Filmrecensie: ‘A Quiet Place’ – (Spoilervrij!)

Een gezin met jonge kinderen, onderduikend in een oude boerderij tussen de graanvelden en omringd door bosgebieden. Communicatie met de buitenwereld is nihil. Andere overlevenden zijn er wel, maar men kan elkaar niet bereiken door het gevaar dat altijd op de loer ligt. Het gevaar dat bij het laten vallen van een speld op een houten vloer al langskomt om vervolgens niets meer dan een spoor van bloed achter te laten. De film is geregisseerd door John Krasinski, die tevens de mannelijke hoofdrol speelt voor de vader van het gezin.

Het plot

In A Quiet Place probeert een gezin met jonge kinderen en een baby op komst te overleven in een gebied dat gedomineerd wordt door lugubere en absurd agressieve beesten. Deze gedrochten zijn blind en komen enkel en alleen op de trilling van geluidsgolven af. En met geluid hebben we het niet over geweerschoten en geschreeuw, maar zelfs hardop praten is dodelijk. Het gezin weet zich in de loop der tijd hierop aan te passen, wat resulteert in blootvoets lopen en constant in gebarentaal spreken. Alle problemen lijken getackeld te zijn, tot op het punt waarop te zien is dat moeder en echtgenote Evelyn (Emily Blunt) hoogzwanger is en elk moment kan gaan bevallen…

Zo stil is A Quiet Place niet

Ik heb de film met een groep vrienden gezien. Meerdere keren heb ik hen van tevoren horen zeggen: ‘is dat niet saai dan, een film waarin geen geluid gemaakt mag worden?’. Zelf moet ik bekennen dat ik hier ook even bij stil stond, maar eenmaal tijdens de film zelf werd duidelijk dat hier erg slim op ingespeeld is. Zo zijn ze efficiënt aan de haal gegaan met omgevingsgeluid, zoals rivierbeddingen, geritsel van hoog gras en morsecodes. Het geluid heeft in die zin ook grote invloed op het plot, helaas kan ik daar dus niet al te veel over kwijt. Maar wees gerust, je zal de bioscoop niet verlaten na negentig minuten aan ongemakkelijk stilte – mocht je daar bang voor zijn.

Spanningsboog

A Quiet Place is naar mijn idee een film met een sterke opbouw. Het plot is vrij uniek, wat enige uitleg met zich mee brengt. Je krijgt als kijker dan ook zeker wat achtergrondinformatie mee, maar kort en bondig. Van begin tot eind zat ik echt op het puntje van mijn stoel. En nee, de film bevat geen goedkope jumpscares en gillende tieners. Het neigt wat mij betreft dan ook meer naar een ijzersterke thriller dan naar een typische horrorfilm.

Camera/acteerwerk

Mijn god, wat is de rol van Emily Blunt sterk neergezet in deze film! Ik heb er een hekel aan als acteurs het er te dik bovenop leggen wanneer de rustige scenes plaatsnemen voor spanning en sensatie. Emily Blunt bleef heel erg natuurlijk, evenals partner Lee (John Krasinski, tevens regisseur). Zelfs ik kon me dan ook enorm vinden in de instinctieve intentie om je gezin in veiligheid te stellen (als ik al kinderen had gehad tenminste). Wat betreft het camerawerk, heeft regisseur Krasinski zijn werk goed gedaan. A Quite Place bevat mooie natuurshots, weet het beeld sterk over te brengen en laat de spanning gestaag opbouwen. Het is niet uitzonderlijk goed, maar ook zeker niet storend.

next level open eind

Al hoewel ik absoluut geen problemen heb met open eindes van films (mits goed uitgewerkt), vond ik het bij deze toch iets té. Terwijl de lichten weer aangingen, bedacht ik bij mezelf dat ik eigenlijk achtergelaten ben met nog een hele hoop vraagtekens. Ergens is het een positieve noot dat er dus nog meer delen aan zitten te komen, alleen voelde het wel wat gemakkelijk aan. Er zit zeker nog een hoop rek in het verhaal, maar persoonlijke ervaringen doen me eraan herinneren dat de vervolgdelen van films vaak een stuk minder van kwaliteit zijn ten opzichte van ‘het origineel’. Ik houd mijn hart vast.

Daar waar ik bij de filmrecensie van A Prayer Before Dawn enorm in het diepe dook en verschillende scenes inhoudelijk besprak, heb ik ervoor gekozen om het bij A Quiet Place oppervlakkig te houden. De film zit namelijk vol met een achtereen schakeling van verhaaltechnisch bevorderende scenes; spoilers liggen dan al snel om de hoek.

A Quiet Place is echt een enorme aanrader! Ik heb er erg van genoten. Mocht je van horror houden maar vind je geesten (net als ik) oninteressant en is blood and gore niet jouw ding, verzamel dan snel een groepje en check deze film in de biscoop!

A Quiet Place draait al vanaf 12 april in de Nederlandse bioscopen.