mijn hoofd er dus even netjes afgehaald. Het kan er dan ook soms tot het frustrerend eraantoe gaan.

Je wapenarsenaal

Als je in het begin jezelf lost trekt uit één soort operatietafel krijg je kort daarna een pistool aangereikt. Naarmate je verder de game inrolt krijg je een shotgun en uiteindelijk waar we voor willen gaan is de BFG. Nee niet de Big Friendly Giant, maar ja hoe zeggen we het netjes het is gewoon een Big Fucking Gun! De 9000 om precies te zijn. Deze laat al je ledematen van je enemies tot stof doen verdwijnen of in het rond laten vliegen.

De extra’s en Multiplayer

Net zoals eigenlijk iedere Bethesda game moet je zeker goed in hoekjes kijken voor leuke goodies en andere extra’s die je goed op weg kunnen helpen en het in de meeste gevallen het makkelijker maken zoals Ammo en armor. Zo kan je dus ook opzoek naar keycards, die bepaalde deuren openen, dus goed rondkijken is zeker aan te raden. De Multiplayer heb ik helaas niet kunnen testen omdat ik geen match kon vinden. Misschien dat ik niet op de juiste tijd aan het zoeken was naar een potje en zal dit naarmate er meer spelers zijn wel veranderen.

Mocht je de keuze hebben om het spel te kunnen spelen op een PlayStation 4 of Switch dan raad ik denk ik toch de PlayStation versie aan. Boeit de kwaliteit je toch iets minder en houd je wel van een potje handheld spelen met snelle actie, ja dan is het natuurlijk makkelijk gemaakt! Voor de rest zit de game natuurlijk gewoon goed in elkaar het is tevens een port en houd ik ook wel van een snel potje schieten. Misschien is DOOM sowieso wel een leuke aanrader voor onder de boom met kerstgedachten haha.